مؤلف کتاب که خود دانشیار دانشگاه است و با ضرورت رعایت اخلاق و صداقت پژوهشی بیگانه نیست، در اثرش ضمن بهرهمندی از دیدگاههای دانشجویان و محققین، فرصت کافی را داده تا مسائل اخلاقی در علم را بهعنوان پرسشها یا مسائل واقعی و نه بهعنوان قوانین یا دستورالعملهای انتزاعی «تجربه» کنند.
آیدین پارسا خو در 2 فصل فرصتهایی برای دانشجویان ایجاد کرده تا با مشکلات و معضلات اخلاقی درگیر شوند و به آنها اجازه داده تا موقعیتهای خود را مشخص کنند.
همچنین مؤلف کوشیده تا دانشجویان در یک فضای مواجههای و تعاملی، بتوانند در مورد اخلاق آگاهانه تحقیق کنند و علاقه کلی آنها نسبت به آن افزایش پیدا کند.
مؤلف کتاب در بخشی از پیشگفتارش عنوان کرده است: امروزه بیش از هر زمان دیگری به نظر میرسد که ما از دامها، موانع و خطرات فراوانی که بر تحقیقات ما سیطره یافته آگاه هستیم.
در این میان چندین کتاب برجسته در مورد اخلاق و صداقت تحقیق منتشرشده است، اما کتابچهای که بهطور خاص برای دانشجویان طراحیشده باشد دستنیافتنی باقیمانده بود که نگارنده کتاب حاضر تلاش کرد تا حد امکان این شکاف را پر کند.
آیدین پارسا خو در فصل نخست کتابش ضمن تشریح مفهوم اخلاق در آموزش با قلمی روان به پیشینه آموزش و اخلاق در آموزشگاههای ایران و نیز نگاه و نظر معلمان و نیز چالشهای عصر کنونی پرداخته است.
در فصل دوم هم مؤلف، ضمن تعریف اخلاق در پژوهش و پرداختن به مفهومش، از سرقت ادبی و ضعف اساتید و سایه نویسی گرفته تا افشای تقلب، تعارضات مالکیت و تضاد منافع و تعهد و سیاستهای دانشگاهها را پیش چشم خوانندگان کتابش قرار داده است.
به گزارش ایبنا، کتاب اخلاق در آموزش و پژوهش به قلم آیدین پارسا خو، دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، به همت انتشارات نوروزی و در 77 صفحه و قطع رقعی و به شمارگان هزار نسخه منتشرشده است.
نظر شما