شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
فاز اول طرح «حرم» افتتاح مي‌شود

فاز اول طرح حافظه رقومي ملي (حرم) شنبه (19بهمن ماه) توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي افتتاح مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، مرحله اول اين طرح به‌صورت آزمايشي اجرا شده است و 19 بهمن‌ماه فاز اول آن به صورت رسمي با تنوع اطلاعاتي و ارائه نمونه‌هايي از انواع محتواي موجود در قالب الكترونيك و با قابليت دسترسي به اطلاعات و منابع سازمان اسناد و كتابخانه ملي اجرا خواهد شد.

ويژگي‌هاي اين طرح، ارائه اطلاعات و منابع اسنادي و كتابي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران شامل تمامي كتاب‌ها، متن كامل چاپي كتاب‌ها، نسخه‌هاي خطي و چاپ سنگي، نشريات، فيلم و نوار و همچنين امكان دسترسي همگان به تمامي اطلاعات از طريق اينترنت است.

از ديگر ويژگي‌هاي اين طرح مي‌توان به بسترسازي براي مشاركت توليدكنندگان محتوا اعم از ناشران، صاحبان نشريات، موسسه‌هاي فرهنگي و محققان براي ارسال اطلاعات و توليدات به حافظه رقومي ملي و رعايت حقوق مؤلفان و مؤسسات مشاركت كننده، اشاره كرد.

براساس قابليت جست‌وجوي پيشرفته اين طرح كه فاز عملياتي آن سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد، در مرحله آزمايشي، امكان دسترسي به چهار هزار جلد نسخه خطي با اسكن كامل، يك ميليون و 200 هزار عنوان سند و كتاب با ظرفيت جست‌وجوي فراداده‌اي و نيز دو ميليون عنوان كتاب كه قابليت جست‌وجو در فهرستگان كتابخانه‌ها را دارد، امكان‌پذير شده است.

سرويس «ارسال منبع» اين طرح نيز يكي از مهم‌ترين كاركردهاي آن است كه كاربران با استفاده از آن، مي‌توانند پايان‌نامه‌ها، مقالات، عكس، كتاب و منابع خود را به صورت آنلاين ارسال كنند و مشمول حقوق مادي و معنوي اثر نيز شوند.

«تحويل مدرك» به صورت الكترونيكي، ارائه فيپا به صورت الكترونيكي و مشاركت موسسه‌ها، از ديگر ظرفيت‌هاي اين طرح است كه در زيرساخت شبكه‌اي مربوط به آن، پيش‌بيني شده است.

اكنون در فاز آزمايشي اين طرح امكان مشاركت موسسه‌اي با متن كامل 50 هزار عنوان كتاب مرجع و در حوزه ايران و اسلام فراهم شده است.

طرح حافظه رقومي ملي كه تكميل آن پنج سال به طول مي‌انجامد، از 19 بهمن‌ماه از طريق پايگاه اطلاع‌رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به نشاني اينترنتي  www.nlai.ir ارائه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط