به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به پایان هر هفته که میرسیم گزیده مهمترین اخبار سرویس کودک و نوجوان ایبنا را در هفتهای که گذشت با شما مخاطبان به اشتراک میگذاریم تا در نگاهی کلی با رویدادها و اخبار کتابی آن هفته که در ایبنا به آن پرداخته شده است، آشنا شوید. منتخب اخبار هفته پایانی آبانماه ۱۴۰۳ در ادامه آمده است:
اخبار:
- بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان- ۶؛ انتشار ۱۲۲ عنوان کتاب در دستهبندی «زبان» برای کودکان و نوجوانان
- با برگزاری جشنی در بوکتاب باغ کتاب؛ کتابهای صوتی مهرسا یکساله شد
- در برنامه «بهار کتاب» فرهنگسرای خاوران مطرح شد؛ امیرحسین ثابتی: باید به نوجوانان فرصت داد پرسشهای خود را مطرح کنند
- بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان- ۷؛ انتشار ۲۰۵ عنوان کتاب با موضوع «علوم طبیعی و ریاضیات» برای کودکان و نوجوانان
- در مراسم رونمایی از مجموعه ۱۲ جلدی «حدیقهالحقیقه» مطرح شد؛ مژگان شیخی: نوجوانان در خواندن کتابهای مختلف استمرار داشته باشند
- بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان- ۸؛ انتشار ۱۴۴ عنوان کتاب با موضوع «تکنولوژی» برای کودکان و نوجوانان
- میزگرد نقد کتاب «پشت این پنجره» - ۱؛ شخصیتهای نوجوان کتاب بهدنبال معنای زندگی و جایگاه خود در جهان هستند
- بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان- ۹؛ انتشار ۵۱۹ عنوان کتاب در دستهبندی «هنر» برای کودکان و نوجوانان
- در نشست نقد و بررسی فیلم «باغ کیانوش» مطرح شد؛ فیلم «باغ کیانوش» به درک جهان ایرانی اضافه کرده است
گفتوگو:
- چطور کتابخوان شدم؟ - ۲۱؛ در خانه ما همیشه مسئله «خواندن» وجود داشت / بیشتر منابع مطالعاتیام را پدرم تأمین میکرد
زینب ایمانطلب، نویسنده و کارشناس کتاب کودک و نوجوان گفت: در خانه ما همیشه کتاب و روزنامه و بهطور کلی «خواندن»، وجود داشت. هر مطلبی که روی آن خطی نوشته شده بود مثل دورپیچ سبزی که خریداری کرده بودیم یا محصولاتی که روی پاکتش چیزی نوشته شده بود، کتاب، روزنامه و مجلههای پدرم که به خواندن آنها علاقه زیادی داشت، همگی منابع خواندن ما بودند و در دسترس.
- چطور کتابخوان شدم؟ - ۲۲؛ کتابخانه مخفی پدرم، شوق کتابخواندن را در من ایجاد کرد / بوستان سعدی همیشه کنار دستم است
یوسف یزدیان وِشاره، نویسنده ادبیات نوجوان گفت: پدرم گرچه به مدرسه و مکتبی نرفته بود؛ اما بهطرز عجیبی عاشق کتاب و کتابخوانی بود. یک صندوق چوبی گلگلی شکیل داشت که برای خودش تعدادی کتاب تهیه کرده بود و این صندوق بهاصطلاح کتابخانه مخفی دلبندش بود. آن شوق و ذوقی که پدر و برادرانم برای خواندن و شنیدن کتابهای توی پستو از خود نشان میدادند، مشوق اصلی من در گرایش به کتاب و کتابخوانی بود.
- چطور کتابخوان شدم؟ - ۲۳؛ کتاب، من را از گوشهگیری در دوران مدرسه نجات داد
جعفر توزندهجانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: در دوران مدرسه، کودکی منزوی و گوشهگیر بودم؛ تا اینکه کلاس سوم دخترخالهام که معلممان بود، داخل کلاس کتابخانه درست کرد. اولین کتابی («جوجهاردک زشت») را که دستم به آن خورد از کتابخانه برداشتم. در آنروزها کتاب من را نجات داد. کتاب گفت: «نگران نباش، شاید تو موجود دیگری هستی و در آینده وضعت خوب میشود»
- یک پژوهشگر حقوق کودک بهمناسب روز جهانی کودک مطرح کرد؛ کتابخوانی، ابزاری مؤثر برای آگاهیبخشی و دفاع از حقوق کودکان است
محمدمهدی سیدناصری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بینالملل کودکان، به مناسبت روز جهانی کودک و هفته کتاب و کتابخوانی گفت: کتابخوانی نه فقط یک فعالیت فرهنگی و تفریحی بلکه ابزاری مؤثر برای آگاهیبخشی و دفاع از حقوق کودکان است.
یادداشت و معرفی کتاب:
- ایرانی بخوانیم- ۹۱؛ «سفری علیه تاریخ»؛ جستوجو در زمان برای بازگرداندن سرزمین مادری
- ادبیات کودک و نوجوان جهان- ۲۰؛ «پسران پاطلایی»؛ داستانهایی برای نوجوانان عاشق فوتبال
- نگاهی به یک اثر برگزیده جشنواره پایاننامههای برتر ادبیات فارسی؛ روایت «قصههای مجید» فارغ از پیچیدگیهای روایات بزرگسال است
- معرفی کتاب شعر؛ «قطار دکمهای»؛ شعرهایی آهنگین برای آشنایی خردسالان با مشاغل
نظر شما