چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
تقویت کتاب‌های تألیفی حوزه کودک و نوجوان اولویت کتابخانه‌های عمومی فارس

فارس- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، بر لزوم تقویت کتاب‌های تألیفی حوزه کودک و نوجوان اولویت کتابخانه‌های عمومی فارس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، نشست نقد و بررسی کتاب «نیکو و مخوف‌ترین دزد دریایی» نوشته اعظم سبحانیان در شیراز برگزار شد.

در ادامه برنامه «روی خط کتاب، سلسله نشست‌های نقد و بررسی و خوانش آثار در کتابخانه‌های عمومی فارس»،  نشست نقد و بررسی کتاب نیکو و مخوف ترین دزد دریایی نوشته اعظم سبحانیان با حضور نویسنده اثر، منتقد و محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این نشست با بیان اینکه توجه به تألیف بسیار اهمیت دارد، گفت: تقویت کتاب‌های تألیفی حوزه کودک و نوجوان اولویت کتابخانه‌های فارس است؛ در حالی که درصد قابل توجهی از آثار موجود در حوزه کودک و نوجوان آثار ترجمه است.

محمدحسین فیروزی با اشاره به اینکه هدف طرح «روی خط کتاب» گسترش رویدادهای نقد و بررسی کتاب است، عنوان کرد: روی خط کتاب، سلسله نشست های نقد و بررسی و خوانش آثار در کتابخانه‌های عمومی است که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس از ابتدای تابستان اجرا شده است و تاکنون ۵۰ نشست نقد و رونمایی در قالب این طرح در فارس برگزار شده است.  این نشست‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وی با تصریح اینکه یکی از مهم‌ترین نیاز کتاب و نویسنده این است که اثر خواندن و درباره آنها گفت‌وگو شود، اضافه کرد: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وظیفه داریم به نویسندگان بومی و آثار آنها بپردازیم. «نیکو و مخوف‌ترین دزد دریایی» یک اثر ملی است و انتشارات قدیانی آن را منتشر کرده است. این نوشته علاوه بر محتوای غنی و روایت منسجم، اصول حرفه‌ای نشر و طراحی را طی کرده است. همچنین این کتاب از تصویرسازی که از نیازهای جذب مخاطب است نیز برخوردار است.

فیروزی همچنین از خرید این کتاب برای تمامی کتابخانه‌های عمومی استان فارس خبر داد.

اعظم ایزدی، کارشناس ادبیات کودک و منتقد ادبی نیز در این نشست با بررسی کتاب «نیکو و مخوف‌ترین دزد دریایی» عنوان کرد: سوژه کتاب خیلی جدید استت و به بحث کودک کار می‌پردازد. جسارت نویسنده در این اثر پرداختن به کودک کار است. همه ما در تجربه‌های زیسته خود با کودکان کار برخورد داشتیم و شاید کمتر کسی توجه کرده است که این کودکان هم نیازهایی دارند.

وی ادامه داد: در این کتاب شخصیت محوری کودکی است که به جای کودکی کردن، درگیر معضل کار است. این کتاب فضای متفاوت را خلق می‌کند و علاوه بر اینکه فضای اجتماعی را به تصویر کشیده است. فضایی تخیلی را برای مخاطب خود می‌آفریند.

ایزدی به تقابل‌هایی که نویستنده برای درک فضای داستان ایجاد کرده است اشاره و تصریح کرد: کتاب با تزریق طنز مخفی فضای سخت اجتماعی را برای مخاطب خود ملموس کرده است. نویسنده با تکنیک‌های نویسندگی سعی کرده مخاطب را جذب کند، مخاطب در این اثر با شخصیتی روبه‌رو می‌شود که پس از خواندن کتاب نیز خواننده را رها نمی‌کند.

اعظم سبحانیان نویسنده اثر نیز در این دیدار با اشاره به کتاب «نیکو و مخوف‌ترین دزد دریایی» گفت: مشکلات کودکان کار و ایجاد صلح دو مقوله‌ای است که همیشه ذهن من را به خود درگیر کرده و دوست دارم درباره آنها بنویسم.

وی با بیان اینکه نوشتن کتاب «نیکو و مخوف‌ترین دزد دریایی» دو سال و نیم به درازا کشید، گفت: ما باید از دغدغه‌های اجتماعی و درگیری‌های کودکان بنویسیم تا کودکان آینده ما با خواندن کتاب‌ها به صلح با خود و جهان برسند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست از کتاب «نیکو و مخوف‌ترین دزد دریایی» رونمایی و از خالق این کتاب و منتقد برنامه قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها