دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
خاطرات و اسناد منتشر نشده حضور رهبر انقلاب در زلزله فردوس سال ۱۳۴۷ رونمایی شد

همزمان با اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس استان خراسان جنوبی کتاب «دوباره فردوس» حاوی خاطرات و اسناد منتشر نشده حضور رهبر انقلاب در زلزله فردوس سال۱۳۴۷ رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان جنوبی، اجلاسیه ملی جهادگران همزمان با سالروز حضور مقام معظم رهبری در فردوس پس از زلزله سال ۱۳۴۷ و ارائه خدمات جهادی ایشان به زلزله‌زدگان منطقه، روز گذشته در فردوس با حضور 600 نفر از  نخبگان جهادی سراسر کشور و تعدادی از مسوولان کشوری و لشکری در مصلای امام خمینی(ره) فردوس برگزار و کتاب «دوباره فردوس» که نخستین‌بار روایت خاطرات، اسناد و حضور جهادی مقام معظم رهبری‌(مدظله العالی) در زلزله فردوس است به قلم سید‌علیرضا مهرداد نیز رونمایی شد.
 
تعریف جهاد از دیدگاه رهبری تفاوت جدی با تعاریف مرسوم دارد
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم با بیان اینکه ‌جهاد در همه آثار، انسان‌ها از ابتدا تا الان به‌اشکال مختلف ازجمله جهاد اکبر و جهاد اصغر تعریف شده است، گفت: جهاد اصغر، دفاعی و نظامی و جهاد اکبر جهاد با نفس است.
 
وی با بیان اینکه در گفتمان و اندیشه مقام معظم رهبری یک ارتقا در این تعریف دیده می‌شود و متفاوت از تعریف جهاد در کلام و مکتوبات افراد آمده است که این مفهوم فراتر از وضعیت در دفاع و جهاد با نفس تعریف می‌شود، افزود: تعریف جهاد از دیدگاه رهبری تفاوت جدی با تعاریف مرسوم دارد و دارای جهت‌گیری خاصی است که در تمامی دوران زندگی ایشان، تبعید، مبارزه با طاغوت، جنگ تحمیلی، دوران ریاست‌جمهوری و رهبری و همه ابعاد، این مسیر و جهت‌گیری را در حرکت‌های ایشان می‌بینیم.
 
مخبر ادامه داد: نکته دیگر که در زندگی حضرت آیت الله خامنه‌ای کاملاً برجسته است نظم و برنامه‌ریزی ایشان است لذا اینکه امروز بنشینیم دفتر و اندیکاتور درست کنیم یا تقسیم کار شود، ساده است اما اینکه سال 47 در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان فردوس نظمی در چنین بحرانی ایجاد شود، جای تعجب دارد.
 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: شهریور ماه سال 1347 که زمین لرزه ای سهمگین، فردوس را لرزاند و با تخریب تعداد زیادی از واحدهای مسکونی، هزاران نفر از اهالی نازنین این دیار را به کام مرگ کشید، و خانه های ویران شده، اجساد مانده زیر آوار و آنها که از دام این درشتی طبیعت رهیده بودند، همه چشم انتظار الطافی بودند که از آلام شان بکاهد، گروهی از طلاب حوزه علمیه مشهد به سرگروهی یک طلبه جوان ـ "سید علی خامنه‌ای" در منطقه مستقر شدند تا جای خالی کمک های دولتی را پر کنند.
 
وی افزود: با استقرار "پایگاه امدادی روحانیت" در فردوس، ضمن دمیده شدن روحی تازه بر کالبد بی جان مردم داغدار منطقه، در عین ناباوری محموله های کمک های مردمی را به منطقه گسیل داشت، بخش عمده ای از نیازها را برطرف کرد و ساخت و ساز منازل مسکونی را پایه گذاری کرد و  این کمک ها تا مدت ها ادامه یافت و رونق کارگاه های تولیدی خانگی را هم سبب شد.
 
حضور دغدغه‌مند رهبری در حوادث رسالت تاریخی روحانیت شیعه است
 
ایمان عطار‌زاده معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نیز در این مراسم گفت: 54 سال پیش در چنین روزی وقتی زلزله‌ای مهیب فردوس و شهرها و روستاهای اطراف را به لرزه درآورد و جمع زیادی از مردم را به کام مرگ رساند، سید طلبه‌ 29 ساله مشهدی با شنیدن این خبر، سخت دردمند غم مردم شد.
 
وی ادامه داد: سید علی خامنه‌ای احساس کرد باید کاری کند بنابراین جمعی از خیرین و بازاریان را به مدد گرفت و عازم فردوس شد، حاصل حضور ایشان، شکل گیری پایگاه امداد روحانیت و کمک به اسکان زلزله‌زدگان، درمان مصدومان، تأمین غذا و ایجاد سرپناه برای مردم آسیب دیده در این بلای طبیعی بود.
 
