سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
کسی از آینده صحبت نمی‌کند و نمی‌نویسد/ کشور برای رشد نیازمند آینده‌پردازی است

شهبازی گفت: ما آینده‌پردازی و آینده‌پژوهی نداریم بدین معنی که کسی از آینده صحبت نمی‌کند و نمی‌نویسد بنابراین ابتکاری که نمایشگاه امسال به خرج داده مهم است.

محمدصادق شهبازی نویسنده کتاب «خودسازی و دیگرسازی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: بخشی از نمایشگاه را دیدم به نسبت سال‌های گذشته ناشران گزیده‌تری آمده‌اند. ناشرانی که کارهای زرد تولید می‌کردند کمتر در نمایشگاه به چشم می‌خوردند. ما با معضل تولید کتاب جدید روبه‌رو هستیم که این موضوع تنها مختص امسال نیست و چند سالی هست که با این معضل روبه‌رو هستیم. بنابراین ما نیازمند یک کتاب جدید و جدی هستیم.
 
وی گفت: متأسفانه فضای تولید در کشور در پنج سال اخیر در کشور قدرتمند نیست. با توجه به رصدی که در حوزه‌های مختلف داشتم متوجه شدم که وضعیت تولید با مشکل روبه‌روست.
 
شهبازی ادامه داد: ما معضلی داریم در کشورمان که انگار آینده‌ای وجود ندارد. ما آینده‌پردازی و آینده‌پژوهی به این معنا نداریم. کسی از آینده صحبت نمی‌کند و نمی‌نویسد بنابراین ابتکاری که نمایشگاه امسال به خرج داده مهم است. شاید در ژانرهایی که در ادبیات داریم به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
 
وی گفت: در فضاهای تخصصی نیز همین گونه است. ناشرانی در این حوزه وارد شده‌اند اما فضای آینده نیاز به کار دارد چون شما تصویری ندارید از اینکه قرار است کجا بروید یا چه چیزهایی انتظارمان را می‌کشد. این از چیزهایی است که در ابتدای راهش هستیم. ضروری است که کشور برای رشد خود و ادامه‌اش به آینده‌پر‌دازی بپردازد. آینده‌پردازی کشور ما مخلوطی از اسلام،  ایران و انقلاب است. قرار هست این موارد را با هم یکی بکند و به ویژگی‌های قومی و جغرافیایی و فرهنگی نیز توجه کند.
 
شهبازی بیان کرد: این کار سختی است. با این حال کار نمایشگاه در انتخاب شعار آینده خواندنی است خوب بود. ولی باید مابه‌ازای عینی واقعیت کتاب که اصل ماجراست نیز مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی درباره کتابش بیان کرد: خودسازی و دیگرسازی کتاب جدیدی است که چندماه پیش منتشر شد. این جلد اول از یک مجموعه 10 جلدی است. دو جلد این مجموعه کتاب اکنون چاپ شده و درباره سبک زندگی انقلابی است. این کتاب بحث می‌کند درباره اینکه انسان‌ها برای اینکه ویژگی‌های شخصی خودشان پرورش دهند باید در چه مدل جامعه‌سازی قرار بگیرند. این پاسخ به بحرانی است که خیلی از متدینان و مذهبی‌های ما به تبع اینکه فضای تحجر در سال‌های گذشته در کشور ما رشد کرده است گرفتار این ماجرا و شبهه شده‌اند که فکر می‌کنند خودسازی مقدم به دیگرسازی است به این معنا که دیگرسازی را باید کنار بگذارند و به خودشان بپردازند.
 
شهبازی بیان کرد: انبوهی از محیط‌های ما خالی شده از عناصر فعال. کتاب با نگاه به اندیشه رهبران انقلاب و روایات و سیره اهل بیت و همینطور قرآن تلاش کرده یک مدلی ارایه دهد که نسبت خودسازی و دیگرسازی چیست. این‌ها با یکدیگر توازن دارند. اینطور نیست که لازم باشد خودمان را بسازیم تا به آینده بپردازیم.
 
وی گفت: همچنین این کتاب به آسیب‌هایی می‌پردازد که از این نگاه نشئت می‌گیرد که خودسازی مقدم بر دیگرسازی است. جلد دوم این مجموعه با عنوان «کدام انتظار» درباره انتظار فعال و جریان‌های انحرافی در حوزه انتظار هست که نشر معارف آن را منتشر کرده است. 8 جلد دیگر هم مراحل مختلفی را گذرانده و قرار است وارد چرخه نشر شود.
 
شهبازی با اشاره به روند نوشته شدن این اثر گفت: این یک کار قدیمی است و من نزدیک به 10 سال برای این کار فیش‌نویسی انجام داده‌ام. بنابراین اینطور نبوده که ثابت روی این کار تمرکز کرده باشم. با اینحال این کتاب پس از فیش‌نویسی‌های فراوان و ارتباط مداوم با ناشر چاپ شده است.
 
وی اضافه کرد: سال 94 نسخه این کار دست ناشر رسید. حجم کتاب نیز به تدریج بیشتر و بیشتر شد. دوره‌ای که من در دانشگاه فعال بودم ابتدای دهه 80 دیدم که شبهه‌هایی در جاهای مختلف وجود دارد بنابراین رسیدم به این که باید به این شبهه جواب بدهم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها