استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان در همایش «بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»، گفت: شهید مطهری سنت و مدرنیته را کنار هم قرار داد.
وی اضافه کرد: مطهری ابزار عقلی و نقلی را به خدمت قرآن آورد و ظرفیتهای علمی خود را نیز به آن اضافه کرد. بیش از یک ربع قرن از شهادت وی می گذرد؛ اما آثار و برکات حیاتی وی ادامه دارد و شهید مطهری از افرادی بود که حیات و مماتش برای جامعه خیر بود.
این مرجع تقلید ویژگیهای عمومی قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: قرآن از زمان نزول، یک کتاب جهانی است و در آیات مکی و مدنی سخن از امور جهانشمول مانند حقوق بشر و غیره آمده است. اساس و بنمایه خلقت امور کلی مانند عدل، توحید، حقوق بشر، روابط بینالملل و سایر امور تغییرناپذیر است.
استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان نیز در این همایش بیان کرد: ما نوعی همبستگی انسانها را در عصر جدید تجربه میکنیم و در سطوح دانشگاهی میتوان این همبستگی را با تعاملات بیشتر کرد. شهید مطهری دیدگاهی دارد که میخواهد علایق و حرفهای خود را از زبان سنت نشان دهد و مسیحیان کاتولولیک بسیار تمایل دارند از سنت استفاده کنند.
وی ادامه داد: به گمان من شهید مطهری موفق شده سنت و مدرنیته را به صورت همزمان در کنار یکدیگر قرار دهد و این یک اقدام بسیار ارزشمند است.
این استاد دانشگاه آلمان گفت: نظریه فطرت شهید مطهری، نظریه مستندی است که در قرآن کریم وجود دارد و یک مسأله عالمشمول است. وی در این نظریه میخواهد این را ثابت کند که هر انسانی طالب خیر، عشق، خلاقیت، محبت و خیرخواهی است.
در بخش دیگری از این برنامه استاد دانشگاه رباط مراکش گفت: هیچ اصلاح و نهضتی شکل نمیگیرد؛ مگر اینکه مبتنی بر یک اصول فکری باشد تا بتواند مشکلات موجود را برطرف نماید.
دکتر هانی ادریس اضافه کرد: منظور از جنشهای اسلام در اندیشه شهید مطهری جنبشهای اسلامی اصلاحگرایانه است و ساختار فکری و حرکتی شهید مطهری ریشه در اصلاح دارد.
ادریس افزود: شهید مطهری نگاه تمدنی به مساله ملتهای اسلامی داشت؛ پروژه نهضت و دید تمدنساز شهید مطهری حتی در اروپا نیز مورد توجه بود و فردی چون هانری کربن برای مطالعه بیشتر تفکرات تمدنی شهید مطهری پروژه مطالعاتی زیادی صرف کرد.
نظر شما