جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
برگزاری نشست قصه‌گویی نوجوانان شمال استان/ برگزاری ورکشاپ یک روزه اصول اولیه خبر نویسی و مقدمات روزنامه نگاری

آذربایجان‌غربی-برگزاری نشست قصه‌گویی نوجوانان شمال استان، نشست سالانه مربیان کتابخانه‌های سیار کانون، دیدار مدیر امور شعب بانک ملت استان با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و ورکشاپ یک روزه «اصول اولیه خبر نویسی و مقدمات روزنامه نگاری» عناوین اخبار کوتاه فرهنگی آذربایجان‌غربی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان خوی روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ میزبان نشست قصه‌گویی نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ مراکز کانون شمال استان بود.

شادی پاکزاد، مربی فرهنگی مرکز شماره ۲ مهاباد، مدرس قصه‌گویی و دارنده‌ عنوان سوم بخش بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ابتدای این نشست به ذکر نکاتی در خصوص انواع قصه، معیارهای انتخاب قصه‌ مناسب، استفاده از زبان بدن و ابزار در قصه‌گویی پرداخت.

نقد قصه‌های ارائه شده‌ قصه‌گویان نوجوان و ذکر نکات کلیدی و آموزنده توسط پاکزاد از دیگر بخش‌های این نشست یک‌روزه بود. هدف از برگزاری این نشست، ایجاد آمادگی به‌منظور حضور قصه‌گویان در بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین المللی قصه‌گویی که مرحله‌ استانی آن در آبان‌ برگزار خواهد شد عنوان شده است.

به گزارش ایبنا؛ نشست قصه‌گویی نوجوانان جنوب استان آذربایجان‌غربی نیز روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ به میزبانی کانون پرورش فکری میاندوآب برگزار خواهد شد.
 
نشست سالانه مربیان کتابخانه‌های سیار کانون آذربایجان‌غربی برگزار شد
نشست سالانه‌ مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ در سالن شهید حمید ثانی کانون استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور رؤسای امور اداری، مالی و کارشناسان فرهنگی و ارزیابی عملکرد کانون استان برگزار شد، عملکرد آماری کتابخانه‌های سیار در بخش‌های امانت و ثبت کتاب، تعداد اعضای جدید و تمدیدی و سایر فعالیت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه کارشناسان فرهنگی کانون استان به تبیین رویکردها و انتظارات ستاد کانون کشور و استان در حوزه‌ی کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری پرداختند و مشارکت فعال در فراخوان‌های ملی و بین‌المللی و حضور مستمر در دوره‌های آموزش حین خدمت را در راستای روزآمدی و ارتقاء دانش مربیان از اهداف پیش‌روی معاونت فرهنگی کانون کشور عنوان کردند.

در بخش دیگری از این نشست، رؤسای اداری و مالی کانون استان به تشریح آئین‌نامه‌های انضباط اداری و مالی، مباحث بیمه‌ای، احکام، اتوماسیون اداری، بندها و لوایح استخدامی پرداختند. مربیان کتابخانه‌های سیار کانون استان نیز به بیان دیدگاه‌ها و نکته نظرات خود در خصوص مسائل مربوط به حوزه‌  کاری پرداختند و توسعه و تجهیز امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، متناسب با نیازسنجی از کتابخانه‌های سیار خواستار شدند.


 
دیدار مدیر امور شعب بانک ملت استان با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان‌غربی
رضاقربانی، مدیر امور شعب بانک ملت استان با همراهی حسن قاسمیان، معاون اداری، آقای مهدی آقاجانی، رئیس اداره برنامه ریزی استان و رحیملو، رئیس بانک ملت شعبه باهنر ارومیه با خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی و معاونین این اداره کل به منظور بررسی امکان همکاری‌های مشترک فرهنگی و توافقات لازم برای اعطای تسهیلات به کارمندان دیدار و گفتگو کرد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی در این نشست ضمن معرفی اجمالی از مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان تاثیر بسزایی دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی با تاکید به یکی از دغدغه‌های مهم اداره کل کتابخانه‌های عمومی در راستای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تقویت سرانه فضای کتابخانه‌ای، تأمین منابع و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی چند کتابخانه سیار در استان است که خواستار مشارکت فعالانه بانک ملت استان در این زمینه شد.

همچنین در این دیدار رضاقربانی، مدیر امور شعب بانک ملت استان، افزود: امیدواریم بتوانیم تعاملات و همکاری‍های خوبی در جهت توسعه و گسترش توافقات فرهنگی داشته و خدمات بانکی و مالی مناسبی از جانب بانک ملت برای اداره کتابخانه‌های عمومی استان ارائه دهیم.

گفتنی است؛ اعطای تسهیلات بانکی کم بهره برای کارکنان، تسهیل در ارائه خدمات بانکی به کتابخانه‌های عمومی و مشارکت بانک ملت در حوزه ساخت و تجهیز کتابخانه در چارچوب مسئولیت اجتماعی از سایر مواردی بودن که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
 
ورکشاپ یک روزه «اصول اولیه خبر نویسی و مقدمات روزنامه نگاری»

اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان میاندوآب ورکشاپ یک روزه «اصول اولیه خبر نویسی و مقدمات روزنامه نگاری» با هدف بازآموزی و آشنایی کتابداران با اصول اولیه خبر نویسی و مقدمات روزنامه‌نگاری با تدریس فریبا حسن‌نژادی، خبرنگار پیشکسوت و با حضور روسای اداره شهرستان‌ها، مسئولین کتابخانه‌ها و کتابداران شهرستان‌های میاندوآب، باروق و چهاربرج در محل سالن جلسات اداره کتابخانه عمومی شهرستان میاندوآب برگزار شد.

رامین وحدانی، رئیس اداره کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان میاندوآب با اشاره به اهمیت آشنایی تمامی همکاران شهرستان با مهارت خبرنویسی افزود: در حوزه بازاریابی امتیاز بازنمایی و تبلیغ یک فعالیت، اهمیت بسیار بیشتری از کمیت و کیفیت خود فعالیت دارد. شما اگر بهترین فعالیت فرهنگی، ارائه خدمات یا حتی فعالیت علمی را داشته باشید، اگر نتوانید آن را بدرستی ارائه و به اطلاع عموم برسانید، تلاش شما نتیجه لازم را بدست نخواهد داد، از این رو آشنایی همکاران با شیوه صحیح و اصولی تهیه خبر در زمینه فعالیت‌های انجام شده در کتابخانه‌ها اصل اساسی است که به دیده شدن و نتیجه بخشی بیشتر خدمات کتابخانه‌ای منجر خواهد شد.

فریبا حسن‌نژادی، خبرنگار پیشکسوت ایسنا، با ارائه تعریف لغوی و اصطلاحی از خبر افزود: یک خبر نویس، حرفه‌ای باشد یا آماتور، تفاوتی ندارد لازم است با مفاهیم اساسی خبر، تفاوت خبر و رویداد، فرایند تبدیل رویداد به خبر و عوامل گزینش در خبر آشنایی لازم را داشته باشد.

حسن‌نژادی با اشاره به مفهوم لید و تیترنویسی در روزنامه‌نگاری گفت: تیتر ماندگارترین بخش خبر است و با انتخاب و نگارش یک تیتر مناسب مخاطب ترغیب خواهد شد تا خبر یا مقاله را بخواند یا از خیرش بگذرد. در صورتی که تیتر جذاب، کوتاه و پر معنا باشد، توجه خواننده به متن جلب خواهد شد و لید مهم‌ترین و یا خلاصه مهم‌ترین بخش خبر است و باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب با خواندن آن، مطلب مهم نوشته شده در خبر را درک کند.

خبرنگار پیشکسوت ایسنا در ادامه به تشریح سبک‌های خبری، انتخاب سوژه‌های خبری و ارزش‌های خبری پرداخت.

در پایان این ورکشاپ همکاران حاضر در جلسه به نگارش یک خبر بر اساس موارد ارائه شده در جلسه پرداخته و از خبرنگار پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها