شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۱
رسانه‌ها از مهمترین عوامل ترغیب به کتابخوانی‌اند

رييس پژوهشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي با تأكيد بر لزوم مطالعه ورزشكاران، فعاليت رسانه‌ها را از مهم‌ترين عوامل افزايش علاقه‌مندي به كتابخواني در تمامي زمينه‌ها به ويژه در حوزه ورزش عنوان کرد.

اميراحمد مظفري، استاد دانشكده تربيت معلم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: پژوهشكده تربيت‌بدني در راستای نهادینه‌کردن مطالعات ورزشی، تلاش‌های فراوانی انجام داده است اما این اقدامات زمانی بیشتر اثربخش خواهد بود که سایر رسانه‌های جمعی نیز با این فعالیت‌ها همگام عمل کنند.

به اعتقاد سردبير نشريه علمي حركت ورزشي، با کمک رسانه‌ها بهتر می‌توان به اهميت علم ورزش پی‌برد و برای تحقق این هدف باید مسايل ورزشي را در كنار دیگر برنامه‌‌هاي در معرض ديد و اطلاع مردم قرار داد. اين امر باعث می‌شود جامعه به تدريج از نياز به مطالعه و استفاده از تجارب مكتوب براي بالابردن سطح اطلاعاتی خود آگاه شود. از سوی ديگر به هر ميزان كه تعداد بیشتری كتاب‌، بروشور و پوستر در اختيار مردم قرار گیرد، مي‌توان امیدوار بود فرهنگ كتابخواني در حوزه ورزش افزايش بیشتری خواهد یافت.

وي درباره تاثيرگزاري كتاب و كتابخواني بر افكار و مهارت‌هاي ورزشكاران اظهار داشت: امروز ورزش تنها از حركت كردن مانند راه رفتن و دويدن خارج شده و جنبه علمي پيدا كرده‌ است. اگر افراد بدانند چرا فعاليت ورزشي انجام مي‌دهند و چقدر اين امر مي‌تواند در سلامتي و طول عمرشان تاثير مثبت گذارد، با علاقه و انگيزه بيشتري به اين فعاليت‌ها خواهند پرداخت.

وي افزود: در سطح ورزش حرفه‌اي نيز اگر ورزشكاران به لزوم آگاهی‌های علمي رشته ورزشي خود واقف شوند، در بهبود تكنيك و تاكتيك ورزشي خود موفق خواهند بود. به همين دليل امروز علم حركت و ورزش به عنوان يكي از حوزه‌هاي علمي شناخته در جهان، شكل گرفته و رشد كرده است. بنابراين امروز ما از طرفي در حوزه علمي پيشرفت غيرقابل تصوري را در سطح كشوري و جهاني كسب كرده‌ايم و از طرف ديگر در چاپ كتاب‌ها و نشريات علمي موفق بوده‌‌ايم. 

وی تخفيف‌هاي 50 درصدي كتاب‌هاي چاپ شده پژوهشكده تربیت بدنی، ارايه كتاب‌ها و پوسترهاي رايگان به مراكزي نظیر آموزش و پرورش و برگزاري همايش‌هاي علمي در حوزه ورزش را از جمله فعالیت‌های فرهنگی این مرکز برشمرد.

مشاور ورزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري درباره نقش كتاب و آثار مكتوب در علمي ساختن ورزش گفت: اكنون در دانشگاه‌هاي كشور علاوه بر مقاطع كارداني و كارشناسي، در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا نیز در پنج گرايش رشته تربيت‌بدني دانشجو پذیرفته می‌شود و طرح‌هاي پژوهشي بسيار جامعي در این عرصه در سطح بين‌المللي در دانشگاه‌‌ها انجام مي‌شود. اين امر با پيشرفت چشمگيري همراه بوده ‌است به نحوي كه در يك همايش علمي كه برگزار مي‌شود، نزديك به 300 مقاله تنها در يك گرايش ارايه مي‌شود و چاپ كتاب در حوزه تربيت‌بدني نيز گسترش قابل توجهي داشته است.

مظفري ادامه داد: پژوهشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي در طول 10 سال گذشته بيش از 20 كتاب را منتشر و خدمات كتابخانه‌اي بسياري نيز در این حوزه ارايه كرده ‌است. 

وي در پايان افزود: حضور مربيان علمي در كنار مربيان تجربي مي‌تواند تاثير به‌سزايي در علمي کردن ورزش داشته ‌باشد اما متاسفانه حتي ۱۰ درصد از فارغ‌التحصيلان رشته تربيت‌بدني به عنوان مربي فعالیت نمی‌کنند.
 
اميراحمد مظفري تاكنون دو كتاب «اصول و فلسفه تربيت‌بدني» و «زبان تخصصي براي تربيت‌بدني» را تأليف كرده و كتاب «مديريت تاسيسات و امكانات ورزشي» را در دست تألیف دارد که پیش‌بینی می‌شود این اثر تا پايان خرداد روانه بازار كتاب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط