یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۷
امروز يك نويسنده ، فردا ديگري

«راضيه تجار» داور بخش داستان بيست و هفتمين جایزه كتاب سال، درباره برگزيدگان داستان این جایزه گفت: با وجود جوايز متعدد ادبی آشکار است که امروز نوبت برگزیده شدن يك نويسنده و فردا نوبت ديگري است. گوناگونی برگزیدگان ادبیات داستانی در جوایز مختلف سال‌های اخیر کاملا مشخص است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «تجار» از ايجاد نوعي همدلي ميان نويسندگان هنگام اعلام نتايج جوايز سخن ‌گفت و اظهار داشت: انتظار اين است كه هنگام اعلام اين گونه جوايز با يكديگر همدلي داشته باشيم چرا كه همه بايد در اين مواقع در نوعي احساس خويشاوندي با هم شريك باشند. 

وي افزود: داشتن احساسي خوشايند، مطابق آداب و رسوم اين جشنواره‌ها و جايزه‌هاست. با وجود جوايز متعددي كه ما داريم، مسلم است كه امروز نوبت يك نويسنده و فردا نوبت ديگري است.
 
نويسنده «جاي خالي آفتابگردان‌ها» با اشاره به عملكرد داوران جايزه كتاب سال تصريح كرد: اگر يك كتاب ارزش لازم را نداشته باشد‌، داوران با گزينش آن با آبروي خودشان بازي نمي‌كنند.

اين داستان‌نويس گفت: قطعا يك كتاب برگزيده در ميان كتاب‌هاي ديگر از ارزش‌هاي محتوايي و تكنيكي بهتري برخوردار بوده است.

تجار با اشاره به نحوه رقابت‌ها در بخش داستان جايزه كتاب سال توضيح داد: در بخش داستان شاهد رقابت‌های چندان فشرده‌ای نبودیم و طبيعي است كه داوران از نتيجه كارشان راضي باشند. 

تجار همچنين با اشاره به مد نظر قرار دادن فرم از پيش تعيين‌شده معیارها در داوري آثار اضافه كرد: داوري كتاب سال براي ما چيز ناشناخته‌اي نبود. ما بر اساس فرمي مشخص و با توجه به ويژگي‌هايي چون شخصيت‌پردازي، فضاسازي، مختصات زباني و فرم و قالب و... به اتفاق نظر رسيديم. 

خالق «كوچه اقاقيا» افزود: خوشبختانه در سال‌هاي اخير اقبال به عرصه‌هاي داستاني و ادبيات معاصر، در جايزه كتاب سال جدي‌تر شده است و ما شاهد گوناگونی برگزيدگان در عرصه‌هاي داستاني هستيم.

وي همچنين گفت: هر جا صحبت از ادبيات باشد، جهت‌دهي ايجاد شود و آثار ادبي در معرض داوري قرار گيرند، بايد به نتیجه کار اميدوار بود.

تجار در پايان، سوالي مبني بر کیفیت نتايج ارزيابي داوران را در بخش داستان اين گونه پاسخ گفت: من فكر مي‌كنم داوري‌ها مطلوب بوده و كساني كه داوري كرده‌اند، در حوزه ادبيات کاملا صاحبنظر بوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط