شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
کتاب «لوترا» در گرگان رونمایی می‌شود

آیین رونمایی از کتاب لوترای زبان‌های رمزی (لوترای واروی و شالی استارآبادی) آخرین اثر کریم الله قائمی، پژوهشگر گلستانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، مراسم رونمایی از کتاب «لوترا زبان رمزی: لوترای واروی استارآبادی و لوترای شالی استارآبادی» به قلم و پژوهش کریم الله قائمی، دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه ساعت 16 در تالار فخرالدین اسعد گرگان برگزار خواهد شد.

کتاب لوترا زبان رمزی، آخرین اثر منتشرشده‌ کریم الله قائمی است که به ثبت و ضبط 2 زبان رمزی پراهمیت تاریخی و فراموش‌شده، موسوم به لوترای واروی استارآبادی و شالی اختصاص دارد.

کریم الله قائمی، نویسنده، پژوهشگر، طنزپرداز، مترجم زبان تبری، شاعر و صاحب مانیفستِ شعرِ گفتار در ایران است که در اقسام شعر تبری، فارسی و گویش گرگانی آثاری قابل‌توجه دارد.

وی متولد ششم تیرماه 1318 خورشیدی در شهرستان کردکوی و مقیم گرگان است و تجربه پژوهشگری در 7 زبان رمزی منطقه گلستان را دارد.

تا به امروز از او کتاب‌هایی چون سورم سرا، زیلوی سادگی، هشت کتاب طنز: کاریکریماتور منتشرشده و بیش از 25 کتاب پژوهشی هم در دست چاپ دارد که می‌توان به اثری 2 جلدی چون «فرهنگ واژگان گویش گرگانی» اشاره کرد.

به گزارش ایبنا، زبان رمزی زبانی ساختگی است که دو یا چند نفر یا یک گروه از مردم در بین خود قرار می‌دهند تا زمانی که بخواهند معنا و راز سخنانشان برای دیگران پنهان بماند، با آن گفت‌وگو کنند.

زبان‌های رمزی به صورت‌های مختلف در بین مردم بسیاری از جامعه‌های جهان رواج دارند. مردم به دلایل مختلفی مثل مشخص کردن هویت گروهی و تحکیم همبستگی، پنهان کردن راز و رمزهای شخصی، گروهی و احتمالاً دغل‌کاری‌هایشان از دیگران، بستن راه تفتیش، تعقیب بیگانگان و درنهایت برای تفریح و سرگرمی به کار می‌برند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها