تلاش نویسنده بر این بوده که خواننده، علاوه بر آشنایی با این آثار، با دیدگاههای این دو فیلسوف بزرگ دربارهی زیبایی و هنر و نتایج و پیامدهای اندیشهی آنان نیز آشنا شود.
به گفته مولف این پژوهش معلوم خواهد کرد که چگونه زیبایی، که نزد افلاطون شأنی متافیزیکی دارد، در ارسطو از عالم مثال به عالم واقع فرود میآید و بهنحو استقلالی در اشیاء و امور زیبا، از جمله آثار هنری، جای میگیرد و هنر نیز ذیل حکمت درآمده و در خدمت بهبود اوضاع زندگی فردی و جمعی مردمان قرار می گیرد. این تغییر البته از تغییرات کلی در مبانی اندیشه این دو فیلسوف نشأت میگیرد.
اگرچه عناصر اصلی زیباییشناسی یونانی، یعنی تناسب و تقارن و اعتدال، نزد هردوی این فیلسوفانِ بزرگ جایگاه خود را حفظ کرده و نیز غایتِ کلیِ فلسفهی هردوی این اندیشمندان معطوف به «خیر» است.
مصطفوی در کتاب تصریح کرده است که مبنای کار او در بررسی آراء افلاطون رسالههای«هیپیاس بزرگ»، «مهمانی»، «فایدروس»، «ایون»، «سوفیست»، کتابهای دوم و سوم و دهم جمهوری، و قوانین، و در ارسطو بوطیقا و کتاب هشتم سیاست بوده، هرچند به تناسبِ موضوعِ مورد بحث، سایر آثار مرتبط نیز مدنظر قرار گرفته است.
کتاب «از زیبایی متافیزیکی تا زیبایی هنری» پژوهشی متن محور درباره زیبایی و هنر نزد افلاطون و ارسطو اثر شمس الملوک مصطفوی در 199 صفحه و با قیمت 78000 تومان از سوی نشر نی راوانه بازار کتاب شده است.
نظر شما