دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
بیش از 60 درصد مصوبات انجمن کتابخانه‌های عمومی سمنان اجرایی شده است

مسئول امور همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با تأکید بر اینکه در شش ماهه نخست سال‌جاری 46 جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی در این استان برگزار شد، افزود: انجمن‌های استان سمنان 264 مصوبه داشت که تاکنون بیش از 60 درصد مصوبات اجرایی شده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سعید دهقانلو معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در نخستین جلسه آموزشی وبینار انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ضمن بیان اینکه 20 انجمن کتابخانه‌های عمومی در این استان مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی بازوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی محسوب می‌شوند و باید از ظرفیت انجمن استفاده شود که خوشبختانه در این استان جلسات آن به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

دهقانلو از فعالیت 72 باب کتابخانه عمومی در این استان خبر داد و افزود: بیش از 54 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان سمنان هستند و این استان با استفاده از ظرفیت انجمن کتابخانه‌های عمومی موفق به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی شده است.

در ادامه محسن عزیزی‌منش مسئول امور همکاری‌ها اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی بستری مناسب برای خودنمایی دانش و تجربه نهفته در ذهن، تجربه‌ها و بینش مسئولان استان و شهرستان است که در برخی از مواقع با صرف هزینه‌های زیاد برای کتابخانه‌های عمومی به دست می‌آید و به‌عنوان یک فرصت برای کتابخانه‌ها تلقی می‌شود تا در بسیاری از موارد از تجربه مجدد آن جلوگیری شود.

وی افزود: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجمن کتابخانه‌های عمومی با حداقل اعضاء و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

دبیر وبینار آموزش تخصصی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه امسال انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان میامی ایجاد شد گفت: هم‌اکنون پنج انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان سمنان مشغول فعالیت هستند.

وی از فعالیت یک انجمن خیرین کتابخانه‌ساز به‌صورت استانی خبر داد و افزود: چهار انجمن دیگر در شهرستان‌های سرخه، مهدی‌شهر، گرمسار و میامی برای کمک به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده است.

مسئول امور همکاری‌ها اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی انجمن‌های کتابخانه‌ساز در شهرستان‌های دیگر این استان جهت همکاری با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ایجاد شود.

در ادامه امیرابوالفضل ذکریایی رئیس اداره امور انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن قدردانی از همکاری مسئولان و فرهیختگان استان سمنان با انجمن کتابخانه‌های عمومی در این استان گفت: انجمن کتابخانه‌های عمومی از افرادی فرهیخته تشکیل‌شده است و باید از ظرفیت این انجمن برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی استفاده شود.

وی وضعیت انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان را مطلوب دانست و افزود: مصوبات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به‌خوبی در حال پیگیری و اجرا است.

رئیس اداره امور انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بایستی در استان و شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز یا هشدار هستند جلسات انجمن با حضور حداقل اعضاء یا استفاده از فضای اسکای روم برگزار شود گفت: جلسات انجمن کتابخانه‌ها بایستی بر اساس اولویت موضوع و محوریت‌ها برگزار شود.

ذکریایی با اشاره به این مطلب که خروجی جلسات انجمن بسیار مهم است، گفت: باید اعضاء انجمن برای اجرایی شدن مصوبات مشارکت کنند.

در ادامه سید نواب علوی رئیس اداره امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با اشاره به این مطلب‌ که باید هر کتابخانه عمومی دارای یک برنامه فرهنگی باشد افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی موجب توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خیرین نقش بسزایی در جامعه دارند، گفت: ضرورت دارد از ظرفیت خیرین برای رفع مشکلات در ترویج فرهنگ مطالعه استفاده شود.

علوی نقش کتابداران را در جامعه مهم خواند و گفت: گفتگو با کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها می‌تواند موجب ارائه راهکار در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی شود.

بر اساس همین گزارش رؤسای شهرستان‌های اداره کتابخانه‌های عمومی این استان مطالبی را در خصوص انجمن کتابخانه‌های عمومی، انجمن خیرین کتابخانه ساز و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها بیان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها