بارگیریهای کتابهای شنیداری (15 درصد بیشترنسبت به سال قبل) بخشی از افزایش درآمد ناشران در دوران همهگیری بود. برخی از آنها را خود نویسندگان یا بازیگران مشهور از جمله الیزابت ماس و تام هنکس میخوانند.
اما آیا واقعاً شنوندگان مطالعه میکنند؟ اگر آنچه را که فکر میکنیم درباره خواندن میدانیم به چالش بکشیم، کتابهای شنیداری را میتوان نه تنها یک راه میانبر متقلبانه برای دستیابی به آثار کلاسیک و پرفروشها، بلکه راهی جدید برای جذب بیشتر افراد به داستان دانست.
از وینیل تا دیجیتال
کتابهای شنیداری چیز تازهای نیست. این اصطلاح به هر کتاب چاپی تألیفی گفته میشود که از طریق فناوریهای مختلف - از ضبط گرفته تا نوارهای کاست و سی دی ها - خوانده میشود. کتابهای شنیداری بارگیریشده یا پخششده به صورت دیجیتالی یک بعد جدید به این فناوری قدیمی اضافه کردهاند که به طور سنتی به عنوان یک ابزار جبرانی برای نقص بینایی یا مشکلات خواندن مانند نارساخوانی و وضعیت نادر آلکسی تلقی میشود .
افزایش فروش کتابهای شنیداری احتمالا اثر هالهای محبوبیت زیاد پادکستها است. اما کتابهای شنیداری یک تجربه شنیداری تکصدایی و همهجانبه هستند. کتابهای شنیداری متون کتابی را که با صدای خودکار خوانده میشوند، شامل نمیشود.
چهگونه میخوانیم
خواندن یک فرایند پیچیده است. به جای رمزگشایی شناختی، ما از فناوریهای تصویربرداری میدانیم که خواندن، چندین عمل مجزا را در ناحیه بینایی مغز انجام میدهد. استانیسلاس دوآن، متخصص مغز و اعصاب، به ما می گوید که هنگامی که خواننده با یک رابطه نامنظم حرف و صدا مواجه میشود، ناحیه شنوایی مغز نیز شعلهور میشود.
هنگام مطالعه، ما مجموعهای از مهارتهای مغزی را که اگر نگوییم طی هزارهها، در طول قرنها تکامل یافته است، درگیر میکنیم. در یک مطالعه اخیر از اسکن fMRI استفاده شده است تا نشان داده شود که مردم معنای کلمه را چه زمانی که میبینند یا میشنوند به یک شیوه تولید میکنند.
اگرچه خواندن هنوز معمولاً به عنوان یک تمرین ثابت، خاموش و انفرادی در نظر گرفته میشود، اما یک سنت طولانی در خواندن جمعی و بلند وجود دارد. این فقط خواندن بزرگسالان برای کودکان نیست، بلکه برای بزرگسالان نیز رایج بوده است.
کتابهای شنیداری پخش زنده و در دسترس از طریق گوشیهای هوشمند قادر به مطالعه-با-شنیدن را در حال حرکت ممکن کرده است. بعد حرکتی مطالعه -با-شنیدن هنگام حرکت در محیط، رفت و آمد، راه رفتن یا هنگام رانندگی هنوز به طور کامل درک نشده است.
مطالعه جدید، قصهگویی قدیم
کتابهای شنیداری شیوهها و مفروضات متداول درباره خواندن را به چالش میکشند، اما فرهنگهای شفاهی قصهگویی را که فرهنگ چاپی از آن شکل گرفته است، به ما یادآوری میکند.
همچنین گوش دادن به کتابهای شنیداری ممکن است به برطرف کردن شکاف جنسیتی رایج در خواندن ادبیات کمک کند. یک گزارش از دانشگاه مککواری نشان داد که بیش از 60 درصد «خوانندگان مکرر» زن هستند. از «غیرخوانندگان»، سه چهارم آنها مرد هستند. با این حال، مردان و زنان به همان اندازه از کتابهای با فرمت دیجیتال مانند کتابهای الکترونیکی و کتابهای شنیداری استفاده میکنند. کتابهای شنیداری ممکن است خوانندگان مرد بیشتری را تشویق کند تا در باشگاههای کتاب درگیر شوند، که به طور سنتی زنان بیشتری در آن شرکت میکنند.
همچنین میتوان از کتابهای شنیداری در آموزش عالی بیشتر استفاده کرد. انتشارات دانشگاه پرینستون به تازگی از انتشار مجموعه شنیداری خود خبر داده است که نشاندهنده قالبهای آموزشی جدید برای دانشمندان و دانشجویان است.
سم دانکن، محقق سوادآموزی، معتقد است که به جای یک کنش برای یک هدف، خواندن چتری بزرگتر از آن چیزی است که قبلاً تصور میکردیم، و در آن تنوع شیوهها، شامل «مهارتها، چالشها و لذتهای مختلف» وجود دارد.
مطالعه-با-شنیدن کتابهای صداگذاریشده، سطحی از مشارکت تخیلی و تأثیرگذار را ممکن میسازد که نباید با فرضیات سنتی ما کاهش یابد.
منبع: کانورسیشن
نظر شما