وی با اشاره به تفاوتهای شعر کلاسیک و شعر هیئت گفت: سادگی بیان و وفور عاطفه در شعر هیئتی و دوری از تخصصگرایی معنایی و واژهای در این سبک شعر میتواند آن را به عنوان رسانهای رسا برای انتقال مفاهیم و معانی معرفت شناسانه و حوادث تاریخی اسلام معرفی کرد.
قلیزادهعلیار افزود: به لحاظ تاریخی بانوان شاعر طنزپرداز اجتماعی و نوحه سرا و آیینی، قبل از انقلاب اسلامی در ایران یا نبودند و یا خیلی اندک و در حد صفر بودند، اما امروز در هر دو عرصه، بانوان سخنور توانمند و صاحب سخن و تاثیرگذار در زبان فارسی و ترکی داریم که از برکات انقلاب است و باید بیش از پیش فعال شوند.
![](/images/upload/0522/images/______(7).jpg)
در ادامه این کارگاه محمد میلانی، دیگر مدرس این کارگاه با اشاره به جایگاه ائمه اطهار و شخصیتهای مذهبی و تاریخی جهان اسلام علی الخصوص مذهب تشیع گفت: باید از تکنیکهای شعری نظیر استعاره، تشبیه و خیال در نهایت احترام به شخصیتهای مطرح شده در متن شعر استفاده کرد.
میلانی با اشاره به سه اصل مهم زبان، خیال و اندیشه در شعر، افزود: زبان ساده، خیالپردازی مبتنی بر احترام و رعایت ادب و اندیشه غنی از مفاهیم دینی و بیان اتفاقات و روایتهای موثق تاریخی میتواند ساختار قوی شعر هیئت را رقم زند.
میلانی در پایان با اشاره به حضور بانوان شاعره در کارگاه گفت: بانوان شاعره با توجه به روحیات و احساسات ذاتی میتوانند اشعاری به مراتب احساسیتر، دراماتیکتر نسبت به شعر سراییده شده توسط شاعران مرد، اقدام به سرایش شعر در وصف و مدح و بیان حالات شخصیتهای زنان تاریخ اسلام نظیر حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب کبری(س) و دیگر بانوان تاثیر گذار بپردازند.
میلانی در ادامه افزود: برای بیان زبان حال حضرت رباب (س) که در سوگ فرزند خویش نشسته است، بانوان شاعره میتوانند تصویرسازی شعری به مراتب بهتر و قوی تر از دیگران را انجام دهند.
در ادامه،حمید امدادی، مسئول دبیرخانه سوگواره دوسالانه شعر آیینی «موکب واژهها» نیز گفت: دبیرخانه در نظر دارد با برگزاری سلسله کارگاههای آموزشی و ارتقای دانش ادبی در خلال برگزاری سوگواره ساختار شعری و کیفیت اشعار ارسالی به دبیرخانه سوگواره را تقویت نماید.
![](/images/upload/0522/images/Untitled(16).jpg)
نظر شما