پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» در اراک روایت شد

مرکزی– پنجاه و هشتمین هفته خوانش و تفسیر اشعار کتاب منطق الطیر یا مقامات طیور، اثر شیخ فریدون محمد ابراهیم عطار نیشابوری با عنوان حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» و «خصومت دو مرقّع پوش در دارالقضا» از مقاله بیست و یکم منطق الطیر در خانه فرهنگ اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، در دورهمی پنجاه و هشتمین نشست ادبی خوانش و تفسیر اشعار کتاب منطق الطیر، حکایت بیست و یکم منطق الطیر با حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» و «دو مرقّع پوش در دارالقضا» با حضور سیدمهدی کتانفروش، مدرس این نشست ادبی پرداخته شد.

ابیاتی از قصه الحکایت التمثیل حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» در زیر می‌خوانید.

حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» در اراک روایت شد

بود اندر مصر شاهی نامدار

مفلسی بر شاه عاشق گشت زار

چون خبر آمد ز عشقش شاه را

خواند حالی عاشق گم‌راه را

گفت چون عاشق شدی بر شهریار

از دو کار اکنون یکی کن اختیار

یا به ترک شهر، وین کشور بگوی

یا نه، در عشقم به ترک سر بگوی

با تو گفتم کار تو یک بارگی

سر بریدن خواهی یا آوارگی

چون نبود آن مرد عاشق مرد کار

کرد او را شهر رفتن اختیار

چون برفت آن مفلس بی‌خویشتن

شاه گفتا سر ببریدش ز تن

حاجبی گفتا که هست او بی‌گناه

ازچه سربریدنش فرمود شاه

حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» در اراک روایت شد

شاه گفتا زانک او عاشق نبود

در طریق عشق من صادق نبود

گر چنان بودی که بودی مرد کار

سربریدن کردی اینجا اختیار

هرک سر بر وی به از جانان بود

عشق ورزیدن برو تاوان بود

گر ز من او سربریدن خواستی

شهریار از مملکت برخاستی

بر میان بستی کمر در پیش او

خسرو عالم شدی درویش او

لیک چون در عشق دعوی دار بود

سربریدن سازدش نهمار زود

هرکه در هجرم سر سر دارد او

مدعیست دامن‌تر دارد او

این بدان گفتم که تا هر بی‌فروغ

کم زند در عشق ما لاف دروغ

حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» در اراک روایت شد

به گزارش ایبنا، فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نام آور ایران در قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجری است. ولادتش را به سال ۵۳۷ در کدکن از توابع نیشابور گفته‌اند.

از ابتدای کار او اطلاعی در دست نیست جز اینکه نوشته‌اند پدر وی در شاد یاخ نیشابور عطار بود و بعد از فوت او فرید الدین کار پدر را دنبال و دکان عطاری (دارو فروشی) آراسته داشت.

... با توجه به اشارهٔ شاعر معلوم می‌شود که انقلاب حال او هم در زمان پزشکی و دارو گری دست داده بود و او آثاری در همان ایام پدید آورد. بنابراین افسانهٔ معروفی که دربارهٔ انقلاب حال عطار موجود است ساختگی به نظر می‌آید…

حکایت «مفلسی که عاشق شاه مصر شد» در اراک روایت شد… از میان مثنوی‌های عرفانی دل‌انگیز از همه مهم‌تر و شیواتر که باید آن را تاج مثنوی‌های عطارد دانست، منطق الطیر است که منظومه ایست مرزی بالغ بر ۴۶۰۰ بیت، موضوع آن بحث طیور از یک پرندهٔ داستانی به نام سیمرغ است. مراد از طیور در این‌جا سالکان راه حق و مراد از سیمرغ وجود حق است.

این منظومهٔ عالی کم نظیر که حاکی از قدرت ابتکار و تخیل شاعر در به کاربردن رمزهای عرفانی و بیان مراتب سر و سلوک و تعلیم سالکان است، از جمله شاهکارهای جاویدان زبان فارسی است.

عطار در قتل عام نیشابور به سال ۶۱۸ به دست سپاهیان مغول به شهادت رسید و مزار او هم در جوار آن شهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها