سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
ما مدیون فرهنگمان هستیم

غزل تاجبخش - شاعر - گفت: فرهنگ همه چیز ماست و چیزهایی به ما می‌دهد که نمی‌گذارد پایمان را کج بگذاریم و در معرض تهاجم فرهنگی قرار بگیریم. به همبن دلیل باید نقد را از خودمان شروع کنیم.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تاجبخش با بیان مطلب بالا درباره فضاهای محافل نقد داستان و ادبیات، به برخی موضع‌گیری‌های غرض‌ورزانه و سطحی که بی‌ارتباط با فرهنگ ماست، اشاره کرد و گفت: برخی کوبیدن‌ها به جای نقد آثار، نقد شخصیت‌اند. متاسفانه بعضی وقت‌ها این اخلاق‌های ناپسند در این گونه جمع‌ها وجود دارد. 

نویسنده «بر بال‌های پرواز» افزود: ما در مقابل این مسایل باید منصف باشیم و نباید در جا بزنیم. چون هدف ما اعتلای فرهنگی است که ما به آن مدیونیم و ما آمده‌ایم که از فرهنگمان نگهداری کنیم. 

این نویسنده با اشاره به تاثیرات منفی فرهنگ بیگانه بر فرهنگ خودی تصریح کرد: ما در عصری نیستیم که درها بسته باشد. شاهدیم که اطلاعات آنها گول زننده است و اگر ما یک مقدار مسئولیت‌پذیری و خداشناسی را در باطن خودمان تقویت و به بن‌مایه‌های ارزشمند و اخلاق‌ساز فرهنگ خودمان رجوع کنیم، پای مان را کج نمی‌گذاریم و با تهاجم مواجه نمی‌شویم. 

خالق «خانه‌ی ام ابیها» به در پیش گرفتن رویه‌ای چون صبر و تامل در برابر پاره‌ای محدودیت‌ها تاکید کرد و گفت:اگر ما با صبر و اغنا حرکت کنیم، می‌توانیم در چنین محافلی که برای نقد داستان برگزار می‌شود، همه را مجاب کنیم.

تاجبخش به پاره‌ای سوتفاهم ها در گردهمایی‌های ادبی اشاره کرد و توضیح داد: نقد باید از تک تک آدم‌ها درباره خودشان آغاز شود. در غیر این صورت کژی و پس از آن سوءتفاهم پیش می‌آید. چون هر کس بنا به مسئولیتی می‌خواهد جلوی یک اتفاق نامطلوب را بگیرد، اگر ما خودمان را جای یک فرد مسئول بگذاریم، جامعه اصلاح می‌شود. 

این شاعر خاطرنشان کرد: این جامعه و این مردم بسیار عزیزند.اگر بی‌اعتنایی کنیم و غر بزنیم و بگوییم حتما جایی بهتر از اینجا وجود دارد،به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. هیچ بیگانه‌ای دلش برای ما نسوخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط