دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
خاطرات یک ابله سیاسی و زندگی عادی در بلگراد/ روایت دست اول یاسمینا از جنگ کوزو

«خاطرات یک ابله سیاسی» به قلم یاسمینا تشانویچ یادداشت‌های روزانه‌ایی در خلال جنگ کوزوو و در زیر حملات هوایی ناتوست، یاسمینا با نوشتن خاطرات روزانه‌اش روایتی دست‌اول از زندگی در منطقه‌ جنگی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر ماهی «خاطرات یک ابله سیاسی» به قلم یاسمینا تشانویچ با برگردان راضیه خشنود را به چاپ رساند. 

یاسمینا تشانویچ، در خلال جنگ کوزوو و در زیر حملات هوایی ناتو، با نوشتن خاطرات روزانه‌اش روایتی دست‌اول از زندگی در منطقه‌ جنگی ارائه می‌دهد. این خاطرات نشان می‌دهد گرفتار‌ شدن در کشوری که به دلیل سیاست‌های حکومتش منزوی شده است و شهروندانش باید تاوان جنایات دولتمردانشان را بپردازند چه حسی دارد. کتاب حاضر برگزیده‌ انجمن جهانی قلم در سال ۲۰۰۰ است.

ساعاتی پس از شروع حمله هوایی ناتو به یوگسلاوی، یکی از دوستان یاسمینا تشاتویچ از سوئد ایمیلی به او زد و حالش را پرسید. یاسمینا که فرصت سرخاراندن نداشت، به جای جواب، بخش‌هایی از خاطرات روزانه‌اش را برای او فرستاد. این دوست نویسنده، انا والدس، خاطرات یاسمینا را در وبسایت مجله‌ای که برایش می‌نوشت منتشر کرد. خاطرات یاسمینا بدون اطلاع خودش، ظرف یک هفته به چندین زبان ترجمه و بدون ذکر نام نویسنده در پنجاه وبسایت مختلف بازنشر شد و از طریق ایمیل در سراسر دنیا دست به دست چرخید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «دیروز همه‌پرسی برگزار شد و رئیس‌جمهور بعد از رأی‌گیری سخنرانی کرد. همه‌چیزش آشنا بود، چهره‌اش، صدایش، احساساتش و آن لحن سوزناک پدرانه‌ای که یعنی من خیر و صلاح شما را بهتر از خودتان می‌دانم، درست مثل پدرم. جناب رئیس‌جمهور، که هر که نداند من می‌دانم چه دروغگوی فاسد و چه دشمن بی‌رحمی است، ما را به میدان جنگ می‌فرستد و با همه‌ی دنیا می‌جنگد، فقط  به این دلیل که نگران آینده‌ی ماست. صرفاً از سر دلسوزی پدرمان را درمی‌آورد.»

«خاطرات یک ابله سیاسی»، با نام سراسر طعنه‌زنش، روزانه‌نویسی شهروندی‌ است که همه‌ی آن عقلای سیاسی را هدف می‌گیرد که ای کاش به جای رسانه و اسلحه، کمی عقل داشتند و تاریخ را می‌دیدند. مگر نه اینکه پاولیچ کروات دربه‌در و فراری و زخمی در مادرید مرد و میلوشویچ در حین محاکمه در بازداشتگاهی در لاهه! بدون اینکه هیچ‌کدام از این دو فاشیست، پیروزی بزرگ ملت بزرگ خیالی‌شان را ببینند و جز خون و جنگ و رذالت، چیزی از نامشان باقی بماند.

نشر ماهی «خاطرات یک ابله سیاسی» به قلم یاسمینا تشانویچ با برگردان راضیه خشنود را در 120 صفحه به بهای هفتاد هزار تومان به چاپ رساند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها