دانشیار سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم انسانی(سمت) با اعلام خبر برگزاری دوره «اصول نگارش و انتشار کتاب دانشگاهی»، گفت: کمک میکنیم، حاصل تلاش دانشجویان به یک کتاب ارزشند برای جامعه تبدیل شود.
وی افزود: این آموزشها میتواند برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری که در آینده به تالیف مشغول میشوند مفید باشد تا در آینده آثار موثرتری ارائه دهند. گاهی کتابهایی تالیف میشود که بعدها از آن استقبال و به جایی ارائه نمیشود؛ در واقع برنامهریزی درستی برای تالیف کتاب انجام نشده است. تلاش میکنیم با برگزاری این دوره آموزشی وقت و هزینه این افراد هدر نرود و کارهایی انجام دهند که برای جامعه نیز مفید باشد. به همین دلیل بنا داریم این دورهها را مستمر برگزار کنیم.
آرمند با اشاره به تجربه برگزاری نخستین دوره «اصول نگارش و انتشار کتاب دانشگاهی» که شهریورماه امسال برگزار شد، ادامه داد: برگزاری نخستین دوره بیشتر برای آشنایی افراد با اصول نگارش بود و مباحث نظری و مقدماتی در آن مطرح شد. این کلاس، مجازی و در 3 جلسه برگزار شد؛ تقریبا 80 نفر در این کلاس شرکت کردند.
عضو هیئتمدیره انجمن آموزش و پرورش تطبیقی گفت: دوره بعدی، مربوط به راهنمایی عملی شرکتکنندگان است که چه کتابی میخواهند ارائه دهند و در آن کتاب چه ملاحظاتی باید در نظر گرفته شود؛ در مرحله ثبتنام هستیم و احتمالا تا اواخر مهر تمدید خواهد شد. هدف از برگزاری این دوره، راهنمایی دانشجویان دکترا است که چگونه روی رساله خود کار کنند و آن را به یک کتاب موثر تبدیل کنند؛ چراکه بسیاری از دانشجویان حدود دو سال، درباره موضوعی کار میکنند و بینتیجه میشود و در نهایت در قفسهها بلااستفاده شود. کمک میکنیم، حاصل تلاش دانشجویان به یک کتاب ارزشند برای جامعه تبدیل شود.
آرمند افزود: دوره دوم نیز مناسب مولفانی است که تجربه دارند و علاقهمند هستند، کار و مهارتهای تالیف خود را ارتقا دهند و آثار متعددی داشته باشند؛ همچنین برای افرادی که اطلاعات کمتری در این حوزه دارند، میتواند مفید باشد.
وی با اشاره به اینکه در برگزاری «اصول نگارش و انتشار کتاب دانشگاهی» از چند جهت به کار تالیف کتاب توجه میشود، افزود: محور و تاکید در این دوره، تالیف کتابهای آموزشی برای دانشجویان، معلمان و استادهای دانشگاه است و وارد موضوعات عمومی نمیشویم. در این دوره آموزش میدهیم اگر بخواهیم کتابی بنویسیم که در آن مطلبی را آموزش دهیم چه کارهایی باید انجام دهیم.
عضو هیئتمدیره انجمن آموزش و پرورش تطبیقی افزود: گاهی باید نقشه ذهنی به کار ببریم، موضوعات را طبقهبندی کنیم و در قالب چارت و نمودار تصویر نشان دهیم. باید عناصر آموزشی را در کتاب رعایت کنیم تا کتاب موثرتر شود. البته در نظر داریم بخش نکات نگارشی نیز به این دورهها اضافه شود که با حضور استادان ادبیات فارسی به صورت دوره ای جداگانه خواهیم داشت.
آرمند ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام میدهیم این است که سراغ فناوریهای جدید برای ارتقای تالیف کتاب رفتهایم. با توجه به شرایط امروزی کتابهای کاغذی و قیمت کاغذ، میتوانیم فایلهای صوتی همراه با لینک و فایلهای ویدئویی و بانک سوال را به کتاب کاغذی اضافه کنیم. نسل جدید دانشجویان و دانشآموزان از این فناوریها بیشتر استقبال میکنند. در واقع با QR code مطالب بیشتری به کتاب اضافه میکنیم.
نظر شما