به گفته وی، این ویژهبرنامهها در تمام مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرایی میشوند و همه اعضا در این برنامهها حضور خواهند داشت. بخش مهمی از این ویژهبرنامهها به معرفی «مهدی آذریزدی؛ پدر ادبیات کودک ایران» اختصاص خواهد داشت. در این برنامهها، آثار او که برای بچهها نامی آشناست، معرفی خواهند شد. این یک حقیقت است که کودکان به اندازهای به مجموعه «قصههای خوب برای بچههای خوب» آذریزدی علاقه دارند که این علاقه زبانزد خاص و عام شدهاست.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: «اجتماع کودکان دوستدار کتاب» برنامه ویژهای است که همزمان با این روز در بوشهر برگزار خواهد شد. این همایش به همت معاونت آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان استان بوشهر، یکشنبه؛ ۱۸ تیرماه با حضور اعضاء و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر، اهرم، عالیشهر، کاکی و... برگزار خواهد شد.
رسولی ادامه داد: طرحهای مختلف دیواری شامل معرفی کتابها، معرفی نویسندگان فعال حوزه کودک و نوجوان، نمونهخوانی آثار شعر و داستان، تولید کلیپ و نماهنگهای معرفی شخصیت آذریزدی، معرفی کتابهای او، شعرخوانی بر اساس کتابهای منتشر شده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصهگویی، پخش فیلم و انیمیشینهای ساختهشده بر اساس کتاب و... از جمله برنامههایی است که همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اجرا میشوند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر سپس به نقش و اهمیت ادبیات و کتاب در زیست کودکان اشاره و تصریح کرد: کودک از زمانی که متولد میشود تحت حمایت مادر، پدر و خانواده قرار میگیرد؛ این حمایت شامکل تهیه غذا و تغذیه او میشود تا تهیه لباس و پوشاک و همینطور تلاش برای سلامت کودک و رشد او؛ اما وقتی از رشد صحبت میکنیم این رشد شامل رشد جسمانی و رشد روحانی بهصورت همزمان میشود. بیشک کتاب نقش کلیدی را در سلامت روان کودک و تکوین شخصیت وی ایفا میکند.
وی در ادامه از خانوادهها دعوت کرد تا در همان دوران کودکی، فرزندان خود را با کتاب آشنا و مانوس سازند و گفت: بهیقین کودکانی که مانوس با کتاب هستند، در بزرگسالی شخصیتی موفقتر و تأثیرگذارتر خواهد داشت؛ چون کتاب دوست خوبی است برای همه انسانها؛ اما این دوستی در دوران کودکی تأثیر بیشتری دارد که نمیتوان از آن چشم پوشید و نسبت به آن بیتفاوت بود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تاکید کرد: «کتاب» به صورت عام و «ادبیات» به صورت خاص نقشی موثر و بیبدیل در تعلیم و تربیت نسلها دارد؛ نسلی که هست و نسلی که از سوی همین نسل بهوجود میآید و تربیت خواهد شد! بنابراین نقش کتاب را در تکوین شخصیت و رشد فکری افراد نباید کمرنگ و کماهمیت دانست.
وی سپس در تعریف ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان به نوشتهها و سرودههایی گفته میشود که به صورت خاص و ویژهای برای کودکان و نوجوانان تولید میشوند. ادبیات کودک و نوجوان ضمن اینکه جنبه سرگرمکنندگی و لذتبخشی دارد، اهداف مهمی چون رشد و تعالی فکر و شخخصیت کودکان و نوجوانان را داراست.
رسولی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «خواندن کتاب برای بچهها چقدر ضرورت دارد؟» توضیح داد: کتاب خواندن برای کودک مثل یک بازی است، با این تفاوت که بازی کتاب با ذهن کودک است؛ با خلاقیت او در ارتباط است؛ با زبان او کار دارد و همه اینها یک اتفاق خوب است. بعضیها خواندن کتاب را به یک سفر دور و دراز تشبیه میکنند که کودک آن را تجربه میکند و در این سفر با انسانهای دیگری که در داستان هستند، ملاقات میکند، با زبان آنها، خوراک آنها، نوع پوشش آنها، فرهنگ آنها و... آشنا میشود.
وی با تاکید بر اینکه کتاب ظرفیتی دارد که میتوان از آن بهعنوان یک ابزار تربیتی برای تصحیح، ترمیم یا تقویت بعضی از رفتارها در کودکان استفاده کرد، افزود: افزایش سطح آگاهی و دانش در کودکان و ایجاد علاقهمندی به یادگیری در آنها از تاثیر مطالعه کتاب است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: همچنین افزایش دانایی و ایجاد شناخت در مورد مسائل مختلف اتفاقی است که با مطالعه کتاب در کودک رخ میدهد. بهرهگیری از قوه تفکر و افزایش خلاقیت در کودک نیز با مطالعه کتاب ارتباط مستقیم دارد. افزون بر این، تقویت مهارتهای زبانی و کلامی در کودکان برای برقراری ارتباط موثر با بقیه از دیگر فواید کتابخوانی است.
نظر شما