دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
عملیات در شمال غرب، جبهه‌ای تازه در رویارویی با دشمن متجاوز

با اجرای عملیات محمد رسول‌الله (ص) دشمن متجاوز را در جبهه‌ای تازه درگیر کردیم و آرایش قوای آنان را به‌هم ریختیم. اما این عملیات، گامی مهم در مسیر پاکسازی مناطق شمال غرب از وجود نیروهای ضدانقلاب نیز محسوب می‌شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) جنگ در جبهه شمال غرب، چند تفاوت مهم با جبهه‌های دیگر داشت و یکی از این تفاوت‌ها حضور پررنگ یا به اصطلاح جولان گروه‌های ضدانقلاب در آن نواحی بود. ما برای کوتاه کردن دست دشمن اشغال‌گر و تثبیت مرزهای خودمان چاره‌ای جز پاکسازی کل آن مناطق از این گروه‌ها نداشتیم، به‌ویژه آنکه بیشتر این گروه‌ها از انجام اعمال تروریسی و ایجاد رعب و وحشت ابایی نداشتند و به نوشته حسین دری در کتاب «کرمانشاه در جنگ» (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) از حمایت‌های مستقیم یا غیرمستقیم رژیم بعث بهره می‌بردند.
 
عملیات محمد رسول‌الله (ص)، عملیاتی با اهداف چندگانه
یکی از مهم‌ترین عملیات‌هایی که در چارچوب همین سیاست، یعنی پاکسازی منطقه‌ای از مناطق شمال غرب از گروه‌های ضدانقلاب به اجرا درآمد، عملیات محمد رسول‌الله (ص) بود. این عملیات دوازدهم و سیزدهم دی ماه سال 1360، در منطقه اورامانات، در جنوب پاوه انجام شد. آنچه اهمیت عملیات محمد رسول‌الله (ص) را دو چندان می‌کرد، ضرورت درگیر کردن قوای دشمن در چند جبهه مختلف بود. آن زمان تازه بستان را با اجرای عملیات طریق‌القدس آزاد کرده بودیم و چنان که در کتاب «همپای صاعقه» نوشته حسین بهزاد و گلعلی بابایی (انتشارات سوره مهر) می‌خوانیم، لازم بود با گشودن جبهه‌ای جدید، فشار بر جبهه جنوب را کم کنیم و مانع تمرکز نیروهای دشمن در آن جبهه شویم.
 
به تدبیر شهید محمد بروجردی دو عملیات مطلع‌الفجر و بعد محمد رسول‌الله (ص) را، نخست در آذر 1360 و سپس در دی ماه همان سال به اجرا گذاشتیم و نقشه‌ای را که دشمن برای ادامه جنگ ترسیم کرده بود به‌هم زدیم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عملیات محمد رسول‌الله (ص)، مجبور کردن دشمن به تغییر آرایش کل نیروهایش در مرزها و مناطق اشغالی بود. حاج احمد متوسلیان، که همراه با شهید ابراهیم همت یکی از دو فرمانده اصلی این عملیات بود می‌گفت «در این عملیات قصد ما این بود که در منطقه غرب، جبهه‌ای علیه ارتش عراق باز شود تا بدین وسیله ارتباط نیروهای عراقی و خطوط دشمن را از جنوب به طرف شمال، تجزیه و قطع کنیم.»
 
جزییات عملیات محمد رسول‌الله (ص) به کنار، در ارزیابی نهایی، این عملیات را در فهرست عملیات‌های موفق ما جای می‌دهند. از حیث پیشروی در مناطق تحت سیطره دشمن، به همه اهداف‌مان نرسیدیم و در چند بلندی از بلندی‌های آن منطقه، حریف سرما و یخبندان نشدیم. اما چنان که در نظر داشتیم توانستیم جبهه تازه‌ای در مواجهه با دشمن متجاوز باز کنیم و بسیاری از نیروهای ضد انقلاب را - که عملاً طلیعه قوای متجاوز بودند - به آن سوی مرزهای خودمان عقب برانیم.
 
نیز به روایت سردار رضا غزلی، از همرزمان شهید همت «حاج همت همانند احمد متوسلیان در کردستان اوج می‌گیرد و رشد می‌کند. پس از مدتی حاج همت و حاج احمد متوسلیان عملیات مشترکی را به نام محمد رسول‌الله (ص) انجام می‌دهند. همت از پاوه عملیات را شروع می‌کند و قصد دارد نوسود را بگیرد و حاج احمد هم از مریوان حرکت می‌کند. اینجا به فرمانده سپاه خبر می‌رسد که در شمال‌غرب بچه‌ها عملیات خوبی را انجام داده‌اند که نتایج خوبی را به دنبال داشته است. هرچند به خاطر برف شدید بعضی از اهداف عملیات محقق نمی‌شود، ولی انجام این عملیات در آن زمان اهمیت زیادی داشت. دو فرمانده سپاه قدر این عملیات را انجام دادند که توانایی‌های هر دو فرمانده را نشان داد... حاج همت و حاج احمد در طراحی عملیات فتح‌المبین از درس‌های عملیات محمد رسول‌الله (ص) بهره می‌گیرند که در آنجا نتوانستند توپخانه را بگیرند، ولی اینجا توپخانه را تصرف می‌کنند و 180 قبضه توپ را غنیمت می‌گیرند.»
 
این دو کتاب هنوز خواندنی‌اند
بالاتر به کتاب «همپای صاعقه» اشاره شد. این کتاب بازخوانی وقابع و تغییر و تحولات یک سال و چند ماه نخست جنگ تحمیلی است و در فصل دوم آن، روایتی از عملیات محمد رسول‌الله (ص) و آنچه در این عملیات بر فرماندهان و رزمندگان ما گذشت به خواننده عرضه می‌شود. این کتاب، خواننده را با خود به دل عملیات می‌برد و بر لحظات دشوار تصمیم و عمل فرماندهان و نیروهای تحت فرمان آنان درنگ می‌کند.
 
علی عبدی بسطامی نیز در کتاب خاطراتش، که با عنوان «عبور از سیروان» منتشر شده است از این عملیات می‌نویسد. این کتاب نخستین بار در سال 1385 از سوی انتشارات صریر منتشر شد و چند سال بعد، انتشارات ایرانیان سبز، چاپ تازه‌ای از آن را روانه بازار کتاب کرد. عبدی بسطامی که آن سال‌ها در خدمت ارتش بود، در عملیات محمد رسول‌الله (ص) حضور داشت و به عنوان شاهدی عینی، چگونی آغاز و انجام این نبرد را از نزدیک به چشم دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها