شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
انصراف سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تنها جشنواره ملی کتاب‌محور معلولان!

رئیس ستاد اجرایی جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران(کاما) با اعلام انصراف سازمان آموزش و پرورش استثنایی از این جشنواره، تصمیم مسئولان این سازمان را مورد انتقاد قرار داد.

منصور شادکام، درباره برگزاری دومین دوره جشنواره ملی کاما گفت: در این دوره شاهد تغییراتی نسبت به دوره گذشته هستیم؛ بخش‌های جدیدی به محورهای جشنواره اضافه شده است که علاقه‌مندان با مراجعه به متن فراخوان می‌توانند از جزئیات آن مطلع شوند.

وی به مشارکت «جامعه معلولان ایران» در برگزاری جشنواره ملی کاما ادامه داد: در دوره نخست، انجمن نابینایان ایران با همکاری انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران به برگزاری جشنواره کاما اقدام کرد، اما در دوره دوم و با انصراف این انجمن، «جامعه معلولان ایران» با مدیریت کامران عاروان جایگزین شد. امیدوارم با ورود این انجمن به عرصه برگزاری جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران، شاهد حضور گسترده و پرشورتر افراد دارای معلولیت باشیم.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما درباره آخرین نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: روز بیست‌و‌هشتم خردادماه سومین نشست این شورا برگزار شد و نمایندگان خانه کتاب و ادبیات ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر فرهنگ معلولان قم، کارشناسان افراد دارای معلولیت، انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولان ایران حضور داشتند.

وی ضمن گلایه از انصراف نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از مشارکت در برگزاری جشنواره ملی کاما گفت: از سازمان‌های متولی امور معلولان انتظار داریم در همایش‌ها و جشنواره‌هایی از این دست که در سطح ملی برگزار می‌شود حضور فعالانه و پُر‌رنگی داشته باشند. سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که ده‌ها هزار دانش‌آموز دارای معلولیت، عضو آن هستند و بیش از 7 هزار نفر از آن‌ها آسیب بینایی دارند از جشنواره و اطلاع‌رسانی‌های آن با بی‌تدبیری رئیس این سازمان کنار گذاشته شده‌اند.

رئیس ستاد جشنواره کاما بیان کرد: وقتی نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حضور در شورای سیاست‌گذاری جشنواره منع می‌شود، این امر موجب خواهد شد، نیازها و مسائل مبتلا‌به اعضای جامعه هدف این سازمان که عمدتاً کودکان و نوجوانان هستند، کمرنگ شده یا دست‌کم اخبار و رویداد‌های جشنواره به این قشر، آن‌طور که شایسته است اطلاع‌رسانی نشود.

شادکام با گلایه از حضور نماینده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران (اداره‌کل سلامت) افزود: هر دو سازمان از متولیان امور فرهنگی در کشور محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود نقش فعالانه‌تری برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره ایفا کنند؛ البته انجمن نابینایان ایران با ارسال نامه‌ به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و وزیر جدید آموزش و پرورش، مراتب اعتراض خود را نسبت به حضور نیاقتن نمایندگان این دو وزارتخانه در شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما اعلام کرد و امیدواریم این مجموعه‌ها از این پس در جلسات شورا حضور پیدا کنند.

دبیر اجرایی جشنواره کاما، اصلاح متن فراخوان را یکی دیگر از تصمیمات شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما در جلسه  بیست و هشتم خردادماه اعلام کرد و افزود: با خرد جمعی اعضای شورا متن نهایی فراخوان از اول تیرماه در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است و نویسندگان دارای معلولیت، ناشران و کسانی که در حوزه افراد دارای معلولیت اثری را منتشر کرده‌اند تا سی‌ویکم مردادماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره که در دفتر جامعه معلولین ایران مستقر شده‌است، ارسال کنند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران ضمن اشاره به سایر تصمیمات اتخاذ شده در سومین نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما گفت: با پیشنهاد اعضای شورا مقرر شد ترتیب چیدمان لوگوی سازمان‌های مرتبط همکار و حامیان مالی جشنواره براساس میزان مشارکت آن‌ها تعیین شود و اعضای شورا در تعامل با روابط عمومی سازمان‌های خود، نسبت به پوشش رسانه‌ای اخبار و اطلاعیه‌های جشنواره اقدام کنند.

شادکام ضمن تشکر از نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: امسال نیز مانند دوره‌های گذشته، داوران خانه کتاب و ادبیات ایران که داوری کتاب سال را نیز برعهده دارند، در این دوره داوری آثار ارسالی را انجام خواهند داد.

رئیس ستاد دومین دوره جشنواره کاما ادامه داد: با توجه به قول مساعد نماینده سازمان بهزیستی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری، تصمیم بر آن شد جوایز جشنواره برای افراد برگزیده و شایسته تقدیر از میان جامعه هدف معلولان، به همت این سازمان به میزانی که در شان و کرامت برگزیده‌گان جشنواره باشد، پرداخت شود.

شادکام افزود: سعی می‌کنیم، سایر سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی را نیز پای کار بیاوریم یا شرایطی را فراهم کنیم تا در این دوره، جوایز اهدایی به افراد برگزیده و شایسته تقدیر در سطح یک رویداد ملی باشد.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما بیان کرد: چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری قرار است، یکشنبه اول مرداد با ارائه گزارش رئیس ستاد و بررسی هزینه‌های جاری جشنواره و تعیین میزان جوایز اهدایی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها