سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
ایجاد مراکز تجاری هدفمند به سود تهران است

در این مطلب به بررسی این مورد می‌پردازیم که چگونه ایجاد مراکز تجاری هدفمند میتواند به سود تهران باشد به شرط آنکه با تمرکز به اصناف مشخص نه به شکل سنتی ایجاد شود در ادامه مطلب با ما همراه باشید .

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ تغییر شکل شهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان به گونه ای است که اگر به یک خیابان پر تردد طی یک سال سر نزده باشید قطعا با مراجعه به آنجا شکل و شمایل جدیدی مشاهده خواهید کرد و روند تغییرات در تهران و دیگر شهرهای بزرگ به همین منوال بوده است. ولیکن یکی از مباحثی که در مراکز تجاری مطرح است ، دسترسی ، جای پارک ، ترافیک و دیگر مواردی است که به اصول شهرسازی مرتبط است یعنی اگر قرار باشد به خاطر وجود مراکز تجاری تردد در یک خیابان مختل شود و از قبل برای آن تمهیداتی اندیشیده نشده باشد آن مرکز و یا خیابان تبدیل به یک معزل برای ساکنین، کسبه و حتی نهادهیی نظیر شهرداری و راهنمایی و رانندگی خواهد شد. در این مطلب به بررسی این مطلب میپردازیم که چگونه ایجاد مراکز تجاری هدفمند میتواند به سود تهران باشد به شرط آنکه با تمرکز به اصناف مشخص نه به شکل سنتی ایجاد شود در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 
 
تمرکز صنفی ضعف نقطه ضعف تهران 
معزل اصلی تهران این است که تمرکز اصناف در ناحیه ای از این شهر واقع شده است که جزو اولین محدوده شکل گرفته در تهران است یعنی بازار تهران و نواحی اطراف آن که جزو بافت فرسوده به حساب می آید . حال تمامی اصناف با تمرکز در این نواحی به مشکلات آن دامن میزنند از سوی دیگر بسیار کم پیش آمده که یک مرکز تجاری در تهران ایجاد شود و موفق به آن شود که مرکز خود را به بورس واقعی یک کالا تبدیل نماید و آن کالا را از حالت سنتی خارج نماید که این ایرادی است که سازنده های اینگونه مراکز میبایست از ابتدا برای آن برنامه ریزی نمایند و حتی این مورد خیلی مهمتر از مسائل دیگری است که به آن توجه می‌شود. 

ایجاد مرکز تخصصی موبایل در محدوده غرب تهران در نزدیکی  برج بقیه الله 5 یکی از این موارد است که به منظور ارائه خدمات تخصصی تلفن همراه ایجاد شده است ولیکن موفقیت مجموعه به مواردی بستگی دارد که تمامی آنها بر عهده مدیر و سازنده مجموعه است به عنوان مثال اگر شرایطی وضع شود که تمامی خدمات دهندگان موبایل در بازار اصلی بتوانند با قیمت اجاره بسیار کم در قالب طرحی چند ساله شعبه ای در آن مجموعه ایجاد نمایند و یا بطور کلی خدمات دهندگان و فروشندگان به آن مرکز بی آیند نا خودآگاه قیمت ها رقابتی شده و تبدیل به بورس آن کالا میشود زیرا مردم نیز با اطلاع از اینکه میتوانند بجای مراجعه به مراکز اصلی در نواحی شلوع تهران به آنجا مراجعه نمایند.



ایراد مراکز تجاری تهران چیست ؟
ایراد مراکز تجاری در تهران همانطور که در بالا اشاره نمودیم مربوط به سیاست سازنده آن مجموعه است زیرا از همان ابتدا می‌بایست سیاست های مربوطه به آینده صنفی و تقسیم و پخش اصناف ضروری در آن مجموعه پیاده سازی شود ولیکن مشاهده میشود که بیشتر تمرکز بر روی فودکورت و یا سالن سینما است که بتواند عاملی برای کشاندن مردم به مرکز خرید باشد اما در واقع توزیع نبودن صحیح اصناف و یا نداشتن تمرکز باعث از بین رفتن رونق مجموعه میشود زیرا هدف اصلی رجوع به یک مرکز تجاری باید خرید باشد و در کنار آن امکانات رفاهی قرار داده شود . ولیکن مشاهده میشود که در یک مرکز خرید تنها کاری که انجام نمیشود خرید است و بیشتر سالن های سینما و تئاتر به همراه فود کورت مجموعه هستند که مراجعه کننده دارند . 
 
اگر قرار باشد در هر طبقه چندین خدمات موبایل، لباس فروشی، عطر فروشی وجود داشته باشد و در واقع هر واحدی که مشاهده نمود صنف همسایه اش وضعیت بهتری دارد بتواند تغییر صنف بدهد در واقع محیطی ایجاد خواهد شد که قابل بهره برداری توسط اصناف نخواهد شد و رقابت ناسالم باعث از بین رفتن رونق کسب و کار در آن مجموعه خواهد شد همه اینها جدا از بحث تمرکز صنفی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت . بطور کلی مراکز این چنینی در اطراف دریاچه چیتگر و برج ایران 2 بسیار وجود دارند که تفاوت آنها بسیار مشهود است .

ایجاد مرکز تجاری تخصصی 
ایجاد یک مرکز تخصصی میتواند از یک مجموعه متشکل از همه اصناف بدون نظم بهتر عمل نماید . اگر امروز شخصی به شما بگوید برای خرید تلفن همراه به کجا باید مراجعه کرد اولین جایی که به ذهنتان میرسد همان چند پاساژ معروف تهران در نواحی بازار است ولیکن مسئله این است که برای مرکز خرید نزدیک خودتان که احتمالا همه جور صنفی در آن وجود دارد و چند فروشگاه تلفن همراه نیز دارد فکر هم نخواهید کرد زیرا آن مرکز را برای این کار نمیدانید و شاید برای خرید لباس به آن فکر کنید که در اینصورت چند ده مرکز دیگر نیز به همین منوال وجود دارند و میتواند گزینه باشد ولیکن وجود یک مرکز تخصصس در دسترس و به دور از طرح ترافیک و شلوغی میتوانید گزینه دائمی برای افرادی باشد که بخواهند به جای سوار شدن بر مترو در طول ساعات کاری روز و رفتن به مراکز شلوغ با همان قیمت و شاید بهتر در نزدیکی خود خرید نمایند .
 


ولیکن ایجاد چنین مجموعه هایی نیاز به مدیریت قوی از سوی سازنده آن مجموعه دارد و باید آفر های ویژه ای به بزرگان آن صنف داده شود تا شعبه ای در آنجا تاسیس نمایند و همان ها میتوانند مشتریان را به آن مرکز روانه نمایند . حال در کنار این مجموعه ایجاد فودکورت و یا مراکز رفاهی میتواند کمکی به ورودی های مجموعه داشته باشد نه اینکه تمرکز اصلی بر این موضوع باشد به عنوان مثال مراکز تخصصی لواز کامپیوتر در نزدیکی تندیس چیتگر حتی سعی بر این موضوع داشته که واحدهای اداری در بالا مجموعه را به اصناف مربوطه اجاره دهد که در غیر اینصورت اگر دپارتمان های املاک بخواهند در محیط اداری یک مجموعه نامرتبط مستقر شوند هیچگاه آن مرکز شکل تخصصی واقعی به خود نخواهد گرفت.

کلام آخر
ایجاد یک مجموعه هر چند کوچک اگر بصورت تخصصی و مدیریت شده باشد میتواند از ده ها مرکز بدون نظم با اصناف درهم بهتر عمل نماید و این هم به نفع کسبه است و هم به نفع مراجعه کنندگان ولیکن این موضوع نیاز به ایجاد تمهیدات از ابتدای کار را دارد . چندی پیش در اهواز مرکز تخصصی ایجاد شد که از همان ابتدا از بزرگان اصناف دعوت برای ایجاد شعبه بصورت رایگان و تنها با پرداخت شارژ ماهیانه نمود و پس از 6 ماه آن مجموعه تبدیل به قطب اصلی همان صنف گردید و البته قوانینی میبایست وضع شود که در صورت خرید و فروش تغییرات صنفی و ایجاد آن در اختیار مدیریت مجموعه باشد تا این نظم برای همیشه برقرار باشد.

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که ایجاد مراکز تجاری هدفند به سود تهران است و اگر شخصی واقعا تمرکز خود را با مدیریت و برنامه ریزی بر روی این موضوع بگذارد میتواند پایگاه جدیدی برای مراکز و یا خیابانهایی در تهران باشند که به عنوان قطب آن مجموعه شناخته میشوند . 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها