این شاعر اصفهانی که کتابش پیشتر عنوان کتاب برگزیده چاپ نشده را در بخش آزاد جایزه ملی شعر جم از آن خود کرده بود، گفت: همانگونه که از نام مجموعه پیداست توجه به مولفههای زبانی در ساخت شعر، مورد توجه شاعر قرار داشته است. درواقع هر شعر با توجه به فضای شعر که دایره واژگانی آن تعیین میکند به فرم ویژه خود دست یافته است تا جایی که میتوان این مجموعه را تا حدود زیادی، یک مجموعه شعر فارسی «فرمالیستی» دانست که در آن شعر بیش از هر چیز، هدف خود است تا چیز دیگر.
دری در ادامه با اشاره به گفته هایدگر زبان خانه بودن است و اگر شعر رستاخیز کلمات است، باید زبان شعر با زبان معیار فاصله داشته باشد؛ بیان کرد: توجه به ساختار زبان و ساحت آوایی کلمات و بازآفرینی آنها و استفاده از زبان نه بهعنوان صرفا وسیلهای برای انتقال مفهوم یا ایجاد تصویر در ساختار شعر، بهعنوان نوعی مانیفست در این مجموعه شعر مورد توجه نگارنده بوده است.
این شاعر ادامه داد: به عقیده من دنیای شعری امروز باید از مرزهای روایت، فراروایت، تصاویر و نشانهها فراتر رود و خودش موضوع خودش باشد یا پاروی پای خودش را بزند البته این به معنای ناسازگاری شعر با تفکر تجریدی نیست بلکه گویی شعر مسلح به تفکری ورای تفکر تجریدی است.
یادآوری میشود، طراحی جلد مجموعه شعر «دست دست کردن دستی بر دستهی در» توسط محمد درّی انجام شده است و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به کتابفروشیهای تهران، اصفهان و اهواز این اثر را تهیه کنند.
نظر شما