عطار‌زاده اظهار داشت: این جوان طلبه معتقد بود باید دوباره فردوس را ساخت و روح زندگی را در این شهر دمید، آن روزها مردم فردوس در کلام و رفتار این سید جوان، تصویر راست قامت بزرگ و انقلابی‌شان سید روح الله خمینی(ره) را می‎دیدند.
 

وی ادامه داد: این رفتار و امدادگری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تنها متوقف به حضور در زلزله فردوس نشد بلکه در زلزله اسفراین هم همین ماجرا تکرار شد، در سیل اردیبهشت ماه 57 قوچان نیز ایشان باز هم با همراهانشان وسط میدان بودند و به یاری سیل زدگان شتافتند.
 
معاون دفترحفظ و نشر آثار امام خامنه‌ ای (مد ظله‌العالی) عنوان کرد: در زلزله بزرگ و وحشتناک 57 طبس به یاری مردم مظلوم و عزادار این شهر رفت، در تیرماه 57 در حالیکه رژیم، سید علی خامنه‌ای را به ایرانشهر و جنوب سیستان و بلوچستان تبعید کرده بود وقتی سیل خانه و کاشانه مردم را نابود کرده بود، مسجد آل رسول(ص) را تبدیل به پایگاه امداد برای سیل‌زدگان تبدیل کرد و خیرین را از تهران، مشهد، کرمان و سایر شهرها برای کمک و تأمین نیازهای مردم گرفتار در سیل آورد و شخصاً خود مدیریت امور را بر عهده گرفت.
 
وی یادآور شد: حضور دغدغه‌مند و همیشه در صحنه معظم‌له و کمک و یاری نیازمندان ایفای همان رسالت تاریخی روحانیت شیعه در همراهی و همدلی با مردم است.
 
خاطرات و اسناد حضور رهبری در زلزله فردوس برای اولین بار منتشر شد

معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) افزود: خدا را شاکر هستیم که  در رویداد ملی جهاد مقدس با حضور جهادگران کتاب دوباره فردوس روایت داستانی از حضور ماندگار و مردمی حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله ) در این رخداد تلخ به قلم شیوای آقای سید علیرضا  مهرداد رونمایی می‌شود.
 
وی افزود: برای نخستین بار خاطرات و اسناد منتشر نشده معظم له در این موضوع در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
 
عطارزاده اظهار داشت: دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای نشر اندیشه و شناساندن ابعاد مختلف شخصیت و سیره رهبر فرزانه، در قالب مستند غیر رسمی  روایت منتشر نشده ای از دیدار حضرت آقا و فعالان مردمی حرکت های جهادی که در قالب دیدراهای پنجشنبه ایشان در سال 1398 انجام شده،به همراه گوشه ای از اقدامات و فعالیت های معظم له در عرصه خدمت رسانی و امداد اجتماعی را تولید کرده که برای نخستین بار امروز این مستند برای فعالان جهادی حاضر در این رویداد ملی اکران اختصاصی شد.
 
«دوباره فردوس» ؛ افتخار گمشده در تاریخ فردوس

علیرضا مهرداد، نویسنده کتاب دوباره فردوس نیز گفت: این کتاب روایت یک افتخار گمشده در تاریخ فردوس بود که در این سال‌ها از آن غفلت شده بود؛ این کتاب، یک گنجینه تمام نشدنی است که در سال ۴۷ رقم خورد.
 
وی هدف از نگارش این کتاب را پیگیری‌های دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی ) دانست و گفت: این کتاب پس از مصاحبه با بازماندگان زلزله مهیب فردوس و گروه‌های امدادی روحانیونی که در آن زمان حضور داشتند، به رشته تحریر درآمده است.
 

نویسنده کتاب دوباره فردوس گفت: این کتاب روایت یک افتخار گمشده در تاریخ فردوس بود که در این سال‌ها از آن غفلت شده بود.
 
مهرداد با بیان اینکه تدوین این کتاب حدود سه چهار سال زمان برد، خاطرنشان کرد: این کتاب، یک گنجینه تمام نشدنی است که در سال 47 رقم خورد.
 
در این مراسم حجت الاسلام علی مرادی و حبیب الله قهرمانی از حاضران در زلزله 47 فردوس به بیان خاطرات خود پرداختند.
 
همچنین حجت‌الاسلام شاکری امام جمعه فردوس، سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «دوباره فردوس» روایتی از اولین اردوی جهادی جوانان انقلابی – شهریور1347 به قلم سید علیرضا مهرداد در 240 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها