«از زمین تا کره ماه» که در فارسی بیشتر به «سفر به ماه» معروف بوده، رمانی در ژانر علمی-تخیلی از ژول ورن است که نسخه فرانسوی آن در سال 1865 و نخستین نسخه انگلیسی آن در 1867 به چاپ رسید. این اثر یکی از شاهکارهای ژول ورن است، چراکه او قبل از این که بشر موفق به سفر به ماه شود، این کتاب را نوشت. حتی از زمانی که ژول ورن در داستان خود انسان را به ماه رساند نیز مدتها گذشت تا بالاخره این رؤیای انسان به حقیقت پیوست. نیل الدن آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی، نخستین انسانی بود که طی مأموریت آپولو 11 در 20 ژوئیه 1969 بر کره ماه قدم گذاشت.
نخستین فیلم علمی-تخیلی تاریخ سینما
از «سفر به ماه» بهعنوان نخستین فیلم علمی-تخیلی تاریخ سینما یاد میشود. این اثر سینمایی همچنین ازجمله فیلمهای اولیه و مشهور خیالگرا در سینما است که ظهور انیمیشن را نوید میداد. مِلییس در این اثر با برهمنمایی تصویری واقعی از چهره اخموی یک انسان روی طرحی از ماه، اصابت سفینه فضایی به چشم ماه را به تصویر کشیده که از پرارجاعترین صحنههای تاریخ سینما بهشمار میآید.
کارگردان، تهیهکننده، نویسنده و بازیگر اصلی این فیلم خودِ ژرژ مِلییس است. این فیلم صامتِ 14 دقیقهای، توسط «استار فیلم کمپانی» با بودجهای معادل 10 هزار فرانک تولید و به ترتیب در 1 سپتامبر و 4 اکتبر 1902 میلادی در فرانسه و آمریکا اکران شد.
فیلم در فرانسه و در سراسر جهان به موفقیت بزرگی دست یافت. مِلییس فیلم را در هر دو نسخه سیاه و سفید و رنگی فروخت. با این فیلم مِلییس در آمریکا مشهور شد. پس از آن بود که تولیدکنندگانی مانند توماس ادیسون، سیگموند لوبن و کارل لامل با کپیهای غیرقانونی این فیلم، پول زیادی بهدست آوردند. پس از این سرقت آشکار، مِلییس دست به تأسیس نمایندگی کمپانی فیلم استار در نیویورک زد. منشور دفتر نیویورک این بود: «با افتتاح این دفتر در نیویورک ما آماده، مصمم و با انرژی به دنبال جاعلان و دزدان هستیم. دو بار یک حرف را نمیزنیم، عمل خواهیم کرد!»
سفر به ماه در یک نگاه
سفر به ماه، نخستین فیلم بلند (یک حلقهای) مِلییس نبود، اما موفقیتش غیرقابل انتظار بود. تماشاگران را با مزه شیرین داستان در سینما آشنا کرد، آنچنان که باعث شد تا یک دهه سینمای فرانسه در صدر سینماهای محبوب دنیا قرار گیرد. مِلییس تمام شگردهایش را بهکار گرفته بود تا مخاطب را متحیر کند. فیلم بدون میاننوشته و بدون اینکه کاملا از سنتهای تآتری گسسته باشد (صحنهها بدون استثنا از یک زاویه گرفته شدهاند) مخاطب را با فانتزی سرگرم میکند. نماها ساده هستند و بر اصل بدیهی چشمنوازی تکیه دارند (طراحیها بر مبنای تصاویر کتابهای ژول ورن صورت گرفته بود). بدین ترتیب سینما در آغاز راهی بود که در دهههای بعد به جنگهای ستارهای (جرج لوکاس، 1977) منتهی شد.
در این فیلم مِلییس در نقش پروفسورِ سرپرست سفر به ماه ظاهر میشود. پروفسور در آزمایشگاه خود یک وسیله نقلیه فضایی به شکل یک موشک بزرگ ساخته بود، او از این وسیله برای فرستادن شش مرد به ماه استفاده میکند. سفینه از توپ بزرگی شلیک میشود و به چشم مرد روی ماه میخورد. شش فضانورد به اکتشاف سطح ماه میپردازند تا زمانی که به خواب میروند. درحالیکه آنها خواب میبینند، صور فلکی در اطراف آنها میرقصند و گروهی از انسانهای اهل ماه، با بازی آکروباتهای فولیبرژه به آنها حمله میکنند. فضانوردان تا سفینهشان تعقیب میشوند و بعد به نحوی از ماه به زمین سقوط میکنند. درحالیکه یکی از موجودات ساکن در ماه به پشت سفینه آنها چسبیده است، در اقیانوس فرود میآیند. سرانجام این شش نفر به آزمایشگاه خود بازمیگردند و آن موجود فرازمینی را نیز با خود میآورند و توسط طرفدارانشان ستایش میشوند.
نظر شما