مسعود سپهوند در ابتدای این نشست به بیان نقش زنان و جایگاه آنان در ادیان مختلف پرداخت و گفت: زمانی که اندیشه کلی نظامی بهخصوص در آثار متأخرش نسبت به سایر شاعران همدوره او مورد بررسی قرار میگیرد متوجه خواهیم شد، زن نه تنها یک موجود ضعیف نیست، بلکه بازتابی از زیباییهای پرودگار است.
وی اظهار کرد: در واقع تدابیر زنان در آثار نظامی مشوق و راهنمای مردان برای رسیدن به بلوغ فکری و بلوغ معنوی میباشند و در منظومههای نظامی علیالخصوص در هفت پیکر که زنان در اداره امور مملکت تواناتر از مردان هستند.
این نویسنده و پژوهشگر لرستانی گفت: نظامی از معدود شاعران متشرعی است که زنان را از شخصیتهای اصلی داستانهای خود قرار میدهد و با فرصت دادن به آنها در طول داستان هویت آنها را شکوفا میکند و زنان داستانهای نظامی هر یک افزون بر زیباییهای ذاتی مانند مهربانی و دلبردگی و صفات ارزشمند روحانی دیگری مانند خردمندی، تدبیر، زیرکی، راهنمایی و راهبری از مقام و جایگاه مردان نیز سبقت میگیرند.
سپهوند ادامه داد: در مواردی که حکیم نظامی از زیباییهای ظاهری زنان سخن به میان آورده، زنان را مظهری از جمال الهی معرفی میکند و معتقد است زن میتواند پلی برای رسیدن به زیبایی حقیقی که همان عشق پروردگار است باشد.
وی با اشاره به اینکه هفتپیکر نظامی چهارمین منظومه ارزشمند نظامی بهشمار میرود ویژگیهای ممتاز زنان در این منظومه را خودبسنده بودن، کمتوقع بودن، درایت و تدبیر برشمرد و افزود: زنان نمادی از پروردگار و راهبری هستند.
سپهوند در پایان گفت: حکیم نظامی به شایستگی هرچه تمامتر از نگاه تحقیرآمیز زمان خودش نسبت به زن عبور کرده و زمانی که شاعران معاصر نظامی داشتن دختر را مایه ننگ میدانستند، نظامی داشتن دختر را مایه افتخار میدانست. نظامی دیدگاه منفی نسبت به زن نداشته، اگر جایی نیز در مذمت زنان سخن به میان آورده، از زبان راویان داستانها آمده، هرجا خودش صحبت کرده بسیار محترمانه است. حکیم نظامی با احترام خاصی از زنان، به ویژه از مادر و همسرش صحبت به میان آورده، نگاه وی در منظومههایش به ویژه هفت پیکر نگاهی متمدانه و کاملا امروزی همراه با تکریم و احترام، آزادگی، حیا، عفاف و اقتدار است و در بسیاری از جاها میبینیم که زنان مقتدرتر از مردان در آثار نظامی هستند و میتوانند بر نفس خود قالب شوند.
نظر شما