چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
موقوفات کتاب در استان زنجان بیشتر در حوزه مذهبی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به ثبت 15 موقوفه جدید در استان زنجان گفت: 60 درصد موقوفات استان زنجان در حوزه ائمه معصومین (ع) است و موقوفات حوزه کتاب بیشتر مربوط به کتاب‌های مذهبی و قدیمی است.

 حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 800 موقوفه در استان زنجان وجود دارد که با نیات مختلف ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع 60 درصد نیات واقفان مربوط به ائمه معصومین (ع) به ویژه امام حسین(ع) و ۱۸ درصد به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دارد، گفت: امیدواریم مردم بیش از پیش نیازهای جامعه برای توسعه وقف را مورد توجه قرار دهند.

کرمی با اشاره به اینکه سال قبل 15 وقف جدید در استان زنجان به ثبت رسید، اضافه کرد: درآمد موقوفات استانی در این بازه زمانی 46 میلیارد تومان بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه 28 میلیارد تومان از درآمد موقوفات استان زنجان برای اجرای نیات صرف شد، افزود: این کمک‌ها در قالب نقدی و غیرنقدی، اهدای سبد کالا و پرداخت هزینه‌های داور و درمان و هزینه‌های آموزشی و تامین هزینه‌های ازدواج هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه نیاز استان وقف در حوزه علم‌آموزی و دانش‌افزایی است، اضافه کرد: امیدواریم در سال جدید مطابق با نیازهای استان وقف داشته باشیم.

کرمی با بیان اینکه موقوفات مربوط به قرآن در استان بسیار کم است، افزود: نیازمند ورود جدی خیرین در این حوزه هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه موقوفات حوزه کتاب نیز در استان زنجان بسیار اندک است، اضافه کرد: موقوفات این حوزه مربوط به کتب مذهبی است.

کرمی از از وقف یک منزل مسکونی برای دارالقرآن کریم این استان و توسعه آموزش‌های قرآنی خبر داد و گفت: اغلب موقوفات قرآنی انتفاعی هستند و درآمد چندانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه امکان ثبت موقوفه مشارکتی در استان فراهم شده است، اضافه کرد: با مشارکت در وقف مشارکتی می‌توان با اندک کمکی، کارهای بزرگی در حوزه حل مشکلات اجتماعی انجام داد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها