پريا آقایی افزایش قیمت کتاب در چند ماهه اخیر را به معنای گرانی بهای این کالا نمیداند بلکه تاکید دارد به قیمت واقعی نزدیک شده اما با توجه به گرانی ارز و شرایط نامساعد اقتصادی اساس افزایش قیمت، منطقی نیست.
این ناشر ادامه داد: شیوع کرونا موجب شد تا میزان آشنایی و استفاده بهینه از فضای مجازی افزایش پیدا کند و بیتردید، رشد کاربران و خریداران اینترنتی کتاب و یا مخاطبان کتابهای الکترونیکی نیز در جریان افزایشی است. بنابراین؛ ناشران فعال در عرصه فضای مجازی باید برای 6 ماه دوم سال به تقویت ظرفیتهای صفحات خود تمرکز کنند.
وی با اشاره به تاثیر کرونا بر کتابفروشی انتشارات بهنگار، افزود: شیوع کرونا موجب شد تا صفحه مستقل مجازی برای کتابفروشی نشر بهنگار ایجاد کنیم و این اقدام رشد سفارشهای آنلاین را بهطور محسوسی افزایش داد.
آقایی درباره تاثیر کرونا بر قیمتگذاری کتاب، گفت: با تعیین قیمت پایین برای کتاب، مخالفم و فکر میکنم در حال حرکت به سمت واقعی شدن قیمت کتاب هستیم؛ البته دلیل عمده افزایش قیمت کتاب در یکیدو سال اخیر، ناشی از افزایش قیمت کاغذ است و نه فقط کرونا که از 6هفت ماه گذشته بازار نشر را متاثر کردهاست.
وی توضیح داد: کرونا موجب شده تا جریان پیشاز عرضه افزایش چشمگیری پیدا کند که بر قیمت تمام شده نیز تاثیر گذار بودهاست. در مجموع معتقدم، افزایش قیمت کتاب در وهله اول باید به جیب پدیدآور برود؛ درحالیکه ناشر هم حق دارد برای پرداخت هزینههای تولید به افزایش قیمت دست بزند.
مدیر نشر بهنگار درباره رویکرد این نشر در تعیین قیمت نهایی کتاب در چند ماه گذشته، افزود: قیمت کتابهای قدیمی بهنگار تغییر نکرده اما با توجه به گرانی جریان تولید، قیمت کتابهای جدید افزایش پیدا کردهاست. در این جریان هرچند نگران مخاطب هستیم اما نباید فراموش کنیم قیمت کتاب در ایران در مقایسه با نقاط دیگر دنیا ارزان است.
آقایی ادامه داد: افزایش قیمت دلار، بیش از کرونا و یا هر عامل دیگری بر بازار نشر تاثیرگذاشتهاست چراکه با افزایش قیمت ارز نهتنها قیمت انواع کالا ازجمله کتاب افزایشی میشود؛ بلکه توان خرید مردم کاهش پیدا میکند، در نتیجه؛ سبد خرید کتاب نیز کوچکتر میشود. بنابراین؛ وقتی تاکید میکنم قیمت کتاب، باید افزایش پیدا کند؛ منظورم افزایش موجه و همراه با افزایش توان خرید مردم است؛ زیرا در حال حاضر بین افزایش قیمت ارز با توان خرید اقشار مختلف تعادلی وجود ندارد.
نظر شما