جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
ریشه گرفتاری جامعه امروز بی‌خبری از ویژگی‌های انسان کامل است

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی تیموری، نویسنده و پژوهشگر لرستانی معتقد است؛ یکی از دلایل گرفتاری افراد به تمدن وحشی غرب، بی‌خبری از ویژگی‌های انسان کامل است.

حجت‌الاسلام مصطفی تیموری، پژوهشگر و نویسنده خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان با بیان اینکه  این روزها به دلیل تعلق گرفتن به حوادث، رخدادها و شخصیت‌ها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، بیان کرد:  اگر این روزها به نام یکی از ائمه علیهم‌السلام مزین شده باشد به مراتب سزاوار ارج و احترام بیشتری است. ایام فاطمیه در این روزها به دلیل نامگذاری آن و اتفاقات تاریخ اسلام دارای جنبه‌های بسیار قوی از نظر تربیتی، اجتماعی و سیاسی است؛ بنابراین باید این دهه با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت گرامی‌داشت ایام فاطمیه افزود: یکی از دلایل گرفتاری افراد به تمدن وحشی غرب، بی‌خبری از ویژگی‌های انسان کامل است. تحلیل و بررسی شخصیت حضرت زهرا‌(س) و معرفی هرچه بهتر ایشان به‌عنوان یک انسان کامل و الگوی برتر می‌تواند نظام‌های پوشالی مدعیان تربیت و فرهنگ را رسوا کند؛ بنابراین نخستین ارمغان ایام فاطمیه، معرفی انسان کامل به جوامع است.

نویسنده کتاب «خُلق سلیمانی» گفت: بعضی افراد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را فقط الگوی زنان می‌دانند! در جواب باید گفت، انسانیت به معنای واقعی شامل زن و مرد ‌می‌شود و برای رسیدن به کمال، جنسیت مطرح نیست به همین دلیل امام زمان(ع) می‌فرمایمد: «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»» یا اینکه حضرات معصومین فرموده‌اند ما حجت خدا بر مردم و فاطمه سلام‌الله علیها حجت خدا بر ماست؛ بنابراین کمالات حضرت برای همگان اعم از زن و مرد می‌تواند الگوی برتر و الهی باشد.

حجت‌الاسلام تیموری با اشاره به اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه‌(س) بهترین الگو برای خانواده‌هاست بیان کرد: خانه‌ای که حضرت فاطمه(س) در آن زندگی می‌کردند، پایگاهی برای نشر معارف و مبارزه با اندیشه‌های باطل بود که در آن خانه نیز به شهادت رسیدند این خانه مملو از مهر و محبت همکاری با اعضا و بازی با کودکان بود، امروزه نیز برای جامعه که متاثر از هجمه‌های عجیب رسانه‌های غربی است باید از این مجرا و نظر بررسی شود. راوی می‌گوید «وارد خانه فاطمه شدم با یک دست کارهای خانه با دست دیگر پرورش کودک و امیرمومنان(ع) در آن منزل مشغول کارهای دیگر بود» این همسویی و همکاری توام با معنویت، امرِ مفقود خانواده‌های امروزی است.
 
وی افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، در بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرمودند با اصلاح نگرش و رفتار زوجین نسبت به تشکیل خانواده و الگوگیری از سیره حضرت زهرا(س) می‌توان به تحکیم مبانی خانواده در جامعه اسلامی و عدم الگومحوری نمادهای غربی و سبک زندگی آمریکایی، امیدوار بود. روش‌هایی که حضرات معصومین علی(ع) و فاطمه(س) در زندگی مشترکشان به کار بردند، عملیاتی، دست یافتنی و اجرایی هستند. می‌توان دریافت سبک زندگی حضرت فاطمه‌(س) در تمامی ابعاد، الگوی زنان مسلمان به شمار می‌روند؛ زیرا همه استعدادهای ایشان در ابعاد، هم در گستره ذهنی ـ نظام ارزشی ـ  و هم در گستره عینی ـ مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی ـ هماهنگ، شکوفا شده است.
 
به گزارش ایبنا؛ تاکنون بیش از 60 اثر در زمینه اشاعه فرهنگ دینی، دفاع مقدس به قلم حجت‌الاسلام مصطفی تیموری، پژوهشگر و نویسنده خرم‌آبادی نگاشته شده است. آثاری نیز درباره حضرت زهرا(س) و سیره اخلاقی ایشان از سوی ایشان به رشته تحریر درآمده است.

از این پژوهشگر و نویسنده درباره حضرت فاطمه(س) کتاب‌های  «خُلق فاطمی (سیره اخلاقی حضرت زهرا (س)» از سوی انتشارات همای غدیر منتشر شده است. در این کتاب سعی شده با استفاده از روایات و سیره آن حضرت نکات مورد نیاز و استفاده امروز جوانان، مختصر تقدیم نسل جوان شود.

کتاب دوم؛ «پرسشگران جوان» از انتشارات «آیین احمد» است. مجموعه‌ای از پرسش‌های متنوع در رده سنی جوانان و نوجوانان درباره حضرت زهرا(س) و تاریخ زندگی ایشان است. در این اثر، در مجموع به 79 پرسش، پاسخ داده شده که به بررسی ابعاد عرفانی، تاریخی و شخصیتی این بانوی باکرامت، پرداخته است. البته بسیاری از این سوال‌ها، ارتباطی با هیچ رده سنی ندارد و تنها سبک پاسخ به آن‌ها (پاسخ‌های ساده و به دور از پیچیدگی‌های علمی)، موجب قرارگرفتن آن‌ها در این مجموعه شده است. پاسخ‌‌ها نتیجه مراجعه به بیش از 600 مرجع شیعی و سنی است.

کتاب سوم «دختران آفتاب» مجموعه‌ای از اشعار شعرای لرستان درباره حضرت زهرا‌(س) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها