وی با توضیح اینکه شروع کارش با مجلات و نشریات مختلف بوده و بعد از آن به تصویرگری کتاب پرداخته است، افزود: این حرفهای بود که از کودکی آن را دوست داشتم و برای همین آن را با عشق و علاقه پیش بردهام. تصویرگری کار آسانی نیست و ما باید بسیار به متن وفادار باشیم؛ در حالی که کار نقاشی اگر مبتنی بر متن نباشد یک کار آزاد است.
این نویسنده در ادامه گفت: به این علت که تصویر در کتاب تصویری برای مخاطب پیش دبستانی و دبستانی نقش خیلی مهمی دارد، من از خانوادهها میخواهم موقع خواندن کتاب، تصاویر را روبهروی صورت کودک بگیرند تا روایت را ببیند. رنگ و خطوطی که تصویرگر داشته، باعث تقویت نگاه کودک میشود. ضمن اینکه خود بچه هم میتواند روایتی فراتر از متن و بنا به تصاویر داستان خودش را بگوید.
وی با تأکید بر این موضوع که سختترین کار نوشتن برای مخاطب خردسال است، خاطرنشان کرد: در این کار نویسنده باید ایدهای را پرورش بدهد که موجب رشد و شناخت کودک بشود. از سوی دیگر، یک بزرگسال میتواند از واژههای بسیاری برای انتقال مفهوم استفاده کند، در حالی که دایره واژگانی یک کودک و یک خردسال بسیار محدود است. نکته بعدی این است که متن روی کودک تأثیر مخربی نداشته باشد.
سلسله نشستهای نشر میچکا به منظور تحلیل، بررسی و واکاوی ابعاد گوناگون ادبیات کودک و نوجوان با حضور کارشناسان، پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان این حوزه از ششم تا دوازدهم آذر 1400 در باغ کتاب تهران برگزار شد.
نظر شما