چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
باید با جدیدترین یافته‌ها در عرصه دین پا گذاشت

محمود امانی‌طهرانی در این نشست عنوان کرد: ما امروز وظیفه داریم با علم روز و جدیدترین یافته‌های عرصه ترویج و تبلیغ دین به این دنیا پا بگذاریم. مجموعه حاضر یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام داده، مخاطب‌شناسی است. نقطه‌ای را پر کرده است که به سختی پر می‌شد که آن نقطه محتوا مکمل کتاب‌های درسی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «رونمایی از مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی آموزشی ویژه نوجوانان» با حضور محمود امانی‌طهرانی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، علیرضا مهدوی‌شاهرودی، مدیرعامل مؤسسه‌ی قرآن و عترت طاها، یدالله سعدی، مدیر عامل انتشارات دلیل ما و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سبط الشیخ سه‌شنبه (هفدهم آبان‌ماه) در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
این مجموعه از سوی مؤسسه‌های قرآن و عترتِ طاها و رشد پویای نجات تولید و کتاب‌های آن نیز توسط انتشارات دلیل ما منتشر شده است.
 
علیرضا مهدوی‌شاهرودی در ابتدای این نشست از اهداف این رونمایی گفت و افزود: این جلسه دو هدف عمده دارد؛ هدف اول، رونمایی از آثاری که توسط محققان، پژوهشگران و کارشناسان موسسه طاها و رشد پویای نجات تولید شده است و هدف دوم، ارائه یک مدل آموزشی و تربیتی برای عموم جامعه است. این مجموعه دارای محتوایی نسبتا مفصل بوده که به رشته تحریر درآمده است. برکات این محتوا را در بسیاری از مدارس و مراکز و پایگاه‌های آموزشی و تربیتی می‌بینیم.
 
مدیرعامل مؤسسه‌ی قرآن و عترت طاها در ادامه از رویکردهای این آثار گفت و افزود: با صراحت و جدیت می‌گویم که مدلی که در این دو موسسه پیش گرفته شده است، قابل تکثیر و توسعه است. با توجه به اوضاع کنونی جامعه و اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر، ما در تولید آثار سه رویکرد را در نظر گرفتیم؛ رویکرد اعتراضی، انفعالی و اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویکرد، رویکرد مسئولانه است؛ چراکه همه ما نسبت به آن چیزی که در اطراف ما اتفاق می‌افتد و در اختیار داریم، مسئولیم.
 
در عرصه‌ای هستیم که هیچ‌کس دلبسته قالب کهنه و سنتی نمی‌شود
در ادامه محمود امانی‌طهرانی از منحصر بودن این آثار گفت و افزود: سال‌ها در زمینه تولید محتوا و کتاب‌های آموزشی و درسی فعالیت داشتم؛ اما کار کردن در بعضی از زمینه‌ها کار آسان و در بعضی زمینه‌ها کار سخت است. کار آسان نه به این معنا که پیش‌پا افتاده است ولی شدنی‌ است؛ اما در زمینه‌هایی که نیاز به کار نو‌آورانه، دقیق و موثر است، کار بسیار سخت است. این مجموعه کاری است که تا به حال از دنیای نظریه‌پردازی و کار کودک و نوجوان برنیامده است.
 
وی ادامه داد: تمام این مفاهیم حاصل یک تجربه زیسته است؛ این مجموعه حاصل جمع‌آوری تجربه گروهی از افرادی‌ست که با موشکافی و دقت‌نظر این مسیر را پینمودند و هنگام پیموندن نکات قوت و ضعف آن را شناسایی کردند و در انتها آن را تبدیل به یک محتوا آموزشی کردند. مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی آموزشی ویژه نوجوانان، از این حیث مجموعه متفاوتی است. در زمینه کتاب‌های دینی، کارهای زیادی ارائه شده است.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره طراوت و نشاط در عرصه دین گفت: عرصه آموزش دینی از عرصه‌هایی‌ست که در آن هیچ‌کس دلبسته قالب‌های کهنه و سنتی نمی‌شود و همه فقط به هدف می‌اندیشند؛ در این اندیشیدن به هدف، تلاش می‌کنند که هر آنچه که دانش روز در باب تعلیم و تربیت در این عرصه به کار می‌آید، استفاده کنند. این چنین است که این عرصه با طراوت و نشاط همراه می‌ماند. همچنان به سوالات نسل جدید پاسخگوست و شبهات را با شجاعت جواب می‌دهد.
 
امانی‌طهرانی ادامه داد: عرصه دین تلاش می‌کند به مخاطب پاسخ‌های آرام‌کننده و دلگرم‌کننده ارائه دهد. این عرصه، عرصه‌ای است که آزادی مخاطب، انتخاب او و فهم او را به رسمیت می‌شناسد؛ و تلاش می‌کند که محتوایی را در اختیار او قرار دهد که او با عقل و دریافت خود بر درستی و صحت او صحه بگذارد. عرصه ترویج دین، عرصه‌ای است که پیامبران دین آن را آغاز کردند. همه دوره‌ها به نحوی دشواری خود را داشته است.
 
وی از وظایف ناشران و مروجان دین گفت و افزود: ما امروز وظیفه داریم با علم روز و جدیدترین یافته‌های عرصه ترویج و تبلیغ دین به این دنیا پا بگذاریم. مجموعه حاضر یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام داده است، مخاطب‌شناسی است. نقطه‌ای را پر کرده است که به سختی پر می‌شد که آن نقطه محتوا مکمل کتاب‌های درسی بود. کتاب‌های درسی چون رسمی هستند و آموزش و امتحان دارند، ممکن است خیلی در عرصه آموزش موثر واقع نشوند.   
 
امانی‌طهرانی از وظیفه معلمان و مربیان گفت: چنین آموزش‌هایی معلمان و مربیانی کاملا علمی و با تدابیر آموزش موثر را می‌طلبد. این نوع کتاب‌ها دست‌وبال آنان را باز می‌کند. محور اصلی که در اینجا درنظر گرفته شده است، عبودیت و اخلاق است که پایه‌های اصلی دینی ما هستند. به دنبال عبودیت، طبیعتا معارف احکام دینی هم تغذیه‌شونده و تغذیه‌کننده به وسیله این گوهر است. اخلاق هم سرمایه اصلی است و فصل مشترک محل اتفاق‌نظر عمده انسان‌های روی زمین است.
 
وی در انتها از فعالیت‌های دیگر این دو موسسه گفت و عنوان کرد: فعالیت‌های دیگری که این دو موسسه انجام داده‌اند، تربیت معلمان توانمند برای اینکه از این محتوا به بهترین وجه استفاده شود، است. این نوع کارها در جهان امروز هم مشتری دارد. دایره عمل آن، مخاطب درونی ندارد. اگر انسانی در این عرصه وارد شود، به این نوع تولید و تولیدهای مشابه، رنگ و بوی جدید بودن و نو بودن بگذارند می‌توانند برای بسیاری از افرادی که در دنیا در جست‌وجو این نوع تولید هستند، مفید و موثر واقع شود. 

 
ناشران مسئولیت بزرگی به گردن دارند
یدالله سعدی درباره وظایف ناشران در عرصه ترویج کتب دینی گفت: بیش از 1000 عنوان کتاب در زمینه دینی کار کردم. کاری که در حال حاضر صورت گرفته است، برای من بسیار دلپذیر بود و خوشحالم که کاری را انجام دادم که در خانواده خودم در اختیار فرزندانم قرار می‌دهم که بخوانند. در این کتاب رویکردی جدیدی اتخاذ شده است. مدت‌ها درگیر این موضوع بودم و به دنبال چنین مجموعه‌ای می‌گشتم که چاپ کنم. بهتر است که همه ما در خدمت نشر این این آثار باشیم. کتاب در حوزه امامت کم نداشتیم؛ اما چرا بعضی از آن‌ها با استقبال بیشتری مواجه می‌شد؛ چون دو ویژگی تالیف و نشر در آن‌ها بسیار دخیل بوده است. بنابراین نشر خیلی مهم است و ناشر مسئولیت دارد.
 
تکلیف اساسی ما انتقال هدایت به نسل جدید با روشی جدید است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سبط الشیخ نیز در ادامه گفت: در حدیث داریم که «کفاره گناهان یک فرد همین است که راه هدایت را به افراد دیگر برساند.» بنابراین رساندن این رسالت و محتوا خیلی مفید و مهم است. ناشران باید محتوا مناسب را فراهم کنند چون نسل آینده تشنه است. تکلیف اساسی ما انتقال هدایت به نسل جدید با روشی جدید است. 

 
در انتها این نشست به معرفی کتاب‌های چند رسانه‌ای «دو امتحان» پرداخته شد که مجموعه‌ای پنج جلدی از آموزش احکام شرعی بوده که در قالب ۳۵ داستان دنباله‌دار و به صورت طنز تولید شده است. کتاب‌های چند رسانه‌ای «و ناگهان طلوع...»، «هرچه می خواهی گناه کن»، «ماه نو، کلام نو»، «اخلاق خودمانی» و بازی رومیزی «نجات» نیز از دیگر محصولات این مجموعه است که در پایان جلسه از آنها رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها