پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کتاب‌ها از پدیده «تروریسم» چه می‌گویند؟/ تروریسم در سیاست جهانی و امتداد تاریخ

کتاب‌هایی با موضوع «تروریسم» در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر ارائه شده است. در این گزارش به مناسبت مبارزه با تروریسم به کتاب‌هایی که این مساله تاریخی و سیاسی را واکاوی کرده باشد، پرداخته‌ایم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): هشتم شهریور سالروز شهادت مظلومانه شهیدان باهنر و رجایی، روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است. این اقدام تروریستی با هدف مقابله با اراده انقلابی ملت ایران و فروپاشی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به دست عوامل ضد انقلاب وابسته به گروه‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب انجام شد و در میان سایر عملیات‌های تروریستی به دلیل شهادت نفرات اول و دوم دستگاه اجرایی یک کشور کاملا بی سابقه بود. در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع تروریسم چاپ و راهی بازار نشر شده‌اند، این کتاب‌ها در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر ( 28 مردادماه تا 10 شهریورماه) عرضه شده و برای خرید در دسترس علاقه‌مندان مباحث تاریخی قرار گرفته است.



کالبدشکافی ترور

کتاب «کالبدشکافی ترور» با عنوان فرعی تاریخ هراس‌آفرینی نوشته اندرو سینکلر و ترجمه خسرو صبری از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو در سال 1401 به چاپ رسید. این کتاب در 42 فصل به شرح ترور می‌پردازد. در مقدمه مترجم می‌خوانیم: واژه ترور از ریشه terrere لاتین و ters هند و اروپایی به معنای ترساندن و به لرزه انداختن گرفته شده است و ظاهرا باید با ترس فارسی همریشه باشد. با توجه به عناصر اصلی ترور، یعنی قتل و شکنجه و ارعاب، با تسامح می‌توان گفت که ترور همزاد بشریت است و با فرزندان بلافصل آدم و حوا یعنی هابیل و قابیل آغاز شده است. اما تروریسم پدیده‌ای مدرن و مبتنی بر سازمان و تشکیلات است که قدمت آن به دو سه سده اخیر می‌رسد.



جرایم تروریستی

کتاب «جرایم تروریستی» تالیف فاطمه نجم‌سهیلی در سال 1399 از سوی انتشارات قانون‌یار به چاپ رسیده است. این کتاب در سه فصل به شرح ترور و تروریسم می‌پردازد. در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: تروریسم که در زبان فارسی از آن با عنوان وحشت‌افکنی، هراس‌افکنی و ارعاب‌گری نیز نام برده شده است، به استفاده از خشونت یا تهدید به استفاده از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک گفته می‌شود. در این کتاب به بررسی و شناخت انواع و اقسام تروریسم از دیدگاه دوران‌های تاریخی، پرداخته می‌شود و علل جرائم تروریستی و راه‌های پیشگیری از آن بررسی شده است.



پیکار با تروریسم

کتاب «پیکار با تروریسم» تالیف ولی‌الله صادقی، محمدجعفر حبیب‌زاده و حسن مرادی 1398 از سوی انتشارات مجد چاپ و راهی بازار نشر شد. کتاب «پیکار با تروریسم» با موضوع قوانین و مقررات ایران در ارتباط با پدیده تروریسم در سطح بین‌الملل تألیف شده است. در ابتدا ضمن توضیحاتی درباره تحولات مبارزه با تروریسم، مبانی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی را شرح می‌دهد. سپس در رابطه با سیاست جنایی تقنینی ایران در عرصه پیکار با تروریسم، آسیب‌شناسی می‌کند. سایر مطالب کتاب در ادامه، شامل هشت بخش می‌شوند. این کتاب در شش فصل به شرح موضوعاتی همچون پیکار مالی، پیکار بین‌المللی، پیکار جنایی-قضایی، بندهای قانونی مربوط به پیکار اطلاعاتی- انتظامی و بندهای قانونی مربوط به پیکار دیپلماتیک می‌پردازد.



رادیکال‌ها، انقلابی‌ها و تروریست‌ها

کتاب «رادیکال‌ها، انقلابی‌ها و تروریست‌ها» تالیف کالین‌جی بک با ترجمه محمد بابایی و ایرج همتی از سوی نشر لوگوس چاپ و راهی بازار نشر شد. کتاب «رادیکال‌ها، انقلابی‌ها و تروریست‌ها» در خصوص رادیکالیسم در جنبش‌های اجتماعی، انقلاب و تروریسم تألیف شده است. در این پژوهش ابتدا با اشاره به بازشناسی شناخته‌ها، رادیکالیسم را تعریف کرده و کسانی که رادیکال هستند را مشخص می‌کند. سپس نویسنده سازمان‌دهی جنبش‌های رادیکال را بررسی کرده و علل ساختاری و بستر جهانی و تاریخی رادیکالیسم را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در پایان نوشتار مذکور مجاری اشاعه امواج رادیکالیسم را ذکر کرده و گذشته و آینده رادیکالیسم را مورد ملاحظه قرار می‌دهد. آینده رادیکال‌ها، انقلابی‌ها و تروریست‌ها از جمله مباحث مهم و قابل تامل در این تحقیق به شمار می‌رود.



فتوا پیرامون تروریسم

کتاب «فتوا پیرامون تروریسم» تالیف شیخ‌الاسلام دکتر محمد طاهرالقادری با ترجمه عبدالحسین رئیس‌السادات از سوی نشر امیرکبیر سال 1398 چاپ و راهی بازار نشر شد. این کتاب در هجده فصل به شرح موضوعاتی همچون معنای اسلام، حرمت کشتار جمعی مسلمانان، حرمت کشتار بی‌محابا و یکسره غیرمسلمانان و شکنجه آنان، مزمت دهشت‌افکنی علیه غیرمسلمانان حتی در دوران جنگ و... پرداخته است. در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: اکثریت کسانی که از آنها خواسته شده دیدگاه‌های خود را در مورد حادثه یازده سپتامبر بیان کنند، آنانی که دهشت‌افکنی را محکوم کرده‌اند، در کنار دلایل انسان‌دوستانه، دلایل مذهبی را ذکر کرده‌اند. برای نمونه 20 درصد کویتی‌ها که حملات را «کاملا ناموجه» نامیده‌اند، این نظر را همراه با این گفتار بیان کرده‌اند که دهشت‌افکنی در تضاد با آموزه‌های اسلام است.



تروریسم هسته‌ای: نگاهی به آینده حقوق بین‌الملل کیفری هسته‌ای

کتاب «تروریسم هسته‌ای: نگاهی به آینده حقوق بین‌الملل کیفری هسته‌ای» تالیف پیمان نمامیان سال 1398 از سوی انتشارات مجد چاپ و راهی بازار نشر شد. این کتاب در پنج فصل به شرح موضوعاتی همچون ساختار معاهده عدم گسترش و حقوق هسته‌ای، شناسایی موازین کیفری حقوق هسته‌ای در اسناد بین‌المللی، حقوق معاهداتی هسته‌ای نطام بین‌المللی کیفری، تحولات مقرره‌های کیفری حقوق بین‌المللی هسته‌ای و دادرسی کیفری بین‌المللی هسته‌ای پرداخته است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: آنچه در این پژوهش مورد ملاحظه قرار می‌گیرد، مطالعه، بررسی و سنجش میانی، اصول، قواعد و هنجارهای بین‌المللی در قبال تروریسم هسته‌ای است. در این پژوهش سعی بر آن شد تا با تعمیق در مطالعات نسبت به منابع و ماخذ موجود در این زمینه، وضعیت، جایگاه و نیز آینده موازین کیفری حقوق بین‌الملل هسته‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد.



رهبری تروریسم در اروپا

کتاب «رهبری تروریسم در اروپا» با عنوان فرعی چگونه رهبر کامیکازها شدم؟ و کشف توطئه ترور تالیف سیدهادی خسروشاهی سال 1396 از سوی نشر کلبه شروق چاپ و راهی بازار نشر شد. نویسنده در کتاب حاضر بر آن است تا به رهبری تروریسم در اروپا و همچنین چگونه رهبر کامیکازها شدم و کشف توطئه ترور بپردازد. درنگی در ریشه‌های تروریسم رسانه‌ای و توطئه‌های امپریالیسم خبری، مقاله امیر طاهری در روزنامه «ساندی تایمزلندن» هشتم ژانویه 1984 میلادی، بازتاب جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی با حضور نخست‌وزیر و وزیر کشور ایتالیا در مطبوعات و... از جمله موضوعاتی است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.



حقوق بشر، تروریسم و مقابله با آن

کتاب «حقوق بشر، تروریسم و مقابله با آن» تالیف دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ترجمه مهدی اسدزاده سال 1394 از سوی انتشارات مجد چاپ و راهی بازار نشر شد. در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: تروریسم تأثیر واقعی و مستقیمی بر روی حقوق بشر دارد و منجر به پیامدهای ویرانگری در مقوله بهره‌مندی بشر از حق حیات، آزادی و تمامیت جسمی بزه‌دیدگان می‌شود. امنیت فردی به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر تلقی شده و بر آن مبنا حفاظت از افراد وظیفه اساسی حکومت‌ها است. کتاب حاضر با هدف کمک به فهم بهتر رابطه پیچیده و چندوجهی میان حقوق بشر و تروریسم تهیه شده است. این اثر با تصریح موضوعات اساسی حقوق بشری، به بررسی اصول و استانداردهای مرتبطی می‌پردازد که در همه حال باید رعایت شوند.



ظهور داعش: تروریسم در عصر جدید

کتاب «ظهور داعش: تروریسم در عصر جدید» تالیف کارولین، کنون و ترجمه پریسا صیادی از سوی انتشارات ققنوس در سال 1398 به چاپ رسید. این کتاب به موضوع داعش و تروریسم در خاورمیانه می‌پردازد. در معرفی مختصر این کتاب می‌خوانیم: در سال 2004، مردی اردنی به نام ابومصعب زرقاوی که به دلیل ترغیب دادن بمب‌گذاری‌های انتحاری مشهور بود، گروهی از جهادی‌ها را تشکیل داد و آن را القاعده عراق نامید. امروزه این گروه با نام دیگری همچون دولت اسلامی عراق و شام یا داعش شناخته می‌شود. در غرب آن را با نام دولت اسلامی عراق و سوریه می‌شناسند. داعش، به یک سازمان بزرگ و افراطی‌گری اسلامی تبدیل شده که به طور چشمگیر و به شکل منفی تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. مهم‌ترین اولویت داعش، گسترش شریعت مورد نظر خودش در سراسر جهان است؛ به این معنا که می‌کوشد تا سرانجام جامعه‌ای جهانی برپا سازد شبیه آنچه در خاورمیانه در قرون گذشته وجود داشت. داعش، می‌خواهد تمام دنیا را به صدر اسلام برگرداند و همه، پیرو تفسیر آنها از دین اسلام شوند. روش‌های داعش برای رسیدن به این هدف، اغلب مبتنی است بر ترور و ایجاد وحشت در بخش‌هایی از دنیا که دینی غیر از اسلام و دیدگاه‌های متفاوت درباره آینده دارند. داعش مسئول مرگ هزاران نفر در جهان است.



پدیده تروریسم در امتداد تاریخ

کتاب «پدیده تروریسم در امتداد تاریخ» تالیف محمد محمودالمندلاوی با ترجمه محمدرضا میرزاجان سال 1390 از سوی موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت چاپ و راهی بازار نشر شده است. بررسی پدیده تروریسم در سیاست جهانی و روند تاریخی این پدیده موضوع اثر حاضر است. نگارنده طی مباحثی، پدیده تروریسم را از جنبة مذهبی آن مورد بررسی قرار داده و دیدگاه اسلام و مسلمانان را درباره تروریسم از ابتدای بعثت پیامبر تا وقایع بعد از آن و آیات و احادیث مرتبط با این پدیده را توضیح و تشریح می‌کند. همچنین با معرفی ماهیت و تاریخچه این پدیده، اطلاعاتی درباره علل ظهور پدیده تروریسم، نشانه‌های آن، اقسام تروریسم و ابزارهای آن ارائه می‌دهد. همچنین در مبحثی به توضیح درباره این پدیده در سطح تشکل‌ها و سازمان‌های بین‌المللی عصر حاضر و قوانین و قراردادهای تصویب شده مرتبط با آن می‌پردازد.



تروریسم از منظر حقوق اسلام و اسناد بین‌المللی

کتاب «تروریسم از منظر حقوق اسلام و اسناد بین‌المللی» تالیف سیدحسین هاشمی سال 1390 از سوی نشر پژوهشکده حوزه و دانشگاه چاپ و راهی بازار نشر شد. بررسی ریشه‌ها و حقوق مطرح در زمینه «تروریسم»، از منظر حقوق اسلام و اسناد بین‌الملل است. نگارنده در بخش اول، تعاریف و مفاهیم کلیدی مانند تعریف تروریسم و نیز ریشه‌ها و عوامل تروریسم را بررسی کرده که در این خصوص، بیشتر بر روی نقش افراط‌گرایی مذهبی و نیز نقش فرقه‌گرایی در تروریسم تمرکز کرده است. در بخش دوم نیز، به حقوق قربانیان تروریسم پرداخته شده که برخی از این حقوق، مربوط به پیش‌گیری از اعمال تروریستی از طریق شناخت علل و ریشه‌های آن است و برخی دیگر مربوط به درمان، ترمیم، بازسازی روانی و جبران خسارت قربانیان است. در این بخش، مباحثی همچون مسئولان حوادث تروریستی، دادگاه صالح برای تعقیب و محاکمه مرتکبان جرایم تروریستی و نیز روش‌های جبران خسارت و مبانی آن مورد بررسی قرار گرفته است.



به نام تروریسم

کتاب «به نام تروریسم» تالیف کنت راث و مینکی وردن با ترجمه امیرشهریار امینیان سال 1388 از سوی موسسه فرهنگی روایت فتح چاپ و راهی بازار نشر شد. در معرفی مختصری از کتاب می‌خوانیم: 24 آوریل 2004، تصاویری در رسانه‌های جهان منتشر شد که سربازان آمریکایی را در حال شکنجه زندانیان ابوغریب در عراق نشان می‌داد. دیری نپایید که افکار عمومی جهان به این اقدام دولت آمریکا واکنش نشان دادند. با فاش شدن این رسوایی، دولت آمریکا کوشید این بدرفتاری‌ها را اقدام خودسرانه چند سرباز جلوه دهد. «به نام تروریسم» مجموعه مقالاتی است از نویسندگان مختلف که به اقدامات غیرقانونی آمریکا در جنگ با تروریسم، با محوریت اعمال شکنجه در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو می‌پردازد. «تاریخچة شکنجه»؛ «شکنجه و تروریسم»؛ «به سوی ابوغریب»؛ و «شکنجه در زندان‌های آمریکا» عنوان‌های برخی از مقالات این کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها