تغییرات سیاسی و اجتماعی و نیازهای جامعه باعث اصلاح عملکرد سایت همبودگاه شدهاست، بهصورتی که افراد میتوانند در این سایت، شبکهای ارتباطی برای انجام فعالیت خود تشکیل دهند.
به گفته او در سالهای اخیر، حتی پیش از همهگیری بیماری کووید19 اتفاقهایی در حوزه سیاسی و اقتصادی افتاد که به موجب آن سایت همبودگاه عملکرد خود را بهبود داد. زاهدی ادامه داد: در سال سوم همبودگاه به شبکه اجتماعی تبدیل شد که در حوزه کتاب فعالیت میکند و البته همچنان فعالیتهای قبلی به روال خود ادامه پیدا میکند؛ یعنی هزینه کتاب با پیشفروش تامین میشود، اما در کنار آن افراد میتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند و متناسب با هر نیازی که دارند، شبکهسازی بکنند. اگر فردی دنبال ناشر یا اگر دنبال فروش کتاب است، اگر افراد میخواهند از نویسندهای راهنمایی بگیرند و ... فعالیتهای اجتماعی مختلفی را میتوانیم در این پلتفرم داشتهباشند. سایت همبودگاه تمام ویژگیهای یک شبکه اجتماعی را دارد.
کتابفروشیهای محلی در همبودگاه فعال شدند
مدیر سایت همبودگاه با اشاره به دو کمپینی که در قسمت شبکههای اجتماعی این سایت راهاندازی شدهاست، درباره آنها توضیح داد: یکی از کمپینها مربوط به کتابفروشیهای محلی است. در شبکه اجتماعی همبودگاه این امکان را به کتابفروشیهای محلی دادیم که برای خود صفحهای داشتهباشند و به صورت مستقیم با درگاه بانکی میتوانند به مردم هر کتابی را که در کتابفروشی وجود دارد، بفروشند.
به گفته زاهدی کتابفروشان میتوانند در صفحه در نظر گرفتهشده در همبودگاه، کتابها را تعریف کنند. او توضیح داد: به تازگی این کمپین را راهاندازی کردیم و تک فروشهایی با این روش داشتیم. برای این منظور، همبودگاه، کارمزد جزئی برای خدماتی که ارائه میکند، مانند ارائه زیرساخت و تبلیغات دریافت میکند. اطلاعرسانی در این حوزه ادامه دارد تا کتابفروشیهای دیگر هم به این کمپین بپیوندند، زیرا کتابفروشیهای محلی مکانهای مهم فرهنگی شهر هستند، اگر قرار است که کتاب را آنلاین بخریم بهتر است که کتاب را از کتابفروشی محل خود آنلاین بخریم.
او هدف اصلی از برگزاری این کمپین را تقویت ارتباط مردم با کتابفروشیهای محلی اعلام کرد و افزود: اگر تعداد کتابفروشیها بیشتر شود، هرکس میتواند از محله خود کتاب تهیه کند، در نتیجه هزنیه ارسال کمتری خواهدداشت. به این گونه کتابفروشیهای محلی هم رونقی میگیرند. با توجه به اینکه سایتهای بزرگ به صورت اینترنتی کتاب میفروشند و بیشتر بازار در دست آنها است، باید اقدامی برای رونق فعالیت کتابفروشیها انجام شود.
داستاننویسی برای بهتر شدن حال مردم
مدیر سایت همبودگاه درباره دومین کمپینی که در این سایت راهاندازی شدهاست، توضیح داد: کمپین داستاننویسی را برگزار کردیم تا مخاطبان جذب شبکههای اجتماعی همبودگاه و با فعالیتهای مختلف آن آشنا شوند. همچنین مسابقه داستاننویسی با عنوان «جشنواره بدرقه قرن- داستان فراتر از زمان» را راهاندازی کردیم. ایدهای که برای این جشنواره در نظر گرفتیم بر این اساس است که با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خیلی بدی که در چند سال گذشته در ایران و دیگر کشورها گذراندیم، وضعیت انسانها خوب نیست، زیرا تحت تاثیر عوامل و اتفاقهای مختلف قرار گرفتهاند، پس از مردم خواستیم که داستانی بنویسند که حال خودشان و هم حال مخاطبان خوب شود.
او با بیان اینکه، برگزارکنندگان جشنواره بدرقه قرن میخواهند تاثیر کوچکی برای شکلگیری اتفاقهای مثبت در شرایط سخت داشتهباشند، ادامه داد: برای این جشنواره جایزه درنظر گرفتهشدهاست. نفر اول دو میلیون تومان، نفر دوم یک و نیم میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون، همچنین یک نفر به انتخاب مردم جایزه میگیرند. انتخاب مردمی به این صورت است که افراد داستان خود را در وبلاگی ثبت میکنند که بهصورت عمومی قابل دیدن است و مخاطبان میتوانند داستان مورد علاقه خود را لایک و انتخاب کنند.
به گفته مدیر سایت همبودگاه، احتمالا برای جشنواره بدرقه قرن، تعداد زیادی اثر ارسال خواهدشد، که 30 یا 40 داستان انتخاب و در کتابی به نام «بدرقه قرن» چاپ خواهدشد. افراد تا 10 دیماه وقت دارند که برای ارسال آثار خود اقدام کنند.
علیاکبر زینالعابدین، نویسنده و روانشناس، سردبیر جشنواره بدرقه قرن است. علیرضا ایرانمهر و مسعود بربر در این جشنواره داستانها را از منظر اصول داستاننویسی بررسی خواهندکرد. سمیرا رستگارپور، مروج کتابخوانی و روزبه حسینی، نویسنده و کارگردان تئاتر به داوری کمک میکنند. ریحانه ریحانیمقدم، روانشناس بر روند جشنواره نظارت خواهدداشت.
نظر شما