پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کوشیدم روایتی درست از هاشمی رفسنجانی ارائه کنم/ از قهرمان‌سازی فاصله گرفتم

سعید میرزایی، نویسنده کتاب «کارنامه هاشمی رفسنجانی» گفت: کتاب‌هایی که درباره هاشمی رفسنجانی نوشته شده شامل روایت‌هایی از خود وی است و معمولا بخش‌هایی از این روایت‌ها مفقود شده و در بخش‌هایی نیز قهرمان‌سازی شده است.

سعید میرزایی، نویسنده کتاب «کارنامه هاشمی رفسنجانی» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب در سه جلد منتشر شده است که جلد اول آن در نمایشگاه کتاب سال گذشته و جلد دوم و سوم آن در نمایشگاه سی‌و‌چهارم رونمایی شد.

وی افزود: کار جمع‌آوری اسناد، مصاحبه‌ها، خطبه‌ها و دست‌نوشته‌های هاشمی رفسنجانی را از سال 1390 شروع کردیم که جمع‌آوری این اطلاعات سه سال طول کشید و نگارش کتاب از سال 93 تا 96 به طول انجامید. اولین نسخه کتاب برای دریافت مجوز در سال 96 به وزارت ارشاد فرستاده شد که در دولت تدبیر و امید مجوز دریافت نکرد و به مدت 5 سال ممنوع‌الانتشار شد.

میرزایی بیان کرد: مجوز اولین جلد این کتاب را برای انتشار در دولت جدید دریافت کردیم و توانستیم کتاب را رونمایی کنیم. «کارنامه هاشمی رفسنجانی» کتابی مستند است که بر اساس دست‌نوشته‌های ذکر شده در کتاب‌های هاشمی رفسنجانی نوشته شد. جلد اول از تولد وی تا پایان دوران ریاست جمهوری را شامل می‌شود. جلد دوم دوران سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد از سال ۷۶ تا ۹۲ را دربردارد و جلد سوم هم دوران حسن روحانی تا زمان فوت هاشمی رفسنجانی را دربرمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: همان‌طور که بیان شد، «کارنامه هاشمی رفسنجانی» کتابی مستند است که تلاش کردیم تا روایتی مناسب از زندگینامه وی را ارائه کنیم و نگارش کتاب با این دید انجام گرفته است که اگر کسی در 50 سال آینده بخواهد فیلمی از هاشمی رفسنجانی بسازد، می‌تواند از این کتاب استفاده کند. مقام معظم رهبری فرمودند کسانی که در عرصه تئاتر و سینما و هنر و در کل رسانه سمعی و بصری فعالیت می‌کنند باید مانوس با کتاب باشند.

میرزایی بیان کرد: در زمینه تاریخی کتاب‌های زیادی منتشر شده است، کتاب‌هایی که درباره هاشمی رفسنجانی نوشته شده شامل روایت‌هایی از خود وی است و معمولا بخش‌هایی از این روایت‌ها مفقود شده و در بخش‌هایی نیز قهرمان‌سازی شده است. خودم با این دید نگارش این کتاب را انجام دادم که سعی کردم یک روایت خوب و درست از هاشمی رفسنجانی ارائه کنم. این کتاب را موسسه قدر ولایت به چاپ رسانیده است.



کتاب «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی» در سه جلد به نقد و بررسی افکار و عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این شخصیت می‌پردازد. در فصل سوم از جلد سوم این کتاب با عنوان «اقدامات حسن روحانی و مواضع هاشمی» و پایان عصر احمدی‌نژاد می‌خوانیم: پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان، با ذوق‌زدگی هر چه تمام‌تر پایان دوره دولت احمدی‌نژاد را برجسته‌سازی کردند.

این برجسته‌سازی به گونه‌ای بود که گویا از شر یک دیو هفت‌سر خلاصی می‌یافتند! در حالی‌که احمدی‌نژاد در روز پایانی دولتش هم، سختکوشانه فعالیت می‌کرد و در ساعت 9 صبح همان روز، فاز 11 واحدهای جدید مسکن مهر در منطقه پردیس تهران را افتتاح و سپس در غرب تهران از کارگاه عملیاتی پروژه احداث متروی تهران به شهر جدید پرند در محل ایستگاه شهر آفتاب بازدید کرد، این روزنامه‌ها با انتخاب تیترهایی که نشان از کینه و عداوت هشت ساله با دولت وی بود، سعی در تخریب دولت نهم و دهم کردند. 

در بخشی دیگر از کتاب «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی» با عنوان نقش هاشمی در پیروزی روحانی می‌خوانیم: بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین اشخاص در همه انتخابات‌ها به ویژه انتخابات یازدهم، اکبر هاشمی رفسنجانی بود. این تاثیرگذاری آنچنان بود که همگان اعم از موافق و مخالف به آن اذعان داشته و نقش هاشمی را در پیروزی حسن روحانی پررنگ ارزیابی می‌کنند.

نویسنده در ادامه به بررسی برخی از تحلیل‌ها که درباره نقش هاشمی در پیروزی جریان موسوم به اعتدال ارائه شده است پرداخت؛ محمد هاشمی برادر هاشمی و عضو ارشد حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای در پاسخ به میزان نقش هاشمی در پیروزی روحانی می‌گوید: «این سوال را باید از آقای هاشمی بپرسید اما مشخص است که پس از 24 خرداد و مشخص شدن پیروزی آقای روحانی یک رابطه دو طرفه ایجاد شده است.

هیچ‌کس نسبت به نقش و تاثیر آقای هاشمی در پیروزی آقای روحانی تردید ندارد و همه این موضوع را تایید می‌کنند حتی برخی به ما که می‌رسند، می‌گویند که دولت یازدهم دولت آقای هاشمی است. اما واقعیت موجود نسبت به دولت متفاوت با این موضوعات است. باید دید که آقای روحانی که پیروزی خود را مرهون آقای هاشمی می‌داند، تا چه اندازه به مشورت با آقای هاشمی و توصیه‌های ایشان پایبند عملی است و توصیه‌های وی را مفید می‌داند و عمل می‌کند.

این رابطه دوجانبه‌ای است که باید بین دولت و آقای هاشمی برقرار باشد؛ به هر حال امیدواریم که دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور و کابینه وی نسبتا به این موضوع توجه داشته باشند و نسبت به سرمایه عظیمی که آقای هاشمی در اختیار دارد، از تجارب بسیار قوی و محبوبیت در بین مردم و مقبولیت بین‌المللی وی به بهترین نحو بهره ببرند و به تعهدات خودشان عمل کنند.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها