سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایبنا؛
احیای پُست «کتابدار» در مدارس نیازمند بازنگری ساختار آموزش و پرورش است/فعالیت 226 هزار کتابخانه کلاسی
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، احیای «پُست کتابدار» در مدارس را یکی از مباحث مطرح در آموزش و پرورش اعلام کرد که در جریان بازنگری ساختار این دستگاه مطرح است.
ایجاد 4 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس کشور
باقرزاده با بیان اینکه با افزایش انگیزه معلمان علاقهمند، کتابخانههای کلاسی افزایش پیدا میکند، گفت: اگر همتی در ایجاد کتابخانههای کلاسی باشد، از سوی آموزش و پرورش تجهیز میشوند؛ همچنین امسال براساس برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش قرار است برای 2 هزار مدرسه عشایری و 2 هزار مدرسه دیگر، کتابخانه کلاسی دایر کنیم.
وی با اشاره به همکاری وزارت آموزش و پرورش با نهاد کتابخانههای عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کتابخوانی گفت: این دو نهاد اعلام کردند هرکدام از کادر آموزشی مدارس (اعم از معلم مدیر و مربی پرورشی) که علاقهمند به آموزش در زمینه کتابداری هستند، دوره آموزشی کتابداری گذاشته میشود.
فراخوان آموزش و پرورش برای آموزش دوره کتابداری
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تفاهمنامهای که وزارت آموزش و پرورش امسال با نهاد کتابخانههای عمومی کشور منعقد کرده است، عنوان کرد: براساس این تفاهمنامه که قرار است مفاد آن به زودی اجرایی شود، آموزش و پرورش قرار است فراخوانی برای برگزاری دورههای کتابداری برای کادر آموزشی مدارس اعم از مدیر، معلم و مربیان پرورشی برگزار کند و در ازای این دوره قرار است نهاد کتابخانههای عمومی کشور کتابهایی را اهدا کند تا در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد.
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش درباره ارتباط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزش و پرورش گفت: براساس طرح ارتباط کانون و مدرسه قرار است، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان هفتهای یکبار به مدارس بیایند و دانشآموزان را به عضویت در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سوق بدهند؛ همچنین قرار است برخی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفتهای یکبار به مدارس بیایند و کتابهایی را به دانشآموزان امانت بدهند و این کتابها بعد از مطالعه پس گرفته شود.
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این پرسش که براساس شرایط موجود به نظر میرسد، امکان احیای پست کتابدار در مدارس وجود ندارد، عنوان کرد: برای ایجاد شرایط جدید، نیاز است ساختار آموزش و پرورش، بازنگری شود که در حال انجام است.
وی درپاسخ به این پرسش که یک کتابدار متخصص قطعا نقش موثرتری برای هدایت دانشآموزان به کتابخوانی دارد و مربیان پرورشی و معلمان با مشغلهای که دارند، امکان فعالیت چندانی برای ترویج کتابخوانی ندارند، اظهار کرد: این مساله پیچیدگیهایی دارد؛ نخست اینکه وزارت آموزش و پرورش یک برنامه درس ملی دارد که پایه فعالیتهای آموزشی و تربتیی در مدارس است. در حال حاضر با توجه به زیستبوم جدید مدارس و حضوری و غیرحضوری شدن مدارس برنامه درس ملی در حال بازنگری است؛ بنابراین یک پایه این فعالیت که ساختار آموزش و پرورش را متاثر کرده، برنامه درس ملی است. این برنامه را سازمان ملی پژوهش تدوین میکند.
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: مساله دوم آموزش و پرورش، احیای موثر معاونت پرورشی است که در دستور کار قرار دارد. آموزش و پرورش در این زمینه پیشنهادهایی را در بحثهای مختلف ازجمله کتاب و کتابخوانی مطرح کرده است و ترکیب این پیشنهادات به معاونت توسعه برنامه آموزش و پرورش براساس ترکیب و ساختار جدید ارائه میشود. این طرح پیشنهادی یک دوره بررسی دارد و بعد به دولت و در نهایت برای بررسی به مجلس ارائه میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این پیشنهادات، احیای «پست کتابدار» نیز دیده شده است، گفت: در این پیشنهادات مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی، احیای پست کتابدار و تسهیل حضور کتابداران در مدارس دیده شده است.
وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخصی برای خرید کتاب ندارد
باقرزاده درپاسخ به این پرسش که خرید منابع برای کتابخانههای مدارس با توجه به اینکه آموزش و پرورش بودجهای در این زمینه ندارد، اکنون تبدیل به یک مشکل شده است و از طرف دیگر مدیران مدارس گویا نسبت به خرید کتابهای کمک درسی از سوی بازاریابان منابع کمک درسی در مدارس استقبال بیشتری میکنند و در مقابل نسبت به خرید کتابهای عمومی و غیردرسی مقاومت دارند، اظهار کرد: واقعیت این است که وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخصی برای خرید کتاب ندارد. اما به صورت مشارکتی با نهادهای مختلف، ناشران گوناگون و انتشارات آموزش و پرورش با نام «منادی تربیت» برنامههایی را در زمینه خرید کتاب و بهروز رسانی منابع کتابخانههای مدارس انجام میدهد.
وی ادامه داد: ازجمله این طرحها خرید کتاب، خرید کتاب با 35 درصد تخفیف از صندوق پسانداز کتاب از سوی دانشآموزان است. در این طرح دانشآموزان میتوانند از انتشارات «منادی تربیت» معاونت پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کتابهایی را با تخفیف خریداری کنند.
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش میکنیم با این تسهیلات خود دانشآموزان کتاب بخرند؛ البته مدارس نیز با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابهایی را تهیه میکنند. در این طرح مشارکتی که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشود، بخشی از هزینه خرید کتاب را آموزش و پرورش تقبل میکند.
به گزارش ایبنا؛ باقرزاده در نشست «مکتب» مجمع کتابخانههای بزرگ کشور در کتابخانه ملی گفته بود: «36 هزار مدرسه از 100 هزار مدرسه کشور، دارای کتابخانه کلاسی هستند و از 880 هزار کلاس مدارس، 226 هزار باب آنها کتابخانه دارند. در حال حاضر 116 میلیون جلد کتاب در کتابخانههای مدرسهای وجود دارد و سرانه کتابهای مدارس نیز 9 جلد کتاب است.»
نظرات