دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
آثار ممتاز قرآنی در حوزه مکتوب، فیلم و اسباب‌بازی حمایت می‌شوند

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تنوع بسیار کم آثار قرآنی گفت: یکی از اولویت‌های ما حمایت از آثار ممتاز قرآنی در حوزه فیلم، اسباب‌بازی و آثار مکتوب است که در ماه‌های آینده خروجی آنها قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از دو کتاب «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر» و «همسایه با آفتاب»، دوشنبه 27 بهمن با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خسروی، مشاور ارشد معاونت قرآن و عترت و نویسندگان این دو کتاب در محل این معاونت برگزار شد.

 
کتاب «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر» به همت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خسروی و مصطفی عباسی‌مقدم طی دو سال تحقیق در دو جلد تهیه شده و کار پژوهشی ملی است. محسن قربانیان، نویسنده کتاب «همسایه با آفتاب» (روایت داستان‌گونه از حیات قرآنی امام خمینی(ره) است.
 
مرتضی خدمتکار،‌ مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) گفت: امروز از دو اثر قرآنی رونمایی می‌شود که حاصل تلاش وافر جمعی از پژوهشگران قرآنی است که بیش از یک سال برای تألیف این آثار تلاش و کوشش و تحقیقات فراوان انجام داده‌اند.
 
وی در رابطه با فعالیت‌های این مرکز در حمایت از این‌گونه آثار اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما حمایت از آثار ممتاز قرآنی است که امروز دو نمونه از آنها رونمایی می‌شود. این اقدام در حوزه فیلم، اسباب‌بازی و آثار مکتوب آغاز شده و در ماه‌های آینده خروجی آنها قابل مشاهده خواهد بود.
 
خدمتکار عنوان کرد: امید است این حرکت، حرکتی ماندگار باشد؛ چون معتقدیم تنوع آثار قرآنی با علاقه‌ای که مردم به این آثار دارند، کم است و تلاش بسیار می‌خواهد که این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
 
مصطفی عباسی‌مقدم، نویسنده کتاب «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر» در رابطه با تألیف این کتاب گفت: حمایت از فعالیت‌های پژوهشی قرآنی از وظایف مجموعه‌های مرتبط با قرآن است که امید است فعال‌تر شوند و هر روز و هرهفته رونمایی از آثار دینی و قرآنی را در سراسر کشور داشته باشیم.
 


وی ضمن تشکر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروی که نظارت محتوایی و ویرایش علمی و ادبی کار را بر عهده داشته است، اظهار کرد: هدف پروژه این بود که فارغ از جنبه‌های بیوگرافی که در سایت‌ها و آثار منشور وجود دارد، زوایای علمی و فرهنگی این شخصیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در این کتاب، همه‌چیز به زندگی‌نامه ختم نمی‌شود آثار و جلوه‌های علمی و تلاش نیم‌قرن آنها منعکس شده به گونه‌ای که فقط مورد استفاده اهل علم نیست؛ بلکه عموم جامعه می‌توانند از این شخصیت الگو بگیرند.
 
عباسی‌مقدم اظهار کرد: قرآن کتابی برای همه مردم است و کتاب «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر» بر اساس این فرض طراحی شده است. در کتاب بر جنبه‌های شخصیتی و آثار فرهنگی افراد اشاره شده است. از جمله شخصیت‌هایی که در این کتاب به آن پرداخته شده، آیت‌الله شعرانی است که ایشان ذوفنون بوده که به علومی مانند ریاضی، موسیقی، زبان فرانسه، عربی و فارسی تسلط داشته و از صاحب‌نظران علوم قرآنی بوده است. از دیگر شخصیت‌هایی که در این کتاب معرفی شده، علامه طباطبایی است که بسیاری از اساتید دین‌شناسی و فلسفه را گرد هم آورده و حلقه‌هایی با حضور دکتر شایگان، دینانی و بازرگان و ... تشکیل داده که این حلقه‌ها در پیشرفت دین‌شناسی نقش مؤثری داشته‌اند.
 
وی عنوان کرد: باید سعی کنیم خودمان را از مهجوریت قرآن خارج کنیم و خود را در زیر باران رحمت قرآن قرار دهیم. امید است قرآن چراغ راه همه ما باشد.
 
محسن قربانیان، نویسنده کتاب «همسایه با آفتاب» در ادامه این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) گفت: این کتاب روایتگری درباره سیره قرآنی حضرت امام خمینی(ره) است که سعی شده در قالب داستانک‌هایی نحوه ارتباط و انس امام(ره) از کودکی تا زمان رحلت ایشان روایت شود.
 


وی اظهار کرد: درباره سیره قرآنی امام خمینی(ره) تحقیقات زیادی انجام شده؛ اما با قلم روایت‌گونه و داستانی کمتر به این موضوع پرداخته شده؛ و امید است قشر جوان با این اثر ارتباط برقرار کنند.
 
قربانیان بیان کرد: بین شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بسیار کم‌نظیر و بی‌نظیر است. مردی که در اوج مشغله و سکان‌داری انقلاب اسلامی هیچ‌گاه ارتباطش با قرآن قطع نشد و همان‌طور که گزارش شده ایشان هشت بار در روز و حتی در روزهای پایان حیات خویش قرآن را تلاوت می‌کردند و این نشانه انس ایشان با قرآن است.
 
وی افزود: حتی در شب پیروزی انقلاب اسلامی که هم‌اکنون در چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم در آن شرایط حساس امام خمینی(ره) برنامه شبانگاهی تلاوت قرآن را ترک نکردند و این عمق ارتباط امام(ره) را با قرآن نشان می‌دهد.
 
نویسنده کتاب «همسایه با آفتاب» تصریح کرد: امام خمینی(ره) قرآن را کتاب انسان‌سازی می‌دانست و همواره تأکید می‌کرد که قرآن کتاب اخلاق است و هیچ آیه‌ای در قرآن پیدا نمی‌کنید که درس اخلاق نداشته باشد.
 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خسروی، مشاور ارشد معاونت قرآن و عترت نیز در این مراسم با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) از مراجعی بودند که به قرآن عنایت ویژه داشتند، گفت: نگاه امام خمینی(ره) به قرآن نگاه ویژه‌ای بود و آثار قرآنی ایشان فوق‌العاده است. در زمینه احکام دینی تاکنون هیچ یک از مراجع مثل امام خمینی(ره) به آیات قرآن تکیه نداشته‌اند و می‌توان گفت امام(ره) یک انسان قرآنی به معنای تمام بود.
 
وی اظهار کرد: در انتخاب نام «همسایه آفتاب» نیز منظور از آفتاب، قرآن است و امام(ره) همسایه قرآن بوده است که هر روز و در هر ساعتی به قرآن پناه می‌بردند؛ لذا سخنان امام(ره) بوی قرآن می‌دهد؛ و اگرچه آیات قرآن را به صراحت کمتر از ایشان می‌شنویم، سخنانشان نشان از انس ایشان با قرآن است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروی بیان کرد: امام(ره) بدون اینکه آیات قرآن را تلاوت کنند، به دلیل انسی که با قرآن داشتند، حرفشان برگرفته از آیات قرآن بود.
 
وی افزود: کتاب دیگر به نام «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر»، کتابی بسیار ارزشمند و علمی است که اصل این طرح را حسین علیزاده ارائه کرد. طرح تصویب شد و مسئولیت اجرای آن را آقای عباسی‌مقدم بر عهده گرفتند. بیش از 30 محقق روی این اثر کار کردند و این مجموعه در دو جلد و در 1310 صفحه منتشر شد.
 
مشاور ارشد معاونت قرآن و عترت بیان کرد: این شخصیت‌ها از قله‌های دینی و معارف قرآنی هستند. البته ستارگان فروزان قرآنی در کشور ما زیاد هستند؛ و چون در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، تألیف کتاب را با معرفی چهل نفر از شخصیت‌های قرآنی آغاز کردیم و به یکصد نفر خواهد رسید.
 
وی عنوان کرد: این چهل شخصیت در بخش‌های متنوع قرآنی مطرح شده‌اند؛ برخی مفسر هستند؛ برخی در علوم قرآنی صاحب‌نظرند؛ برخی مترجم هستند؛ و برخی از هنرهای قرآنی بهره برده‌اند. متأسفانه بیشتر شخصیت‌ها با سمت‌های اجرایی معرفی می‌شوند؛ اما در این کتاب سعی کردیم وجه دیگر این شخصیت‌ها که عمری با قرآن زندگی کرده‌اند را معرفی کنیم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروی تصریح کرد: نکته مهم درباره این کتاب این است که تنها زندگینامه شخصیت‌ها در این مجموعه درج نشده؛ بلکه نویسندگان و محققان ضمن اینکه مباحثی را راجع به شخصیت‌ها آورده‌اند، نقد هم کرده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها