این سه ضلع مثلث زندگی کردها که با ضلع چهارمی به نام موسیقی همراه است، دارای اعجاز زیبا و عجیبی است. موسیقی در روح و جان و زندگی مناطق کردزبان و کردنشین همواره جاری است و بزرگترین موسیقیدانان هم از میان این قوم اصیل برخاستهاند. بررسی ابعاد و بخشهای موسیقی در میان مردم کرد گسترده است و تحلیل و بررسی و اشاره به آن در مجال این یادداشت، نمیگنجد.
تنها می توان به این نکته اشاره کرد که «موسیقی کردی شاخهای از موسیقی شرقی و از قدیمیترین موسیقیهای دنیاست که مادر موسیقی به حساب میآید که در جهان دارای سبکی ویژه است که در میان اقوام و مردمان کردزبان رایج است. این موسیقی به دلیل گسترش و پراکندگی کردها در جهان و تعدد و تنوع مناطق کردنشین از جمله در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه بسیار غنی و زیباست. موسیقی کردی شامل آواها، ترانهها، آهنگها و نغمههایی است که به زبان کردی بیان میشود و بیانگر ارزشها، باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است. موسیقی کردی یکی از قدیمیترین موسیقیهای جهان است. این موسیقی از دو بخش کلاسیک و مدرن تشکیل شدهاست که هر کدام انواع و شاخههای مخصوص به خود را دارند.»
نغمات کردی در دستگاههای مختلف مخاطبان بی شماری دارد و اثربخشی موسیقی کردی بر روج و روان و زندگی انسان و پیوندی ناگسستنیاش با مردم کرد، بر کسی پوشیده نیست.
چَمَر یا چَمَری
این واژه، معانی و تعاریف متعددی در فرهنگنامه ها داشته در اصطلاح محلی به معنی چشم و یا چشم به راه است که معنای منتظر و چشم به راه بودن صاحب عزا برای دیدار دوباره با فرد از دست رفته است، از طرفی کنایه استعاری از خم شدن شدن پشت (خمیدن) صاحبان عزا در سوگ و فقدان عزیزان هم معنی شده است.
موسیقی چمر یا چمری
چمَر یا چمری (chamar) آیینی ویژه سوگواری است که در میان مردم استانهای لرستان و کرمانشاه و ایلام اجرا و با هدف بزرگداشت فرد فوت شده به مدت چند روز (معمولا 3 تا 7 روز) برگزار میشود. این آیین در ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ به عنوان میراث معنوی به نام استان کرمانشاه ثبت ملی شد.
بر اساس تحقیقات پژوهشگران و بررسی برخی متون کهن، شباهتهای در برخی از متون اساطیری مانند سوگواری در شاهنامه و بخشهایی در یونان باستان با چمری وجود دارد که نشان از ریشه و عمق تاریخی این آیین دارد.
«چمری همانند نوحهخوانی در فارسی و در مناطق مختلف ایلام و کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. اما موسیقی کُردی وسیعتر از این است که بتوان آن را در قالب آوازها یا شیوههای محدود و مشخصی گنجاند. به نوعی میتوان بیان کرد که موسیقی کُردی یکی از اصیلترین و کهنترین نوع موسیقی ایرانی بیان میگردد.»
پیشتر در میان قوم کرد هرگاه کسی دارفانی را وداع میگفت بر سر بام فرد فوت شده با ساز و دهل نغمه دلتنگ و حزن انگیز چمری نواخته می شد تا مردم و اقوام و همسایه ها خود را برای شرکت در آیین کفن و دفن و خاکسپاری آماده کنند. سپس نوازندگان موسیقی عزا مردم و میت را تا قبرستان مشایعت و در این میان زنان کرد یا خراشیدن صورت و سردادن نوای «وَی وَی» همنوا با موسیقی چمری با خانواده میت همدردی می کنند.
برای اجرای مراسم مکانی را مشخص میکنند که به «چمرگاه» معروف است. با بالاآمدن آفتاب و به صدا درآمدن سرنا و دهل نوای چمری در فضایی باز و بزرگ آغاز میشود. میدان چمرگاه، اقوام و بستگان با لباسهای تیره و صاحب عزا دور هم جمع شده و در دو صف جداگانه زن و مرد روی خطی دایرهوار در چمرگاه صف میبندند.
بعد از صفبستن و قرارگرفتن عَلَم و کُتَلها در قسمتهای مختلف صف، «بیت گو»ها و «راوکر»ها یا همسرایان مرثیهخوانی با نوایی مانند هقهق آغاز میکنند. در این آیین شیون کنندگان به گونه ای هماهنگ و هم زبان و زمان با ریتم ساز و دهل و با تکرار واژه «وِ» یا «وَی» تکرار می کنند.
صاحبان عزا از ایلات و طوایف دیگر هم برای شرکت در مراسم دعوت به عمل میآورند و هنگام ورود مهمانان از آنان استقبال میکنند. در وسط میدان با تیرهای چوبی کوتاه، سکویی ایجاد میکنند که به کُتَل معروف است که لباسها، تفنگ،وسایل شکار، قطارفشنگ ها، دوربین شکاری و عکس متوفی را روی آن نصب میکنند. اسب متوفی را نیز با پارچه تزیین و تفنگ صاحبش را بر روی زین آن قرار میدهند. همسرایان با این نوا از جلوی صف گذشته و با رسیدن به پایان صف به آرامی بازمیگردند و این کار تکرار میشود. این مراسم تا نیمروز و یا بیشتر ادامه مییابد و سپس به پایان می رسد.
البته باید گفت که امروزه آیین چمری کارکردهای سنتی و اسطورهای خود را از از دست داده و با کارکردهای عاطفی، مشارکتی، اقتصادی و اجتماعی در میان مردم برگزار می شود.
نشر زاگرو در ایلام این اثر را در 140 صفحه، در سال 1401 و به قیمت 120 هزارتومان منتشر کرده است.
نظر شما