سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
قانون حق امانت کتاب در ایران نیز اجرا شود

نویسنده کتاب ترویج کتاب گفت، قانون حق امانت یعنی نویسنده از تعداد دفعاتی که کتابش به امانت گرفته می‌شود، یک درصدی حق امانت دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛برنامه گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور  مریم چهرقانی و مصطفی آهنگر، نویسندگان دو کتاب «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.


کتاب «ترویج کتاب» دربارۀ مفاهیم اصلی و محیط ترویج کتاب، ضرورت‌ها و انگیزه‌های ترویج کتاب است.کتاب «پیش‌پرده کتاب» به معرفی گونه‌های مختلف پیش‌پردۀ کتاب و ظرفیت‌های ارزشمندش در ترویج کتاب‌خوانی و تبلیغ کتاب می‌پردازد.

چهرقانی با اشاره به داشتن پژوهش‎‌ها و مطالعات لازم در زمینۀ ترویج کتاب،گفت:در حوزۀ ترویج کتاب تجربه‌هایی جهانی وجود داشت اما قبل از اینکه به سراغ تألیف این کتاب برویم با اینکه فعالیت‌های ترویجی در حوزۀ کتاب مدت زیادی است که در حال انجام است، یک متن مدوّن در حوزۀ ترویج کتاب نداشتیم به همین دلیل جای خالی آن به شدت احساس می‌شد. به همین دلیل ترجیح بر این شد که ابتدا کتاب «ترویج کتاب و راهنمای عملی» را ترویج نماییم و در آن به انواع روش‌های ترویج کتاب اشاره کنیم. یکی از این روش‌ها، «پیش‌پردۀ کتاب» هست که در دنیا با نام «بوک تریلر» شناخته شده است.


این نویسنده اظهار کرد: این دو کتاب بنا به بازخورد مخاطبان، زبانی ساده و روان دارد که در آن به متون علمی و خارجی استناد شده و مبنای علمی قوی پشت آن وجود دارد که باعث قابل فهم بودن آن شده است. این دو کتاب با همکاری سه جانبه و تقسیم کار حرفه‌ای انجام شد و خداروشکر خروجی خوبی داشت که مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت.

چهرقانی در خصوص نگارش کتاب «پیش‌پرده کتاب»، گفت: از این کتاب به طور قطع نمونۀ داخلی وجود نداشته است و نمونۀ خارجی آن خیلی کم وجود دارد. با توجه به تجربیاتی که در همه‌گیری کرونا داشتیم این کتاب بهانه‌ای شد که بتوانیم چگونه با استفاده از یک ویدئو در تبلیغ و ترویج یک کتاب نقش مؤثری داشته باشیم. یکی از همین راهبردهای عملی ترویج کتاب، استفاده از پیش‌پرده یا تریلر کتاب است زیرا در حوزۀ  بازاریابی ویدئویی، تبلیغات ویدئویی اثرگذاری بیشتری دارند.

وی افزود: ویدئو توانایی داستان‌پردازی، داستان‌گویی و سرگرم‌کنندگی بیشتری دارد به همین دلیل حضور آن در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است.

چهرقانی اظهار کرد: نویسنده وقتی کتاب خود را به ناشر می‌دهد و کتابش به چاپ رسید باید آگاه باشد که رسالت آن تمام نشده است و کار آن با کتاب نقطۀ پایانی ندارد. در کشورهای دیگر قبل از انتشار کتاب کارهای تبلیغات آن شروع می‌شود حتی خود نویسندۀ کتاب در حین نوشتن اثر خود، در حال تبلیغ آن است و مخاطب را در جریان فرآیند تألیف کتاب خود قرار می‌دهد و مخاطب را تشنۀ نوشتۀ خود می‌کند.

وی با بیان اینکه  مروج کتاب می‌تواند پیش از انتشار کتاب به حلقۀ نشر متصل شود، گفت: گاهی مرسوم است که برای کتاب‌ها جشن تولد یک سالگی می‌گیرند و در این یک سال چه اتفاقاتی برای این کتاب رخ داده است که خود باعث شکل‌گیری موج تبلیغاتی تازه برای کتاب می‌شود.

اجرای قانون حق امانت کتاب در کتابخانه‌‌ها
چهرقانی با اشاره به قانون «حق امانت» در برخی از کشورها، اظهار کرد: قانون حق امانت به این معنا است که نویسندۀ کتاب از تعداد دفعاتی که کتابش به امانت گرفته می‌شود، یک درصدی حق امانت دریافت کند و این باعث تشویق نویسنده می‌شود که یک کتاب خوب و همه‌پسند بنویسد. وقتی این کتاب‌ها در کتابخانه‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد در رفتار خواننده این تأثیر را دارد که به کتابی که علاقه‌مند است آن را خریداری کند و این خود تبلیغ خوبی برای یک کتاب است.

وی افزود: برای تشخیص صلاحیت‌های یک مروج حرفه‌ای باید به این نکات توجه داشت که عبارت از شناسایی جامعه مخاطب و نیازهای آن، شناسایی کتاب‌ها، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آنها، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسب، آشنایی با تولید محتوای رسانه‌ای و انتشار در شبکه‌های اجتماعی، تسلط به ادبیات فارسی و تبلیغ‌نویسی ترغیب‌کننده و مهارت‌هایی همچون گوش‌دادن فعال، تفکر انتقادی، درک اجتماعی و فن بیان هستند.

اهمیت نوشتۀ متن پشت جلد کتاب

مصطفی آهنگر، نویسندۀ دیگر کتاب‎‌های «ترویج کتاب» و «پیش‌پرده کتاب» در ادامه عنوان کرد: متن پشت جلد کتاب این ظرفیت را دارد که چگونه ما در حد یک بند مطلبی را بنویسیم که وقتی مخاطب در کتابخانه یا کتابفروشی آن را در دست بگیرد با خواندن همان یک جمله تهییج شود که کتاب را به امانت بگیرد یا آن را خریداری کند و این خود یکی از پیشانی‌های محل ترویج کتاب است.

وی افزود: من چون تجربۀ فعالیت در حوزۀ نشر را دارم با این مسئله به صورت کاملاً ملموس درگیر بودم که کتاب قبل از اینکه طراحی جلد شود برای آن وقت بیشتری گذاشت که با انتخاب و نوشتن متن پشت جلد گیرا که اصول خاص خود را دارد در تبلیغ و ترویج آن نقش مؤثری ایفا کرد. این دو کتاب چون با هم وارد بازار نشر شدند ترجیح بر آن شد که یک تم مشخص برای هردوی آنها استفاده شود که در نگاه مخاطب جذاب باشد و آنها را در قلاب خود بیندازد.

برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها