دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
افزوده شدن بخش برترین کتاب چاپی نفیس به پنجمین دوره نشان شیرازه

علی ثابت از اضافه شدن بخش برترین کتاب چاپی نفیس به پنجمین دوسالانه هنر طراحی کتاب «نشان شیرازه» خبر داد و گفت: کتاب‌های منتشر شده دو سال اخیر در این دو سالانه بررسی می‌شوند.

علی ثابت، دبیر پنجمین دو سالانه «نشان شیرازه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برگزاری این دوره از «نشان شیرازه» گفت: این رویداد با هدف تاکید بر اهمیت طراحی یکپارچه و خلاقانه پیکره کتاب به‌عنوان موضوع مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر و تشویق هنرمندان، ناشران و دست‌اندرکاران صنعت نشر برای ارتقا جایگاه طراحی کتاب برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: معرفی و ارائه الگوی مناسب برای طراحی گرافیک کتاب و تلاش برای بازشناسی و بازآفرینی میراث کتاب‌آرایی در فرهنگ ایران از دیگر اهداف این دوسالانه است.
 
ثابت با بیان اینکه «نشان شیرازه»، جایزه‌ای است که هر دو سال به شکل کتاب‌های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن شامل تیم طراحی و بر مبنای ارزش‌های توام زیبایی و عملکرد اهدا می‌شود، افزود: رویداد پنجمین دوسالانه هنر طراحی کتاب نشان شیرازه از سوی دفتر چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و در این دوره ناشران، طراحان گرافیک و سایر هنرمندان فعال در صنعت نقش و طراحی کتاب باید آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کردند.
 
وی با اشاره به بخش‌های مسابقه دوسالانه در گام پنجم توضیح داد: بخش مسابقه پیکره کتاب شامل کتاب برتر به‌عنوان پیکره‌ای واحد و یکپارچه شامل برترین طراحی کتاب مصور، تصویری و علمی آموزشی، برترین طراحی کتاب غیر تصویری و برترین طراحی کتاب با موضوع ویژه دفاع مقدس است.
 
ثابت درباره بخش مسابقه اجزای کتاب گفت: اجزای کتاب‌هایی که کل کتاب به‌عنوان اثر برتر شناخته نمی‌شوند نیز به سه بخش اختصاص دارد؛ برترین طراحی گرافیک جلد کتاب با تصویر شامل (تصویرسازی و عکاسی)، بهترین طراحی گرافیک جلد کتاب با نوشتار (خوشنویسی و تایپوگرافی) و برترین طراحی گرافیک متن در صفحه‌آرایی کتاب است.
 
وی تاکید کرد: بخش سوم نیز انتخاب برترین‌های چاپ کتاب نفیس نیز به برترین چاپ کتاب نفیس و برترین صحافی و جلدسازی کتاب نفیس اختصاص دارد.
 
ثابت گفت: فقط کتاب‌هایی مجاز به شرکت در پنجمین دوسالانه بودند که در سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ به استناد شناسنامه کتاب با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده بودند؛ علاوه‌براین فقط پدیدآورندگانی مجاز به شرکت در این رویداد بودند که نامشان در شناسنامه کتاب آمده باشد.
 
وی با بیان اینکه روی جلد، طراحی صفحات متن و صفحات داخلی کتاب در آسان کردن فهم مطالب کتاب بسیار موثر است، گفت: هیچ کتابی بدون طراحی به مرحله چاپ نمی‌رسد و منتشر نمی‌شود، به همین دلیل برای طراحان کتاب با توجه به سابقه‌ای که در حوزه کتاب‌آرایی داریم، آرایش و تزئین کتاب یک روال متداول بود.
 
به گفته ثابت، در نظام گرافیک مدرن، گرافیک مطبوعاتی یکی از گرایش‌ها و شاخه‌های رشته گرافیک است که هم از جنبه کاربردی بودن طراحی کتاب را به دست ‌می‌گیرد و هم خلاقیت و ایده از سوی طراحان را اجرا می‌کند؛ علاوه‌براین در جنبه زیبایی و سلیقه براساس ایده‌های نو، هر‌کتابی باید براساس موضوع و مخاطبش طراحی جدیدی داشته باشد.
 
افزوده شدن بخش کتاب چاپی نفیس
وی با اشاره به انتشار فراخوان رویداد «نشان شیرازه» اوایل دی‌ماه، گفت: آثاری از سوی ناشران و طراحان و مدیران هنری از تهران و شهرستان‌ها به دبیرخانه ارسال شده است؛ همچنین آثاری که طی دو سال اخیر منتشر شده بود اما به دلیل زمان کم فراخوان امکان ارسال آن‌ها به دبیرخانه وجود نداشت، از سوی هیات انتخاب دو سالانه در مخزن موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از نظر طراحی جلد و متن بررسی و انتخاب شدند.
 
وی با بیان اینکه گروه داوران کارها را در دو قالب کلیت کار طراحی شامل متن و طراحی جلد بررسی می‌کنند، توضیح داد: در این روند، کتاب از نظر بهترین اثر از نظر طراحی و طراحی متن همچنین در بخش اجزای کتاب نیز طراحی جلد کتاب و طراحی متن کتاب، مجزا داوری می‌شود.
 
ثابت درباره بخش جدید جشنواره «نشان شیرازه» گفت: امسال بخش جدیدی به «نشان شیرازه» اضافه شد که شامل بهترین و برترین کتاب چاپی نفیس بود که در دو بخش چاپ و صحافی است.
 
وی با اشاره به گروه داوران این رویداد ادامه داد: داوران همگی از هنرمندان طراح گرافیک باسابقه در حوزه گرافیک مطبوعاتی هستند، در بخش بررسی آثار چاپی نیز فعالان حوزه چاپ و صحافی که سال‌ها در این حوزه کار حرفه‌ای کردند آثار را داوری می‌کنند.
 
ثابت همچنین هفته آینده را زمان داوری نهایی آثار اعلام کرد و افزود: در هر رشته یک برگزیده شامل برترین اثر طراحی کتاب یا برترین طراحی جلد معرفی خواهد شد و تقدیر از برگزیدگان همزمان با اختتامیه بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها