شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
«خواب گل سرخ» به ياد سلمان هراتي منتشر شد

«خواب گل سرخ» يادنامه سلمان هراتي به قلم سيد ضياءالدين شفيعي از مجموعه سه‌گانه «يادنامه‌ها» است كه توسط موسسه هنر و رسانه ارديبهشت منتشر و براي نخستين بار در بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب ارائه می‌شود.\

سييد ضياءالدين شفيعي در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين كتاب گفت: اين يادنامه مجموعه مطالبی پيرامون شخصيت و شعر سلمان هراتي با گرايش دفاع مقدس است.

وي اشاره كرد: اين كتاب به مناسبت هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس و در قالب يك مجموعه ۳ جلدي با عنوان «يادنامه‌ها» منتشر شده است كه دو كتاب ديگر ويژه‌نامه قيصر امين‌پور و سيدحسن حسيني به ترتيب به قلم جواد محقق و سيد احمد نادمي منتشر شده‌اند.

شفيعي ادامه داد: در اين كتاب مطالب شاعران و منتقدان راجع به سلمان در كنار زندگي‌نامه كامل او، تعدادي از عكس‌هايش و شعري منتشر نشده گردآوري شده است.

وي تاكيد كرد: سعي اصلي من در نگارش اين كتاب پرداختن به گوشه‌هايي از زندگي، شعر و شخصيت سلمان بوده كه تا كنون كمتر به آنها پرداخته شده بود.

اين شاعر درباره شخصيت سلمان توضيح داد: شعر و شخصيت سلمان از چند جهت قابل بررسی است. يكي از اين ويژگي‌ها شناسنامه‌دار بودن شعر او بدون تعليم ديدن زير نظر كانون ادبي ويژه‌اي باتكيه بر ذوق و طبع شخصي خودش است.

وي اشاره كرد: به خود متكي بودن سلمان در شعر باعث دست‌يابي او به نثر شعري متفاوتي شده است.

شفيعي درباره شخصيت اين شاعر افزود: سلمان شاعري صادق، شفاف و زلال بود. او از معدود چهره‌هاي بعد از انقلاب است كه شخصيت شعري و واقعي‌اش بر هم منطبق بوده و تمام ويژگي‌هاي شخصيتي‌اش در شعرش ديده مي‌شود.

وي اظهار داشت: او در همه قالب‌هاي شعري از جمله غزل، سپيد، نيمايي، دوبيتي و رباعي توانا بود و در بين شاعران بعد از انقلاب به عنوان يك وروديه زيبا به عرصه شعر نيمايي و سپيد محسوب مي شد. 

شفيعي در بخش‌«آغاز» اين كتاب خبر درگذشت سلمان را در مطلبي با عنوان «يك پرسش محتوم» و در قالب خبر مطرح كرده و در ادامه آن به زندگي ‌نامه سلمان پرداخته است:

«سلمان هراتي از شاعران موفق و متعهد نسل انقلاب است كه در بهار سال ۱۳۳۸ در يكي از روستا‌هاي تنكابن به نام مرزدشت، در خانواده‌اي مذهبي و اهل فضل و عرفان به دنيا آمد و در پاييز سال ۱۳۶۸ هنگامي كه قصد عزيمت به محل تدريسش در يكي از مدارس روستايي شهرستان لنگرود را داشت در سانحه تصادف اتومبيل جان به جان آفرين تسليم كرد.»

اين بخش آغازين كتاب است و در ادامه مطلبي با عنوان «من فرزند سوم نقره و عقيلم» آمده كه در آن سلمان از نگاه خودش معرفی شده است.

در ادامه شفيعي به آثار منتشر شده سلمان از جمله «از آسمان سبز»، «دري به خانه خورشيد»، «ازاين ستاره تا آن ستاره»، «گزيده ادبيات معاصر» و «آب در سماور كهنه» پرداخته و پس از آن در بخش كتاب‌شناسی، كتاب‌ها و مقاله‌هاي منتشر شده او را بررسي كرده است.

در ادامه منتخبي از نقد‌هاي منتشر شده درباره آثار سلمان از جمله «همزمان با صبح» محمود سنجري، «اين دريچه را باز كن» حميدرضا شكارسري و «رنگين‌كمان شعر انقلاب» رحيم زريان گنجانده شده است.

مطالب پاياني كتاب هم شامل مطالبی مانند شعر منتشر نشده‌اي از سلمان، سلمان در نگاه برخي از شاعران از جمله موسي بيدج، عبدالجبار كاكايي و يوسفعلي ميرشكاك و تعدادي از عكس‌هاي منتشر نشده او می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط