یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۷
نیاز به روشی نوین در انتقال مفاهیم علوم قرآنی

نویسنده کتاب «درسنامه علوم قرآنی»، تهیه و تدوین متون آموزشی علوم قرآنی به زبان فارسی و شیوه نوین برای نسل امروز را از ضروریات تألیف کتاب های دینی دانست.\

حجت‌الاسلام حسین جوان‌آراسته، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: هم‌اکنون خلائی در متن‌های آموزشی علوم قرآنی به زبان فارسی در حوزه‌های علمیه احساس می‌شود که نیازمند تألیفات و پژوهش‌های بیشتر است.

این نویسنده  درباره کتاب «درسنامه علوم قرآنی» نیز گفت: تحریر این کتاب به صورت متن آموزشی با توجه به محتوای مرسوم حوزه‌های علوم قرآنی، از دلایلی اقبال خوانندگان و رسیدن به چاپ دهم اثر است. 

وی افزود: این اثر علاوه بر استفاده از روشی امروزی در نحوه بیان آموزه‌های قرآنی، به لحاظ ظاهری نیز نوین بود و حوزه‌های علمیه خارج از کشور نیز با فاصله دو سال از اولین چاپ، از آن به عنوان متن آموزشی استفاده کردند. 

وي در ادامه یادآور شد: این کتاب به زبان‌ها عربی، اردو، انگلیسی و اسپانیایی ترجمه شده است و در حال حاضر در این کشورها آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به این که این اثر آموزشی در دو سطح چاپ و منتشر شده است، اظهار داشت: این کتاب برای اولین بار در سال ۷۷ منتشر شد و پیش از آن به صورت جزوه سال‌ها در برخی از مدارس حوزه تدریس می‌شد.

حجت‌الاسلام جوان‌آراسته با ذکر این که کتاب حاضر، سال ۷۸ در اولین همایش کتاب سال حوزه به عنوان یکی از آثار برگزیده انتخاب شد، تأکید کرد: در حال حاضر این اثر در حوزه‌های علمیه خواهران به ویژه در جامعه‌الزهرا به عنوان متن درسی تدریس می‌شود.

وی مخاطبان اصلی این اثر را دانشجویان علوم قرآنی و حدیث در مقطع کارشناسی عنوان کرد و افزود: همه علاقه‌مندان به حوزه علوم قرآنی که می‌خواهند اطلاعات اولیه و اجمالی در این زمینه داشته باشند و میزان تحصیلات آنان بالاتر از دیپلم است، می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند. 

حجت‌الاسلام  جوان‌آراسته، اظهار داشت كه در حال حاضر با همکاری گروهی از متخصصان حوزه علوم قرآنی، مقدمات تدوین و پاسخگویی به سی شبهه از شبهات وهابیون را در دست تدوین دارد که پیش‌بینی می‌شود این اثر در ۱۰۰ تا ۱۵۰ صفحه و قطع رقعی تا سال آینده روانه بازار نشر شود.

از دیگر تألیفات این نویسنده  می‌توان به کتاب‌های «مبانی حاکمیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی» و «حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام» اشاره کرد. 

او با توجه به این که نسخه اصلی «درسنامه علوم قرآنی» سال‌ها پیش نگاشته شده و به تصحیح و به روز شدن نیاز دارد، یادآور شد: هم اکنون مشغول بازنگری و تکمیل سطح دوم(نسخه اصلی و اولیه) این اثر هستم و تصحیح نیمی از آن را به پایان رسانده ام. 

کتاب حاضر مشتمل بر ۱۰ بخش با عناوینی چون تاریخ قرآن، وحی، تحریف ناپذیری، اعجاز قرآن، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و هفتاد نکته درباره قرآن کریم است.

مباحث ابعاد اعجاز قرآن، شبهات منکران نسخ، ضرورت تواتر قرآن، دلیل روایی، تحلیل تاریخی، استناد امامان معصوم(ع) به آیات قرآن، نکاتی درباره قاریان هفت‌گانه و سرنوشت مصاحف عثمانی، از موضوعات این پژوهش قرآنی به شمار می‌روند.

چاپ دهم ویرایش دوم از کتاب «درسنامه علوم قرآنی(سطح دو)» از سوی موسسه بوستان کتاب قم در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، ۵۰۰ صفحه و بهای ۵۵۰۰ ریال به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط