جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
تأثیرگذاری و جریان‌سازی استاد لطفی نیازمند به پژوهش است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: فعالیت، آموزش، تاثیرگذاری و جریان‌سازی استاد لطفی نیازمند به پژوهش است و امیدوارم فعالان این حوزه نسبت به این مهم اقدام کنند.

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درگرگان، آیین یادمان نهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران زنده یاد استاد محمدرضا لطفی، با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، بهروز مبصری،پژوهشگر موسیقی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای گلستان و جمعی دیگر از مسئولان، اساتید، پیشکسوتان، هنرمندان، هنردوستان و خانواده آن هنرمند فقید، شامگاه گذشته در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در این مراسم، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ضمن قدردانی از قدرشناسی مردم گرگان و استان گلستان نسبت به استادمحمدرضا لطفی و حضور پرشور در آیین نکوداشتش،گفت: استادمحمدرضا لطفی به تعبیری عصاره‌ موسیقی ایران بود. او موسیقی ایرانی را وارد مرحله جدید کرد و سازش بسیاری از خوانندگان را اعتلا بخشید.

وی با اشاره به اینکه هنر با سوختگی، عشق و دلدادگی عجین شده ، افزود: هنر یک فهم و حس و حال ویژه است و تا خود هنرمند در این وادی سلوک نکند نمی‌تواند آن‌ را درک کند.

شالویی ادامه داد: این درک، سوختگی و عشق در لطفی وجود داشت و با این خصلت توانست به درون دل‌ها برود و فهمی نو ایجاد کند و او دل‌ها را با چنین فهمی مانوس کرد.

وی سپس ضمن دعوت از صاحبان قلم به انجام یک کار پژوهشی ارزشمند درباره استادمحمدرضا لطفی،گفت: فعالیت، آموزش، تاثیرگذاری و جریان‌سازی استاد لطفی نیازمند به پژوهش است و امیدوارم فعالان این حوزه نسبت به این مهم اقدام کنند و ما به نوبه خود از این پژوهش ها حمایت خواهیم کرد.

شالویی در ادامه،گفت: امسال صد و ‌یکمین سال تاسیس انجمن مفاخر است و مقرر شده 17 بنای یادبود برای مفاخر فرهنگی و هنری کشور ساخته و از نوبنا شود.

وی افزود: در همین راستا و با توجه به جایگاه این استاد ارجمند با هماهنگی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، یک بنای یادبود و در خور جایگاه به استاد محمدرضا لطفی اختصاص پیدا کند.

به گزارش ایبنا، استادمحمدرضا لطفی، متولد 17 دی ماه 1325 در گرگان، ردیف دان، موسیقی دان، آهنگساز، پژوهشگر، مدرس و نوازنده برجسته سازهای گوناگونی همچون تار، سه تار و کمانچه بود. او از چهره های ماندگار و تاثیرگذار موسیقی سنتی ایران بود که با خلق آثاری چون ایران ای سرای امید، کاروان شهید، برادر بی قراره و عشق داند به میان دل توده مردم راه یافت.

لطفی بنیان‌گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش، گروه شیدا و مکتب‌خانه میرزا عبدالله بود و شاگردان متعددی را تربیت نمود. زنده‌یاد لطفی در صبح جمعه 12 اردیبهشت ماه 1393 و در سن 67 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش با حضور پرشور و پرشمار مردم گرگان و اقصی نقاط کشورمان تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها