دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
«کافه هنر» خرم‌آباد؛ دعوتید به صرف چای و مطالعه!

بعضی‌هاشان مشتری دائمی کافه هستند و اینجا درواقع پاتوقشان برای مطالعه است؛ آنها همان کتابخوان‌های حرفه‌ای خرم‌آباد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، عبارت «در ازای 15 دقیقه مطالعه، چای را مهمان کافه هنر باشید»، یک استوری در فضای مجازی بود که توجه ما را به خود جلب کرد تا به سراغ «کافه هنر» برویم، در مسیر جنوب شهر خرم‌آباد. وارد کافه که می‌شوی، دیدن قفسه‌های مملو از کتاب و نیمکت‌های چوبی که روی هر کدام از آنها کتابی قرار دارد و دیوارهایی که با نوار کاست‌هایی پوشانده شده، تخته سیاهی که پیام کافه روی آن نقش بسته، همه نشان از ذهن خلاق و پویای گردانندگان کافه دارد. روی دیوارها عکس‌هایی از هنرمندان ایرانی و خارجی نصب شده است. هر یک از مشتریان تا آماده شدن سفارش‌شان، کتاب‌های روی میز را تورقی می‌کنند. بعضی‌هاشان مشتری دائمی کافه هستند و اینجا درواقع پاتوقشان برای مطالعه است و جزء کتابخوان‌های حرفه‌ای خرم‌آباد هستند. مدیر کافه با گشاده‌رویی به استقبالمان می‌آید.
 
گفت‌وگو را با «سیامک بهاروندی» از خودش، علایقش و ایده‌های کتابیِ‌اش برای کافه، آغاز می‌کنیم. او متولد ۱۳۵۷ و دارای مدرک کارشناسی ارشد سیستم‌های انرژی از دانشگاه تهران است. مدیر «کافه هنر» خرم‌آباد می‌گوید: در سال 1394 کافه را با هدف اینکه پاتوقی برای هنرمندان خرم‌آباد در حوزه شعر، موسیقی، خوشنویسی و کتاب باشد، با همکاری همسرم، لیلا نظرزاده که او هم کارشناس ارشد فیزیک دانشگاه تهران و دبیر فیزیک است، تأسیس کردیم. هدف از این ایده هم، کمک به فرهنگ‌سازی و تشویق همشهریان برای مطالعه و تلاش برای بالا بردن سرانه‌ی مطالعه شهر خرم‌آباد است؛ یک کار کاملاً دلی که همه سختی‌ها را در این مسیر با همراهی و همدلی همسرم تحمل کرده‌ام.

 
کتاب‌های کافه را از کجا تهیه می‌کنید؟

کتاب‌های موجود در کافه، کتاب‌های شخصی خودمان هستند، ولی کم کم با گذر زمان و مراجعه بعضی از دوستان و دیدن اجرای این طرح، تعدادی از همشهریان و دوستانی که آنها هم دغدغه فرهنگ و توسعه کتابخوانی در شهر را دارند، تعدادی کتاب به کتابخانه‌های ما اهدا کردند تا کسانی که به کافه مراجعه می‌کنند، بتوانند از کتاب‌ها استفاده بیشتری بکنند.
 
خودتان چقدر اهل مطالعه هستید؟

در طول روز حداقل دو ساعت و در صورت آزاد بودن وقت تا ۴ ساعت هم مطالعه می‌کنم.
 
بجز برنامه‌های کتابخوانی، برنامه‌های فرهنگی دیگری هم دارید؟

امروزه فقط برنامه کتابخوانی مانند نشست‌های نقد و بررسی کتاب برگزار می‌شود؛ اما در گذشته‌ی نه چندان دور فعالیت‌های دیگری هم مانند پخش موسیقی زنده و برنامه‌ی پخش فیلم هم در کافه برگزار می‌شد اما بنا به دلایلی متوقف شد و از این برنامه‌های ما توسط برخی مسئولین جلوگیری به عمل آمد که این جای گلایه دارد.

 
آیا تقاضایی ازطرف مشتری‌ها برای خروج کتاب‌ها از کافه داشته‌اید؟

بله، و در صورت داشتن آشنایی با مخاطبان و مشتریان، کتاب هم به صورت امانت داده می‌شود تا به این طریق بیشتر در راستای ترویج کتابخوانی گام برداشته باشیم.
 
از طرف ادارات و نهادهای فرهنگی، حمایتی هم شده‌اید؟ انتظارتان از دستگاه‌های فرهنگی چیست؟

خیر، به هیچ عنوان حمایتی نشده‌ایم، حتی در این بین متأسفانه سنگ‌اندازی‌هایی هم صورت گرفته است. تقاضا داریم که از این برنامه حمایت شود خصوصا در این شرایطِ کرونا که فشار اقتصادی زیادی را متحمل می‌شویم.

 
کرونا چه تأثیری بر کار کافه گذاشت؟

از نظر اقتصادی تأثیر منفی بسیار شدیدی داشته و در کنار مسائل اقتصادی تأثیر منفی بر روحیات افرادی که به کافه می‌آمدند، داشته و به همین دلیل از نظر فرهنگ کافه‌ای و مطالعه هم بسیار مضر بوده‌ است.
 
در بخش دیگر، با آرین طاهرنژاد یکی دیگر از گردانندگان کافه به گفت‌وگو نشستیم او که خود یکی از خوانندگان حرفه‌ای کتاب است و کارشناس مدیریت بازرگانی است، نظرش این است کتاب روی همه‌ی ابعاد زندگی تأثیر می‌گذارد و خودش حداقل روزی 2 ساعت مطالعه می‌کند.
 
اغلب مشتری‌ها چه کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنند و چه تعداد کتاب در کتابخانه کافه دارید؟

مشتریان ما اغلب رمان، شعر و فلسفه مطالعه می‌کنند و استقبال از این کتاب‌ها بیشتر است. تعداد کتاب‌های ما در کافه به بیش از 1000 جلد می‌رسد.
 
نظر شما درباره طرح‌های کتابخوانی و طرح کافه چیست؟

با توجه به اینکه مطالعه جزو دغدغه‌های جوانان نیست، آن‌گونه که باید با استقبال مواجه نشده‌ایم، ولی با این حال کتابخوان‌های حرفه‌ای جز مشتریان ثابت «کافه هنر» هستند. کتاب و کتابخوانی از شاخص‌های توسعه کشور محسوب می‌شود و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند عزم جدی است و باید همه ظرفیت‌ها برای مطالعه در جامعه به‌خصوص کودک و نوجوان به کار گرفته شوند. کودکان با توجه به اینکه در این سن برای نخستین بار با کتاب آشنا می‌شوند، نیازمند ایجاد علاقه، تشویق و ترغیب به کتاب از طرف والدین هستند.
 
از اینکه در ترویج فرهنگ مطالعه نقش دارید، چه احساسی دارید؟

شخصاً از آنجایی که علاقه فراوان به کتاب داریم و توانسته‌ایم اندک افرادی را به مطالعه دعوت کنیم و با دنیای کتاب آشنا کنیم و یک بار فرهنگی‌ مثبت برای شهرمان داشته باشیم، احساس رضایت داریم.

 
سخن پایانی شما؟

با تشکر فراوان از شما دوستان دغدغه‌مند که ما را در این راه حمایت کردید و تشکر از تلاشتان در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها