یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
رئیسعلی دلواری متاثر از مکتب اسلام در مقابل استعمار ایستادگی کرد/ «دلوار» شناسنامه تابناک مبارزات ضداستعماری ایران

بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: رئیسعلی دلواری در مکتب اسلام در کنار علمای بزرگی چون علامه بلادی، مجاهد برازجانی و... آموخت که سلطه غیر مسلمان بر مسلمانان جایز نیست و از این‌رو در مقابل استعمار استقامت کرد و به اهداف خود رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در کنگره سردار جنوب؛ شهید رئیسعلی دلواری که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام و مقامات کشوری و لشکری و استانی شنبه‌شب در دلوار برگزار شد، گفت: در دوره رئیسعلی دلواری یعنی در اواخر قرن سیزدهم دو خط فکری در جغرافیای ملی ایران وجود داشت و متاسفانه دولت مرکزی هم گرفتار فقر اقتصادی بود. از این‌رو، تصمیمات کشور در سفارتخانه‌های روس و انگلیس گرفته می‌شد که در دوره‌ای امیرکبیر جلوی آن‌ها ایستاد اما با شهادت وی، این دو خط فکری قدرت گرفتند که یکی از آن‌ها تسلیم و اتکا به قدرت غرب بود.

وی ادامه داد: در این راستا، پیمان‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها بسته و بخش‌هایی از کشور جدا شد، فقط به خاطر اینکه حمایت غرب به‌ویژه انگلیس را داشته باشند، این پیمان‌های اقتصادی و ... بسته می‌شد. در این میان، بسیاری از افراد روشنفکر با این تفکر که اگر زیر سلطه نامحسوس غرب نروند، آن‌ها به ایران حمله خواهند کرد و تلفات بسیاری خواهیم داد، تن به این امتیازات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به غرب می‌دادند. این روشنفکران به‌واسطه دگرخواهی و دگراندیشی سرتسلیم مقابل انگلیسی‌ها فرود آورده بودند. به همین دلیل جا و مکان این افراد سفارتخانه‌ها روس و انگلیس بود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان بوشهر یادآور شد: به این نوع اندیشه در قرآن اشاره شده که افرادی از ترس جنگ، تن به سلطه ابر قدرت‌ها می‌دهند، در حالی که جنگ نرم نظام سلطه بر آن‌ها غلبه کرده است.

 وی تاکید کرد: رئیسعلی دلواری در مکتب اسلام در کنار علمای بزرگی چون علامه بلادی، مجاهد برازجانی و... آموخت که سلطه غیر مسلمان بر مسلمانان جایز نیست و در مقابل تهاجم نباید ترسید و باید جنگید. از این‌رو، در مقابل استقامت کرد و به اهداف خود رسید و از انگلیس در ایران جز گورستان ننگشان چیزی باقی نماند. مهم‌ترین هدف او در مقابله با استعمار هم این بود که میهن اسلامی نباید تحت سلطه انگلیس باشد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری گفت: رئیسعلی دلواری چنان استعمار انگلیس را در هم شکست که او بعد از آن دیگر جرات حمله کردن به هیچ کشور حوزه خلیج فارس را پیدا نکرد.

وی دلوار را شناسنامه تابناک مبارزات ضداستعماری در ایران دانست و افزود: رئیسعلی دلواری هم الگوی تمام‌عیار استعمارستیزی و مقاومت و بصیرت است که جان بر کف با استعمار انگلیس مبارزه کرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری، استان بوشهر را پایتخت ضد استعماری منطقه خلیج فارس معرفی کرد و گفت: این استان 500 تاریخ مقاومت دارد؛ یعنی از زمانی که پرتغالی‌ها سلطه خود را بر خلیج فارس انداختند. الان هم همین ویژگی را دارد. این استان، استانی ولایتمدار است. استان مقاومت و مبارزات ضداستعماری است؛ استانی است که نگاه به این دارد که رهبرش چه می‌گوید تا طبق آن حرکت کند؛ چون این استان ریشه در اسلام دارد و یک اسم طیبه است.

وی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره به‌ویژه بخشداری دلوار قدردانی کرد و گفت: این مراسم دو وجه ممتاز دارد؛ یکی تکریم شخصیت شهید و دیگری تعلیم آموزه‌های شهید رئیسعلی دلواری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها