شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
زندگی معمار امنیت کردستان کتاب شد

کتاب «حنیف» یکی از تازه‌های نشر انجمن پیشکسوتان سپاس است که به زندگی مستند یکی از نیروهای اطلاعاتی در کردستان می‌پردازد و خدمات آن شهید به انقلاب اسلامی را در ماجراهای کردستان بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کردستان در ابتدای انقلاب اسلامی یک منطقه ناامن بود و درگیری‌های شدیدی میان عده‌ای که در گروه‌های سیاسی عضویت داشتند و نظام سیاسی تازه استقرار یافته وجود داشت. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این سال‌ها تلاش کردند تا کردستان ایران به هر قیمت حفظ شود و از خاک ایران جدا نیفتد. 
 
کتاب «حنیف» برگرفته از زندگی مستند یکی از این نیروهای عملیاتی به نام نبی الله شاهمرادی به همین موضوع می‌پردازد. 
 
این کتاب توسط انجمن پیشکسوتان سپاس (وابسته به سپاه پاسداران) منتشر شده و شامل 5 بخش اصلی است و در هر بخش فصل‌هایی وجود دارد و زندگی این فرد را از نوجوانی، جوانی، سیر تحول و تطور مطرح می‌کند. بخش مهمی از کتاب به نحوه مدیریت شهید در حوزه معماری امنیت جمهوری اسلامی در منطقه کردستان اختصاص دارد.
 
محمد علی گودینی نویسنده این اثر کوشیده است بین برساختگی ساختاری قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) با تکوین و بروز ظهور نبی الله شاهمرادی نسبتی برقرار کند.
 
در بخشی از کتاب آمده است:
«حیطه عمل وزارت اطلاعات با حذب نیروهای زبده، در منطقه گسترده شده بود. حنیف با میثم، که عشق او به سپاه مانند حنیف مانع جذبش به وزارت شده بود، درد دل می‌کرد و می‌گفت:
-برادر میثم عجب وضعیت به هم ریخته‌ای شده. وجود وزارت اطلاعات برای کشور ضروری است؛‌ اما ورودش به شمال غرب ناخواسته با کار نیروهای اطلاعات سپاه تداخل خواهد کرد. می‌ترسم باعث تضعیف اطلاعات قرارگاه حمزه بشود!
-برادر حنیف! وظیفه ماست به گونه‌ای عمل کنیم که مانع تضیعف واحد اطلاعات قرارگاه و منطقه شویم.
-هدف من هم حفظ توان واحد اطلاعات قرارگاه است!
نگاه حنیف ناگهان خیره ماند توی چشمان میثم.
-برادر هدایت با آقای ایزدی صحبت کرده. ایشان به من خیلی لطف دارند. قصد دارند مرا به عنوان مسئول واحد اطلاعات قرارگاه حمزه معرفی کنند؛‌ اما دغدغه اصلی من رفع این تداخل وظایف است و اینکه بتوانم، با هم فکری و همکاری‌های همه جانبه، وزارت سپاه را هماهنگ کنم. من نمی‌توانم ببینم برای قدرت گرفتن یک نهاد ارگان دیگری تضعیف شود و حاصل سال‌ها تجربه و خون دل خوردن راحت از دست برود.
میثم آرام سرت تکان داد.
-من هم وقتی فهمیدم برادر هدایت می‌خواهد مسئولیت واحد اطلاعات قرارگاه حمزه را به شما بسپارد؛ حقیقتا کلی خوشحال شدم. چون شما هم تجربه کافی و هم شایستگی و توان و زیرکی دارید. به نظرم در این شرایط حساس، به جای تغییرات پی در پی و کم نتیجه مسئولان واحد اطلاعات، یک فرد مسئولیت پذیر مانند شما می‌تواند در این شرایط به قرارگاه سر و سامان لازم را بدهد.
میثم لحظه‌ای ساکت ماند. نگاهی به انداخت به حنیف...»
 
گفتنی است قرار است روز یکشنبه (8 آبان) این اثر در سرای کتاب مورد نقد بررسی قرار بگیرد. در این مراسم محمدعلی گودینی نویسنده اثر، همراه با محمد قاسمی پور، منتقد و میثم رشیدی مهرآبادی، مجری- کارشناس صحبت خواهند کرد.

این نشست ساعت 10 صبح در محل سرای کتاب به آدرس، تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین و برادران مظفر ساختمان خانه کتاب و ادبیات ایران، طبقه منفی یک برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها