سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
پيوند داور و كتاب، پيوندی پویا و دوسويه است

میرجلال‌الدین کزازی داور بيست و ششمین جایزه کتاب سال در بخش متون قدیم، گفت: هر كتاب، دنيایی دارد و داور، انسانی است كه با دنياي آن کتاب پيوند می‌گيرد و اين پيوند، پيوندی پويا و دوسويه است. به بيان ديگر، كتاب بر داور و داور بر كتاب اثر می‌گذارند./

كزازي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: هرچه داوري‌ها سنجيده‌تر، به آيين‌تر و كارآمدتر باشند كتاب‌هايي كه برگزيده می‌شوند كتاب‌هایی ارزشمندتر خواهند بود و برگزيده شدن اين كتاب‌ها انگيزه‌اي می‌شود كه بيش‌تر خوانده شوند. اين امر گونه‌اي پويايي فرهنگي در جامعه پديد می‌آورد.

وي ادامه داد: بايد توجه داشت كه هرگز نمي‌توان براي كاري پيچيده، باريك و دشوار چون داوری، قانون و هنجار خشك و فراگير در نظر گرفت. 

داور بخش متون قديم كتاب سال در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: نمي‌توان انتظار داشت كه چند داور، داوري يكسان و هماهنگي داشته باشند؛ چون اين امر نه تنها در داوري كتاب كه در داوري هر انديشه فرهنگي ناشدني است. اما بايد كوشيد اين داوري‌ها از يكديگر دور نباشند و تا جايي كه مي‌توان، نگاه داوران را به هم نزديك كرد.

وي تاكيد كرد: تعيين فرم‌هاي داوري تلاشي براي سامان‌دهي داوري است. پرسش‌هاي يكسان امكان نزديك شدن پاسخ‌ها و در نهايت نزديك شدن ديدگاه‌هاي داوري را موجب مي‌شود.

كزازي گفت: پرسش‌هايي كه در فرم‌هاي داوري تعيين شده بودند به پيكره، محتوي و زمينه كتاب كه تا چه اندازه نو آيين است، مي‌پرداخت. از سوي ديگر روش پژوهشي به كار رفته در كتاب ملاك توجه بود.

وي اشاره كرد: در اين شيوه داوري پاسخ هر پرسش يك ارزش عددي داشت كه ارزش جمع نهايي اين شماره‌ها، به ارسال كتاب به بخش نهايي و مسابقه مي انجاميد.

استاد دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه، درباره كتابي كه به داوري آن پرداخته بود گفت: در بخش متون قديم كتاب سال، من كتابي با عنوان «من و مولانا» نوشته ويليام چيتيك را داوري كردم و در داوري خود كوشيدم به همه پرسش‌هايي كه در فرم‌هاي داوري از پيش تعيين شده بود و ملاك‌هاي ارزيابي كتاب بودند، به شایستگی پاسخ دهم.

وي ادامه داد: اين كتاب يك متن كهن ادبي بود و ارزيابي من در اين متن از دو بعد پيكره، زبان و ساختار دروني و پيام، انديشه و ساختار بيروني بررسي می‌شد.

كزازي تصريح كرد: اين كتاب را يك ايران‌شناس آمريكايي گرد آورده است و از نگاه من ارزش اين كتاب به متن آن بر مي‌گردد كه با زبانی بسيار دلپذير و گيرا نوشته شده است و آگاهي‌هاي بسيار سودمندي را درباره شمس و مولانا بدست مي‌دهد.

كزازي ادامه داد: از سوي ديگر، ساماني كه اين ايران‌شناس به بخش‌هاي اين كتاب داده است، به گونه‌اي است كه خواننده با خواندن آن مي‌تواند پيوند شگفت‌آور بين مولانا و شمس را به راحتي دريابد.

وي همچنین يادآور شد: درباره اين كتاب كوشيدم آن را از آغاز تا انجام بخوانم؛ چراكه داوري كاري باريك و دشوار است. اما از سوي ديگر متن آن چنان دلپذير و گيرا بود که مرا با خود دركشيد و این سبب شد كتاب را با لذت كامل بخوانم؛ نه آنكه صرف وظيفه و مسووليتي كه پذيرفته بودم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط