پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
آجر به آجر مکان‌های تاریخی حرفی برای گفتن دارند

در دومین روز از اردوی فرهنگی‌تاریخی «هیس‌طوری»، نوجوانان شرکت‌کننده در کنار انجام فعالیت‌های گروهی پیرامون موضوع «استعمار» و گفت‌وگو درباره جزئیات مجموعه‌کتاب «سرگذشت استعمار»، از مکان‌های تاریخی‌ای همچون کاخ‌موزه نیاوران، کاخ‌موزه سعدآباد و حسینیه جماران بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دومین‌روز از دوره سه‌روزه گفت‌و‌گومحور «هیس‌طوری» ۲۵۰ نفر از دختران و پسران نوجوان شهرهای مختلف کشور در برنامه‌های مختلف این اردو شرکت کردند.

در این روز، نوجوانان همراه با مربیان خود به اماکن تاریخی‌ای همچون کاخ‌موزه نیاوران، کاخ‌موزه سعدآباد و حسینیه جماران رفتند و از آن فضاها که تاریخ یک کشور را در دوره‌های مختلف در دل خود جای داده‌اند بازدید کردند.

نوجوانان در مجموعه کاخ‌موزه سعدآباد از موزه‌هایی بازدید کردند که بیشتر مرتبط به دوره پهلوی اول بوده تا با زندگی و تصمیمات رضاخان آشنا شوند. آنها طی دیدار درباره اتفاقات آن زمان با مربی خود گفت‌وگو کردند.

کاخ‌مجموعه سعدآباد چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی ایران را سپری کرده است. سعدآباد در دوره قاجار ساخته شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بود. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، ساختمان‌های متعددی در آن ساخته شدند که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از ساختمان‌ها محل سکونت یکی از افراد خاندان پهلوی بوده است.
همچنین در حسینیه جماران نیز پس از اقامه نماز، مروری داشتند بر زندگی امام خمینی(ره) و با کنجکاوی خانه امام را نیز که در پشت حسینیه قرار دارد، تماشا کردند. هر یک از نوجوانان درباره سادگی خانه و وسایلش و حس عجیب آن فضا با هم به گفت‌و‌گو پرداختند.

حسینیه جماران، یک بنای دو طبقه و به مساحت ۸۰۰ مترمربع است. تاریخ اولیه ساخت آن به سال ۱۲۳۲ خورشیدی بر می‌گردد. ابتدا حجت‌الاسلام سیدابراهیم جمارانی آن را وقف دهکده می‌کند و سپس در سال ۱۳۵۵ توسط اهالی بازسازی می‌شود. این حسینیه در سال ۱۳۵۸، از طرف حجت‌الاسلام سیدمهدی امام‌جمارانی در اختیار امام خمینی(ره) قرار داده می‌شود. در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹ امام خمینی از منطقهٔ دربند به جماران نقل مکان و در مجاورت این حسینیه، اقامت کرد.
دختران و پسران نوجوانان پس از بازدید از حسینیه جماران، به اردوگاه فرهنگی‌آموزشی شهید باهنر برگشتند و در کلاس‌های گروهی عصر آن روز شرکت کردند. در این کلاس‌ها، هر یک ابتدا به صورت فردی به کاربرگ دریافتی پاسخ دادند و بعد، به شور و مشورت درباره مجموعه‌کتاب «سرگذشت استعمار» و آموخته‌هایشان از این کتاب‌ها پرداختند و سعی کردند ایده‌ای نو برای تولید محتوای خلاق رسانه‌ای با موضوع «استعمار» جهت ارائه در روز پایانی تدارک ببینند.

هر گروه با تمرکز بر آموخته‌ها و علاقه‌مندی‌های تک‌تک افراد با هم گفت‌و‌گو کردند و ایده‌هایشان را در میان گذاشتند تا به یک ایده گروهی برسند. هدف اردوی سه‌روزه گفت‌و‌گومحور «هیس‌طوری» نیز بر همین مبنا است که نوجوانان بتوانند از یک کار فردی که مطالعه مجموعه‌کتاب «سرگذشت استعمار» بود، به یک کار گروهی برسند. این حرکت فرهنگی، باعث می‌شود علاوه‌بر خلاق‌‌تر شدن ذهن نوجوانان برای حضور در عرصه رسانه و بروز توانایی‌ها و مهارت‌های خود، بتوانند انجام کار گروهی را نیز در کنار یکدیگر یاد بگیرند، از نتایج مشورت‌کردن بهره‌مند شوند‌ و بدانند که با گردآوری نظرات مختلف و همفکری و مشورت است که می‌توان کار جدیدی انجام داد و به توسعه و پیشرفت رسید. این نکته یکی از مسائل مهم در رفع بحران استعمار است.

دومین‌روز از اردوی گفت‌و‌گومحور سه‌روزه «هیس‌طوری» پس از مغرب نیز با کلاس‌های گروهی نوجوانان ادامه یافت.


یادآوری می‌شود، پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» شهریورماه همزمان با سالروز اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان با پشت سر گذاشتن مجموعه‌برنامه‌هایی به کار خود پایان می‌دهد و نفرات برگزیده را معرفی می‌کند. «هیس‌طوری» که یک پویش سراسری حول مطالعه و کنش‌گری، پیرامون ۱۵ جلد کتاب «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی است، کار خود را از آبان ۱۴۰۱ آغاز کرد و روند برگزاری آن تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ ادامه داشت. هدف اصلی این پویش به بهانه مطالعه ۱۵ جلد کتاب «سرگذشت استعمار» این بود که بچه‌ها با مفهوم مهم و بنیادین ذیل عرصه دشمن‌شناسی و مطالعه تاریخ با عنوان استعمار که از غرب برخاسته است، آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها