وقتی به روند تأسیس کتابفروشیهای بزرگ در اصفهان نگاهی میاندازیم، متوجه میشویم که رسته و مسیر فعالیتی آنها نهتنها مخاطبان حرفهای کتاب، بلکه طیف گستردهتری از جامعه آماری را دربرمیگیرد. حال آنکه مشتریان کتابفروشیهای محلی ترجیح میدهند کتاب مورد نظر از یک کتابفروشی کوچک که بیش از ۲۰ سال از آن خرید کردهاند، تهیه کنند و حتی اگر کتاب مورد نظرشان موجود نباشد، منتظر میمانند تا روی پیشخوان کتابفروشی مورد علاقهشان قرار بگیرد، بعد آن را تهیه میکنند.
عوامل بسیاری وجود دارد که در اصفهان، تأسیس کتابفروشیهای زنجیرهای با اقبال قشر جوان روبهرو شده است. یکی از این عوامل، اهمیت مسائلی است که پیشتر اهمیت چندانی نداشت. شاید چشمگیرترین این عوامل، اهمیت زیاد به معماری است. معماری که با رشد شهرها و جمعیت و تاثیرگذاری رسانه اهمیت خود را بیشتر به انسان مدرن اثبات کرد.
به سه کتابفروشی پرفروش در اصفهان سری زدیم تا دقیقتر در نوع معماری آنها بنگریم. نکته قابل تامل در این مشاهده میدانی، این بود که این سه کتابفروشی پرفروش اصفهان، از سه نوع معماری متفاوت و هزینهبر استفاده کردهاند.
شهر کتاب اردیبهشت اصفهان
معماری ساختمان شهرکتاب اصفهان، برمیگردد به دوره پهلوی اول؛ سقفهای آیینهکاری شده، سالنهای بزرگ، بخشبندی ساده، ورودی با چند پله کوتاه و لوستر بلوری بزرگ. اما شاخصترین نمای شهرکتاب، بهره از هنر آیینهکاری در سقف این بنا است. این هنر یکی از شاخههای هنرهای تزیینی ایران و از ابتکارات ویژه هنرمندان ایرانی بهشمار میآید که در دوره ساسانیان رایج بوده است.
در اينجا دو عامل مهم بود؛ يكی معماری قبل از دوران اسلام و دوم استفاده از تكنولوژی مدرن غربی در ساختمانسازی معماری دوره هخامنشی بهويژه آثار باقيمانده تخت جمشيد و پاسارگاد كه جلوهگاه عظمت اين كشور بود. در طراحی و فضاسازی و استفاده از رنگهای گرم، فضای کلاسیک به مراجعهکنندگان این فروشگاه دست میدهد. تابلوهای عکس از نویسندگان، میز و صندلیهای چوبی و ماشین تحریر قدیمی، به ایجاد حسی قدیمی در مراجعه کنندگان کمک میکند.
پردیس کتاب اصفهان
«پردیس کتاب اصفهان» انگار چیزی بیشتر از یک کتابفروشی است، بستری برای رقم زدن اتفاقات فرهنگی و دیدارها. چهارپایههای راحت بعضا استراحت گاهها گویی به مشتری میگوید میتوانی بنشینی و قسمی از کتاب مورد علاقه ات را بخوانی. معمار پردیس کتاب، معماری مدرن را دستآویز طراحی خودش کرده است. استفاده از حداقل رنگها، فضاسازی مدرن، ایجاد دالانهایی با قفسههای چوبی و چینش کتابها در هر بخش بسته به مضمون کتابها.
معماری پردیس کتاب بسان یک کتاب پرکشش، مخاطب را به لایههای درونی فرا میخواند و هر نوبت چیز جدیدی در چنته دارد که به مخاطب عرضه کند و بر تجربهی او بیفزاید. زمانی که از این کتابفروشی بیرون میآیید، بجز کتاب و محصولات فرهنگی، تجربهای آغشته از سادگی، صمیمیت و بوی چوب، شما را همراهی میکند.
کتابفروشی هفت داستان
با اینکه ساختمان کتابفروشی «هفت داستان»، یک ساختمان قدیمی با معماری نیم قرن پیش بوده - و بههمین دلیل دست معمار و طراح دکور را تا حد زیادی بسته نگاه داشته است - اما دید دقیق و خلاق معمار و هر آنچه را که باعث محدود شدن دید مخاطب میشده است، از فضای داخلی حذف و از اختلاف سطحهای زیادی که در مجموعه وجود دارد، یک روابط فضایی جذاب ساخته است. همچنین با افزودن دیوارهای فانتزی در مجموعه، حالتی پنهان و پیدا ایجاد کرده که در عین مینیمالیستی بودن، بهشدت حس کنجکاوی مخاطب را بر میانگیزاند.
در این فضا نیز، از ایده کاغذ تا خورده در کف استفاده شده است. خطوط موازی و کشیده، چه روی سقف (با اجرای دقیق نورپردازی) و چه در کف (با اجرای سرامیکهای یکپارچه) به گستردگی هرچه بیشتر فضا کمک کردهاند. طراح دکور نیز همپا با معمار مجموعه از خلاقیت ویژهای برای تفکیک فضاها از یکدیگر با رنگهای خاکستری و سفید و گاهی با گرمی قهوهای چوب طبیعی بهره گرفته است؛ بهگونهای که مخاطب، بهخوبی حس رهاشدگی در فضای آزاد و بدون چهارچوب را درک کرده و روی محصولات متمرکز میشود؛ همچنین از رنگهای شاد، بهصورت آیکونیک در بخشی از فضا استفاده شده است.
باید این را در نظر بگیریم که ایجاد چنین بسترهایی در یک کتابفروشی بزرگ، بودجه زیاد و برنامهریزی مدونی را میطلبد. هر سه این کتابفروشیها به فروش کتاب اکتفا نکردهاند و پیش از همهگیری بیماری کرونا، شاهد رویدادهای فرهنگی و برنامههای رونمایی کتاب در این مجموعهها بودهایم. این اما استدلالی است بر متمرکز نبودن این کتابفروشیها بر جیب مراجعه کننده و بهنوعی اهمیت نوع نگاه و سلیقه مخاطب و مشتری را در نظر میگیرد. همچنین در جذابسازی بستر کتاب و فرهنگ بر قشر زیادی از جامعه و تشویق جوانان به حضور در کتابفروشیها کمک شایستهای میکند.
نظر شما