دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
تحلیل ابزارها و روش‌های ممنوعه در جنگ از دیدگاه اسلام

کتاب «تحلیل ابزارها و روش‌های ممنوعه در جنگ از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» تالیف اصغر جعفری تاکید بر آن دارد که اعمال محدویت یا ممنوعیت برخی از ابزارها و شیوه‌های جنگی زمانی محقق خواهد شد که نهادهای بی‌طرف و عادلانه اجرای آن را تضمین کنند. در غیر این‌صورت قواعد و مقررات بشردوستانه در حد توصیه‌های اخلاقی باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تحلیل ابزارها و ورش‌های ممنوعه در جنگ از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» تالیف اصغر جعفری از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه به چاپ رسیده است.

کتاب در سه فصل با عناوین «بررسی مفهوم جنگ، حقوق بشردوستانه و فلسفه ممنوعیت برخی از ابزارها و ورش‌ها در جنگ»، «ابزارهای ممنوعه در جنگ» و «روش‌های ممنوعه در جنگ» سامان داده شده است.

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل ممنوعیت برخی ابزارها و روش‌ها در جنگ در منابع اسلامی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه و نیز مقایسه تطبیقی ابزارها و روش‌های ممنوعه در جنگ از منظر اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه انجام گرفت.  

در فصل اول تحت عنوان «بررسی مفهوم جنگ، حقوق بشردوستامه و فلسفه ممنوعیت برخی از ابزارها و روش‌ها در جنگ» ضمن تحلیل مفهوم جنگ در حقوق بین‌الملل و فقه اسلام، چارچوب‌های نظری حقوق بین‌الملل بشردوستانه و فلسفه حقوق بشردوستانه در فقه اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین در این بخش فلسفه ممنوعیت برخی از ابزارها و روش‌ها در جنگ تبیین شده است.  

«ابزارهای ممنوعه در جنگ» در فصل دوم به بررسی مصادیق ابزارهای ممنوعه در جنگ از دیدگاه حقوق بشردوستانه و فقه اسلام اختصاص دارد. در این بخش پس از نگرش کلی به استفاده از ابزارهای جنگی، مبانی ممنوعیت و انواع ابزارهای ممنوعه مورد تحلیل قرار گرفت و سپس ساز و کارهای تضمینی ممنوعیت برخی از ابزارها بررسی شد.

در فصل سوم «روش‌های ممنوعه در جنگ» مفهوم و اهداف روش‌های ممنوعه در جنگ از منظر حقوق بشردوستانه و فقه اسلام بحث شد. سپس با تبیین شیوه‌های مجاز در جنگ، مبانی و قواعد حاکم بر ممنوعیت برخی از روش‌ها در جنگ و نیز مصادیق شیوه‌های ممنوعه مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

بعد از جنگ جهانی دوم حقوق بین‌المللی بشردوستانه به نحو فزاینده‌ای به جهت احترام به شان والا و کرامت انسان و تضمین حقوق بنیادین بشر به سوی محدود کردن حق اختیار متخاصمان در استفاده از پاره‌ای از ابزارها و روش‌های جنگی تقویت شده، اما در صحنه عمل چندان موفق نبوده و نتوانسته در جهت هدف‌های خود از جمله، اعمال محدویت یا ممنوعیت برخی از ابزارها و شیوه‌های جنگی و نیز تعقیب، محاکمه و مجازات جنایتکاران جنگی گام موثری بردارد. این هدف زمانی محقق خواهد شد که نهادهای بی‌طرف و عادلانه اجرای آن را تضمین کنند. در غیر این‌صورت قواعد و مقررات بشردوستانه در حد توصیه‌های اخلاقی باقی خواهد ماند.

بخش پایانی کتاب، به نتیجه‌گیری و پیشنهادها، اختصاص یافته و طی آن نویسنده، ضمن درج خلاصه‌ای از پژوهش، نتیجه‌گیری‌های مقایسه‌ای و تطبیقی، دستورات موکد بر رعایت قواعد بشردوستانه در قرآن کریم و نیز سیره و سنت معصومین(علیهم‌السلام) و گسترش و توسعه آن در مباحث فقهی جهاد توسط فقهای عظام در طول قرون متمادی، جایگاه ویژه و جامعیت قواعد بشردوستانه به ویژه در حوزه وسائل و روش‌ها ممنوعه در جنگ در اسلام نسبت به حقوق بین‌المللی بشردوستانه، طی چند نکته مورد تاکید قرار می‌گیرد.

کتاب «تحلیل ابزارها و ورش‌های ممنوعه در جنگ از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل از دیدگاه اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» تالیف اصغر جعفری در 616 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به بهای یک میلیون ریال از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها