جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
«یک مرد متفاوت»؛ روایتی از هویت، وسواس و ناکامی

فیلم «یک مرد متفاوت» از جمله آثاری است که نشانه‌هایی از اقتباس روایی در آن دیده می‌شود. اگرچه فیلم به‌طور رسمی اعلام نشده که بر اساس کتاب یا داستان کوتاهی ساخته شده باشد، اما شباهت‌هایی میان این داستان و برخی روایت‌های کلاسیک و مدرن وجود دارد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهدیه سادات نقیبی: فیلم سینمایی «یک مرد متفاوت» به کارگردانی آرون اسچینبرگ، محصول سال ۲۰۲۴، روز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. این اثر جذاب و تأمل‌برانگیز که در جشنواره‌های متعدد تحسین شده، ساعت ۱۷ در سالن اصلی خانه هنرمندان اکران خواهد شد. داستان این فیلم حول شخصیت ادوارد، بازیگری بلندپرواز می‌چرخد که پس از یک عمل جراحی تغییر چهره، با کابوس‌های روانی و شکست‌های حرفه‌ای روبه‌رو می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این فیلم را از سایت تیوال تهیه کنند.

«یک مرد متفاوت» اثری است که می‌توان آن را ترکیبی از روایت‌های روان‌شناختی و نقد اجتماعی دانست. داستان ادوارد نه‌تنها به بحران هویت فردی و اجتماعی می‌پردازد، بلکه وسواس انسان مدرن به ظاهر و شهرت را نیز زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. این موضوعات، در دل روایتی درگیرکننده، به شکلی پرداخت شده‌اند که مخاطب را به تفکر عمیق درباره ارزش‌های زندگی و هویت واقعی خویش وادار می‌کند. ادوارد، بازیگر گمنامی که آرزوی دستیابی به شهرت دارد، تصمیم می‌گیرد با عمل جراحی چهره‌اش را به کلی تغییر دهد. او تصور می‌کند ظاهر جدیدش کلید موفقیت حرفه‌ای او خواهد بود. اما این تغییر نه‌تنها موفقیت مورد انتظار را به همراه نمی‌آورد، بلکه باعث می‌شود او نقش اصلی رؤیایی‌اش را نیز از دست بدهد. فیلم به‌طور هوشمندانه نشان می‌دهد که چگونه وسواس به ظاهر، فرد را به ورطه نابودی می‌کشاند. ادوارد در این فرآیند، هویتش را از دست می‌دهد و به شدت وسواس پیدا می‌کند تا زندگی قبلی‌اش را بازیابد.

«یک مرد متفاوت» از جمله آثاری است که نشانه‌هایی از اقتباس روایی در آن دیده می‌شود. اگرچه فیلم به‌طور رسمی اعلام نشده که بر اساس کتاب یا داستان کوتاهی ساخته شده باشد، اما شباهت‌هایی میان این داستان و برخی روایت‌های کلاسیک و مدرن وجود دارد. نخستین شباهت آن با رمان معروف «تصویر دوریان گری» اثر اسکار وایلد است. در این رمان نیز شخصیت اصلی در پی دستیابی به ظاهری جاودانه است و به مرور با پیامدهای روانی و اخلاقی وسواس خود روبه‌رو می‌شود. همان‌طور که دوریان به دلیل ترس از پیری و زوال، دچار فروپاشی اخلاقی و روانی می‌شود، ادوارد نیز با تغییر ظاهری خود به نابودی حرفه و شخصیتش نزدیک می‌شود. از سوی دیگر، روایت فیلم یادآور داستان‌های مدرن درباره جراحی‌های پلاستیک، وسواس به زیبایی و فشارهای اجتماعی برای انطباق با استانداردهای زیبایی است. آثاری مانند «Black Mirror» نیز در قسمت‌هایی مشابه این موضوع را بررسی کرده‌اند. در کنار این شباهت‌ها، موضوع وسواس به شهرت و هویت در آثار روان‌شناختی معاصر نیز تکرار شده است. کتاب‌هایی مانند «بازیگر وسواسی» نوشته دیوید فینچر یا «چهره‌های تغییرناپذیر» اثر مارک هانتینگتن نیز به این موضوعات پرداخته‌اند. بنابراین، می‌توان گفت فیلم نه‌تنها از روایت‌های کلاسیک الهام گرفته، بلکه با الهام از مسائل اجتماعی و روان‌شناختی مدرن نیز در نگارش فیلمنامه بهره برده است.

از لحاظ محتوایی، موضوع فیلم بسیار مرتبط با دغدغه‌های انسان مدرن است. امروزه افراد بسیاری تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی، در پی رسیدن به تصاویری خیالی از خود هستند. چنین روایتی می‌تواند مخاطبان مختلفی را جذب کند و به آنها تلنگر بزند. اگر آرون اسچینبرگ توانسته باشد شخصیت ادوارد را به‌خوبی پرداخته و عمق روان‌شناختی لازم را به داستان بدهد، فیلم می‌تواند اثری ماندگار باشد. نمایش این فیلم در ایران، فرصتی برای تحلیل و واکاوی دغدغه‌های مشابه در جامعه خودمان نیز فراهم می‌کند. از فشارهای اجتماعی بر افراد تا تأثیرات مخرب وسواس بر ظاهر، همه این موضوعات در جامعه ما نیز کمابیش به چشم می‌خورند.

«یک مرد متفاوت» با داستان درگیرکننده، پرسش‌های جدی درباره هویت و انتخاب‌های انسانی مطرح می‌کند و می‌تواند الهام‌بخش نسل جدیدی از آثار سینمایی اقتباسی باشد. حضور آن در خانه هنرمندان ایران فرصتی است تا علاقه‌مندان به هنر و سینما، با اثری متفاوت و تأمل‌برانگیز آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها